
Η τιμή της μετοχής της Boeing κατρακύλησε στον απόηχο της αεροπορικής καταστροφής στο Αχμενταμπάντ, εν μέσω ανησυχιών σχετικά με το ιστορικό ασφαλείας της.
Η τραγωδία, η οποία στοίχισε τη ζωή 241 επιβαινόντων, μείωσε την αξία της μεγαλύτερης εταιρείας αεροδιαστημικής στον κόσμο κατά 7 δισεκατομμύρια λίρες (9,6 δισεκατομμύρια δολάρια).
Η συντριβή της πτήσης 171 της Air India με προορισμό το Γκάτγουικ είναι το πρώτο θανατηφόρο περιστατικό στο οποίο εμπλέκεται το «αστέρι» του στόλου της: το 787 Dreamliner.
Οι μετοχές της αμερικανικής εταιρείας υποχώρησαν κατά 8% στις πρώτες συναλλαγές στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης χθες, προτού διαμορφωθούν σε απώλεια ύψους περίπου 5%.
Σημαντικό πλήγμα
Πρόκειται για ένα ακόμη σημαντικό πλήγμα για το νέο αφεντικό της Boeing, τον Κέλι Όρτμπεργκ, ο οποίος ανέλαβε καθήκοντα προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου το 2024, μια χρονιά κατά την οποία σημειώθηκαν τουλάχιστον πέντε περιστατικά με αεροσκάφη της εταιρείας.
«Στέλνουμε τα βαθύτατα συλλυπητήριά μας στους αγαπημένους των επιβατών και του πληρώματος της πτήσης 171 της Air India, καθώς και σε όλους τους πληγέντες στο Αχμενταμπάντ», δήλωσε. «Μίλησα με τον πρόεδρο της Air India, N. Τσαντρασέκαραν, για να του προσφέρω την πλήρη υποστήριξή μας, και μια ομάδα της Boeing είναι έτοιμη να ενισχύσει την έρευνα υπό την ηγεσία της Υπηρεσίας Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων της Ινδίας».
Η πρόσφατη καταστροφή ήρθε μόλις μια εβδομάδα μετά την επίτευξη συμφωνίας της Boeing με το υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ ύψους 812 εκατομμυρίων λιρών (1,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων) για την αποφυγή διώξεων σχετικά με τα δυστυχήματα των αεροσκαφών 737 Max που προκάλεσαν τον θάνατο 346 ανθρώπων στην Ινδονησία και την Αιθιοπία το 2018 και το 2019.
Και τα δύο δυστυχήματα αποδόθηκαν αργότερα σε ελαττωματικά συστήματα ελέγχου πτήσης, γεγονός που οδήγησε στην καθήλωση του στόλου των 737 Max για σχεδόν δύο χρόνια. Πέρυσι, η Boeing ταλαιπωρήθηκε από περαιτέρω περιστατικά, αρχής γενομένης με την αποκόλληση ενός πάνελ του αεροπλάνου εν μέσω πτήσης σε μια πτήση 737 Max 9 της Alaska Airlines και με αποκορύφωμα την έκρηξη ενός Boeing 737-800 σε διάδρομο προσγείωσης στη Νότια Κορέα τον Δεκέμβριο. Το αεροπλάνο συνετρίβη σε τσιμεντένιο τοίχο και σκοτώθηκαν όλοι εκτός από δύο από τους 181 επιβαίνοντες, το νεότερο θύμα ήταν ένα τρίχρονο αγόρι.
Ένα μήνα νωρίτερα, ένα φορτηγό αεροσκάφος Boeing 737 έχασε τον έλεγχο κατά την προσέγγιση στη Λιθουανία και συνετρίβη σε ένα σπίτι, σκοτώνοντας έναν άνθρωπο και τραυματίζοντας τρεις.
Τον περασμένο Μάιο, ένα Boeing 737 που μετέφερε 78 επιβάτες έπιασε επίσης φωτιά όταν βγήκε εκτός πορείας στον διάδρομο προσγείωσης σε αεροδρόμιο της Σενεγάλης. Τον ίδιο μήνα, η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας της Αμερικής ανακοίνωσε έρευνα για την ασφάλεια της Boeing.
Οι ρυθμιστικές Αρχές των ΗΠΑ ισχυρίστηκαν ότι η Boeing τους είχε αποκαλύψει ότι οι υπάλληλοί της μπορεί να παρέλειψαν ορισμένες επιθεωρήσεις στα αεροσκάφη 787 Dreamliner.
Αυτό συνέβη μετά την πτώση ενός αεροσκάφους Boeing 787-9 Dreamliner της LATAM Airlines που κατευθυνόταν από την Αυστραλία προς τη Νέα Ζηλανδία τον Μάρτιο του 2024, με αποτέλεσμα να τραυματιστούν περισσότεροι από 50 επιβάτες.
Εξαρτήματα από κάδους
Ο πληροφοριοδότης της Boeing, Τζον Μπαρνέτ, ισχυρίστηκε ότι εξαρτήματα δεύτερης κατηγορίας αφαιρούνταν από τους κάδους απορριμμάτων πριν να τοποθετηθούν στα αεροσκάφη για να αποφευχθούν καθυστερήσεις στην παραγωγή.
Ισχυρίστηκε επίσης ότι η Boeing προσπάθησε να «καταργήσει» τους ελέγχους ποιότητας στο εργοστάσιο όπου εργαζόταν στη Νότια Καρολίνα, το οποίο κατασκευάζει τα 787 Dreamliner. Αυτοκτόνησε τον περασμένο Μάρτιο, σύμφωνα με έκθεση της αστυνομίας.
Ο Εντ Πίρσον, πρώην ανώτερο στέλεχος της Boeing, ζήτησε να αρχίσει ποινική έρευνα για την εταιρεία, υποστηρίζοντας ότι τα «αεροπλάνα της δεν είναι ασφαλή».
Του Martin Robinson
©Associated Newspapers Limited
Εφημερίδα Απογευματινή