
Οι Συνοριακές Δυνάμεις δεν διαθέτουν επαρκείς πόρους για την αντιμετώπιση των μεταναστών που έρχονται παράνομα στη Βρετανία με σκάφη αναψυχής, προειδοποίησαν οι αξιωματούχοι.
Μια ένωση δήλωσε ότι ολοένα και περισσότεροι μετανάστες εισέρχονται στο Ηνωμένο Βασίλειο με ιδιωτικά σκάφη και μηχανότρατες.
Η Λούσι Μόρτον από τον οργανισμό ISU, ο οποίος εκπροσωπεί το προσωπικό των Συνοριακών Δυνάμεων, ανέφερε ότι παρατηρείται αυξανόμενη χρήση σκαφών αναψυχής για τη μεταφορά ανθρώπων, προσθέτοντας: «Μπορεί να ξεκινήσουν από τη Βρετάνη και να πλεύσουν σε κάποιο μικρό λιμάνι στο Ηνωμένο Βασίλειο ή να αποβιβαστούν στο νερό».
Η «Mail» ανέφερε την περασμένη εβδομάδα ότι ένα σκάφος αξίας 70.000 λιρών με έξι κουκέτες νοικιάστηκε σε μια γαλλική μαρίνα από έναν άνδρα που ισχυρίστηκε ότι ήταν από την Αυστρία. Είπε στους ιδιοκτήτες ότι σχεδίαζε μια κρουαζιέρα αναψυχής κατά μήκος της ακτής της Βρετάνης, αλλά έπειτα κατευθύνθηκε προς την Κορνουάλη.
Οι ιδιοκτήτες του «Tacoma», οι οποίοι παρακολουθούσαν το σκάφος μέσω πομπού, ειδοποίησαν τις βρετανικές Συνοριακές Δυνάμεις, οι οποίες έκαναν εφόρμηση στο σκάφος στις εκβολές του ποταμού Χέλφορντ, κοντά στο Φάλμουθ, στις 13 Απριλίου.
Μέσα στην καμπίνα βρίσκονταν 17 Αλβανοί μετανάστες, συμπεριλαμβανομένης μιας γυναίκας, που ήλπιζαν να περάσουν παράνομα στη Βρετανία. Η κυρία Μόρτον δήλωσε: «Είναι ένα ζήτημα που αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη σοβαρότητα, καθώς τα δρομολόγια με μικρά σκάφη γίνονται όλο και πιο δύσκολα. Έχουμε αρχίσει να τα εξετάζουμε πιο διεξοδικά, αλλά δεν έχουμε αρκετό προσωπικό για να μπορούμε να τα ελέγχουμε όλα.»
Στα περισσότερα λιμάνια του Ηνωμένου Βασιλείου δεν υπάρχουν αξιωματικοί των Συνοριακών Δυνάμεων, οπότε στο τέλος εξαρτάται από τις τοπικές αστυνομικές δυνάμεις και το κοινό. Το σύστημα ιδιοκτησίας σκαφών είναι πολύ δύσκολο να ελεγχθεί. Τα μικρά σκάφη έχουν ενεργοποιημένους πομποδέκτες για να αποφεύγουν τα χτυπήματα από μεγαλύτερα σκάφη, αλλά μπορούν πάντα να τους απενεργοποιήσουν.
»Σε όλα τα μη επανδρωμένα λιμάνια υπάρχουν αφίσες που γράφουν “αν δείτε κάτι ύποπτο, καλέστε αυτόν τον αριθμό”. Αλλά αυτό είναι όλο, όσον αφορά την ασφάλεια».
Τα τέλη που πληρώνουν οι μετανάστες σε σπείρες λαθρεμπόρων για να εισέλθουν στο Ηνωμένο Βασίλειο με σκάφος είναι πολύ υψηλότερα από τα αντίστοιχα τέλη για μια θέση σε μια υπερ-συνωστισμένη λέμβο.
Η παράνομη είσοδος στη Βρετανία με σκάφη αναψυχής ή άλλα μικρά σκάφη αποτελεί επίσης ελκυστική επιλογή για όσους έχουν ποινικό μητρώο. Τα άτομα που έχουν υποβάλει στο παρελθόν αποτυχημένη αίτηση για άσυλο ή που έχουν απελαθεί μπορεί επίσης να επιθυμούν να αποφύγουν τον εντοπισμό. Οι Αλβανοί υπήκοοι, όπως αυτοί που βρίσκονταν στο «Tacoma», είναι αντιμέτωποι με ταχείες διαδικασίες απέλασης πίσω στη χώρα τους βάσει της συμφωνίας που υπέγραψε η πρώην υπουργός Εσωτερικών Πρίτι Πατέλ το 2022.
Σε μια άλλη περίπτωση τον περασμένο Σεπτέμβριο, εννέα Ιρανοί συνελήφθησαν ενώ προσπαθούσαν να εισέλθουν παράνομα στο Ηνωμένο Βασίλειο με σκάφος αναψυχής κοντά στο Μπρίξαμ της κομητείας Ντέβον.
Επιπλέον, ένας Γεωργιανός, ο Ιγκόρ Ρομανόβι, φυλακίστηκε στη Γαλλία το 2023 έπειτα από έρευνα της βρετανικής Εθνικής Υπηρεσίας Δίωξης του Εγκλήματος και των γαλλικών Αρχών σχετικά με μια ομάδα οργανωμένου εγκλήματος, για την οποία υπήρχαν υποψίες ότι χρησιμοποιούσε σκάφη αναψυχής για τη λαθραία διακίνηση μεταναστών. Ένα σκάφος υπό τη διαχείριση της σπείρας μετέφερε 11 μετανάστες στην ακτή του Ράι, στο Ανατολικό Σάσεξ, τον Φεβρουάριο του 2022.
Το 2021, μια άλλη συμμορία φυλακίστηκε επειδή σχεδίαζε να μεταφέρει λαθραία 69 Αλβανούς μετανάστες στο Ηνωμένο Βασίλειο με αλιευτικό σκάφος. Είχαν σχέδια για τη μεταφορά 50 επιπλέον μεταναστών κάθε εβδομάδα.
Ήδη από το 2002 είχε αναγνωριστεί για πρώτη φορά ότι τα μικρά λιμάνια και αεροδρόμια αποτελούν αδύναμα σημεία όσον αφορά την ασφάλεια των συνόρων.
Ο λόρδος Κάρλαϊλ οφ Μπέριου, τότε ανεξάρτητος εξεταστής της κυβέρνησης για τη νομοθεσία περί τρομοκρατίας, προειδοποίησε ότι ήταν το «ευαίσθητο σημείο» του πολέμου κατά της τρομοκρατίας.
Οι εκθέσεις του Τζον Βάιν, ο οποίος τότε ήταν ανεξάρτητος επιθεωρητής των συνόρων, το 2010 και το 2011 κατέγραφαν ότι τα μικρά λιμάνια κινδύνευαν από το λαθρεμπόριο ανθρώπων, προειδοποιήσεις που επανέλαβε και ο Ντέιβιντ Άντερσον, επόπτης κατά της τρομοκρατίας το 2017.
Ένας εκπρόσωπος της NCA δήλωσε ότι «η αντιμετώπιση του οργανωμένου εγκλήματος στον χώρο της μετανάστευσης, σε όλες του τις μορφές, παραμένει προτεραιότητα» και πρόσθεσε: «Έχουμε παρατηρήσει περιπτώσεις που ομάδες οργανωμένου εγκλήματος χρησιμοποίησαν μεγαλύτερα θαλάσσια σκάφη, όπως αλιευτικά σκάφη και γιοτ. Αυτά συχνά χρησιμοποιούνται από όσους είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερα για να αποφύγουν τις Αρχές επιβολής του νόμου, σε αντίθεση με τις μικρές βάρκες που οι μετανάστες και οι διακινητές τους επιδιώκουν την επαφή προκειμένου να εισέλθουν στο σύστημα ασύλου».
Το υπουργείο Εσωτερικών δήλωσε: «Θα καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για να εξαρθρώσουμε τις απεχθείς σπείρες λαθρεμπόρων. Γι’ αυτό, η νέα μας ναυτιλιακή διεύθυνση στο πλαίσιο των Συνοριακών Δυνάμεων επικεντρώνεται ρητά στη θαλάσσια ασφάλεια προκειμένου να εξασφαλίσει την ακεραιότητα των συνόρων. Η συνεργασία μεταξύ των υπηρεσιών θα διασφαλίσει ότι οι Συνοριακές Δυνάμεις θα έχουν βελτιωμένη ανταλλαγή πληροφοριών, κοινή επιχειρησιακή δραστηριότητα και καλύτερη αλληλεπίδραση με τους διεθνείς συνεργάτες».
Του David Barrett, συντάκτη για θέματα Εσωτερικών Υποθέσεων
©Associated Newspapers Limited