Το βασιλικό τρένο βγαίνει από τις ράγες

Ο Κάρολος θεωρεί αδικαιολόγητο το κόστος του - Χρησιμοποιήθηκε πρώτη φορά από τον βασιλιά Εδουάρδο Ζ' το 1902
11:35 - 5 Ιουλίου 2025

Το βασιλικό τρένο παροπλίζεται ύστερα από σχεδόν 125 χρόνια, πέφτοντας τελικά θύμα των μέτρων περικοπής των δαπανών. Ο βασιλιάς Κάρολος αποφάσισε ότι το ετήσιο κόστος λειτουργίας, ύψους 1,5 εκατομμυρίου λιρών, δεν δικαιολογείται στο πλαίσιο του σημερινού οικονομικού κλίματος και το τρένο θα αποσυρθεί από την κυκλοφορία το 2027. Το 2024/25, χρησιμοποιήθηκε μόλις δύο φορές, με μέσο κόστος 38.984 λίρες ανά διαδρομή.

Οι βοηθοί του βασιλικού οίκου ανησυχούσαν επίσης για το αυξανόμενο κόστος της εμβληματικής ατμομηχανής, που τόσο αγαπήθηκε από τη βασίλισσα Ελισάβετ, η οποία έλκει τα εννέα βαγόνια – επτά για τα μέλη της βασιλικής οικογένειας και δύο για υποστηρικτικές υπηρεσίες. Το τρένο χρειάζεται άμεσα επισκευή και ακόμη και η εξεύρεση ανταλλακτικών έχει γίνει δύσκολη και δαπανηρή υπόθεση.

Πηγές ανέφεραν ότι ο Κάρολος είχε «ωραίες αναμνήσεις» από το βασιλικό τρένο, αλλά έπρεπε να λάβει υπόψη τους αριθμούς. Καθώς πλησιάζει ο παροπλισμός του, οι αξιωματούχοι θα αρχίσουν να συζητούν το μέλλον του, που μπορεί να περιλαμβάνει τη διασφάλιση ότι θα εκτίθεται μόνιμα στο κοινό, όπως και η πρώτη βασιλική θαλαμηγός «Britannia», που στεγάζεται πλέον στο Λιθ του Εδιμβούργου.

Οικονομική έκθεση

Η είδηση έρχεται την ώρα που το παλάτι του Μπάκιγχαμ δημοσιεύει την ετήσια οικονομική έκθεση «Sovereign Grant Report» για το έτος 2024-25, στην οποία αναφέρεται λεπτομερώς πόσα χρήματα λαμβάνει η μοναρχία από το δημόσιο ταμείο και σε τι τα δαπανά. Το χρηματικό ποσό που εισπράττει ο βασιλιάς παρέμεινε σταθερό στα 86,3 εκατ. λίρες για τέταρτο συνεχές έτος, με τα συμπληρωματικά έσοδα να αυξάνονται στα 21,5 εκατ. λίρες, λόγω της χρονιάς-ρεκόρ επισκεπτών στα ανάκτορα του Μπάκιγχαμ.

Αυτό είναι το πρώτο έτος κατά το οποίο η βασική κρατική επιχορήγηση προς τη μοναρχία υπολογίζεται με βάση το 12% της περιουσίας του Στέμματος, αντί του προηγούμενου 25%. Πριν από δύο χρόνια, ο βασιλιάς Κάρολος αποφάσισε ότι το ποσό που δικαιούται θα έπρεπε να μειωθεί στο μισό λόγω της τεράστιας ενίσχυσης των ταμείων του από τα υπεράκτια αιολικά πάρκα που ανήκουν στο Στέμμα. Ζήτησε να επιστραφούν τα πρόσθετα κονδύλια στο δημόσιο ταμείο και να διατεθούν για το ευρύτερο δημόσιο καλό.

Η έκθεση περιλαμβάνει επίσης λεπτομέρειες σχετικά με την «προσωρινή αύξηση» της κρατικής επιχορήγησης προς τη μοναρχία κατά σχεδόν 100 εκατομμύρια λίρες για τα επόμενα δύο χρόνια, προκειμένου να χρηματοδοτηθεί η τελική φάση της ανακαίνισης των ανακτόρων του Μπάκιγχαμ. Το δεκαετές έργο, ύψους 369 εκατομμυρίων λιρών, κρίθηκε απαραίτητο για να καταστούν τα ετοιμόρροπα ανάκτορα κατάλληλα προς χρήση, καθώς δεν είχε πραγματοποιηθεί καμία εργασία σε ορισμένα τμήματα από την εποχή πριν από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Η ανακαίνιση θα αυξήσει το ετήσιο εισόδημα του μονάρχη από 86,3 εκατομμύρια λίρες σε 132,1 εκατομμύρια λίρες το 2025/26 και το 2026/27, προτού επανέλθει στα 86,3 εκατομμύρια λίρες.

Παρά το γεγονός ότι υποβάλλεται σε θεραπεία για τον καρκίνο, ο 76χρονος Κάρολος, καθώς και η 77χρονη βασίλισσα Καμίλα ανέλαβαν από κοινού 604 επίσημες υποχρεώσεις. Απάντησαν επίσης σε 123.000 γράμματα. Ωστόσο, ο αριθμός των ατόμων που υποβάλλουν αίτηση για μηνύματα «ορόσημου» -όπως όσοι συμπληρώνουν το 100ό έτος ηλικίας τους – έχει μειωθεί, καθώς οι «baby boomers» της μεταπολεμικής γενιάς λιγοστεύουν.

Η έκθεση αποκαλύπτει ότι περισσότερα από 93.000 άτομα επισκέφθηκαν τα Ανάκτορα του Μπάκιγχαμ, το Κάστρο του Ουίνδσορ και άλλες βασιλικές κατοικίες κατά τη διάρκεια του προηγούμενου οικονομικού έτους, σε 828 εκδηλώσεις. Μεταξύ άλλων εξόδων που σχετίζονται με ταξίδια, 80.000 λίρες δαπανήθηκαν για τέσσερα ταξίδια με ιδιωτικό αεροπλάνο για να παρακολουθήσει η πριγκίπισσα Άννα αγώνες στο Εδιμβούργο στο πλαίσιο του ρόλου της ως προστάτιδα της σκωτσέζικης Ένωσης Ράγκμπι.

Οι βοηθοί επιβεβαίωσαν επίσης ότι το Φρόγκμορ Κότατζ, η πρώην κατοικία του Χάρι και της Μέγκαν στο Ουίνδσορ, παραμένει κενή τρία χρόνια μετά την αποχώρησή τους, χωρίς να υπάρχει «κανένα άμεσο σχέδιο» για να κατοικηθεί από κάποιον άλλο. Υπάρχουν πολλές αναφορές ότι ο βασιλιάς Κάρολος επιθυμεί να μεταφέρει τον καταπονημένο αδελφό του, πρίγκιπα Άντριου, στο ακίνητο.

«Συγκινητικός αποχαιρετισμός»

Ωστόσο, το τέλος του βασιλικού τρένου είναι αυτό που θα τραβήξει την περισσότερη προσοχή. Η βασίλισσα Βικτώρια ήταν η πρώτη μονάρχης που ταξίδεψε με τρένο το 1842 και, το 1869, παρήγγειλε ένα ζεύγος βαγονιών. Ο βασιλιάς Εδουάρδος Ζ’ παρήγγειλε ένα ολοκαίνουργιο βασιλικό τρένο το 1902, το οποίο προσαρμόστηκε από τους επόμενους μονάρχες, συμπεριλαμβανομένου του Γεωργίου Ε’, ο οποίος εγκατέστησε το πρώτο λουτρό στον κόσμο σε τρένο. Τα νεότερα βαγόνια χρονολογούνται από το 1986.
Ο Τζέιμς Τσάλμερς, διαχειριστής του βασιλικού ταμείου, δήλωσε ότι ενώ το τρένο «αποτελεί μέρος της εθνικής ζωής εδώ και δεκαετίες, αγαπήθηκε και φροντίστηκε από όλους τους εμπλεκόμενους, αλλά καθώς προχωράμε μπροστά δεν πρέπει να δεσμευόμαστε από το παρελθόν». Και πρόσθεσε: «Ήρθε η ώρα για τον πιο συγκινητικό αποχαιρετισμό».

Από τη Rebecca English
©Associated Newspapers Limited