Σε κρίση η μόδα και στο διαδίκτυο

Από τον πλούτο στη φτώχεια οι πλατφόρμες πολυτελών προϊόντων που κινδυνεύουν να κλείσουν και κάνουν απολύσεις
09:32 - 9 Σεπτεμβρίου 2025

Αυτό το Σαββατοκύριακο, οι λάτρεις της μόδας θα επικεντρωθούν στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι διαδικτυακοί λιανοπωλητές πολυτελούς μόδας. Κάποτε, οι εν λόγω επιχειρήσεις θεωρούνταν οι απόλυτοι εκφραστές του στιλ. Σήμερα, όμως, ξεχωρίζουν ως μερικά από τα πιο φημισμένα θύματα της παγκόσμιας πτώσης των πολυτελών προϊόντων – μια κρίση που έφερε επιπλέον η επιβολή δασμών από τον πρόεδρο Τραμπ.

Την προηγούμενη εβδομάδα, η εταιρεία LuxExperience, εισηγμένη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, ανακοίνωσε ότι θα μειώσει 700 θέσεις εργασίας στις διαδικτυακές της πλατφόρμες πολυτελών προϊόντων – στη Yoox Net-a-Porter, ένα από τα μεγάλα ονόματα της βρετανικής αγοράς, και στη MyTheresa, μια γερμανική επιχείρηση. Εν τω μεταξύ, η καναδική SSense και η ιταλική Luisaviaroma πτώχευσαν, με δυσκολίες να εμφανίζονται και σε άλλες αγορές.

Περικοπές

Πριν από τρία χρόνια, ο ιστότοπος Threads Styling με έδρα το Λονδίνο διασώθηκε από την Chalhoub, έναν από τους μεγαλύτερους λιανοπωλητές στη Μέση Ανατολή. Ωστόσο, τον Ιούλιο, το προσωπικό ενημερώθηκε μέσω σημειώματος από τον διευθυντή, Αντόνιο Κόρσο, ότι η εξασφάλιση περαιτέρω επενδύσεων αποδεικνύεται δύσκολη και ότι όλες οι θέσεις ενδέχεται να τεθούν σε κίνδυνο περικοπών. Σύμφωνα με έγκυρες πηγές, η Threads φέρεται να πωλούσε φορητούς υπολογιστές, εκτυπωτές, ακόμη και μαξιλάρια στο προσωπικό. Η εταιρεία δεν έδωσε καμία απάντηση στις ερωτήσεις δημοσιογράφων.

Είναι πιθανό να σημειωθεί περαιτέρω μείωση, καθώς η αγάπη των Κινέζων για τα πολυτελή κοσμήματα, τις τσάντες και τα ρούχα εξασθενεί. Οι καταναλωτές της Γενιάς Z σε όλο τον κόσμο τείνουν να προτιμούν τα πολυτελή ταξίδια από τις επώνυμες τσάντες, όπως η Balenciaga Rodeo, η οποία κοστίζει 3.250 λίρες (για το μικρό μέγεθος). Μεταξύ 2019 και 2023, ο τομέας βασίστηκε σε απότομες αυξήσεις των τιμών για να επιτύχει ανάπτυξη. Όμως, η στρατηγική αυτή οδηγήθηκε σε αδιέξοδο λόγω της πιο επιφυλακτικής στάσης των ευκατάστατων καταναλωτών. Στην Αμερική, οι αγορές ειδών πολυτελείας πρόκειται ήδη να γίνουν ακριβότερες χάρη στον δασμό 15% στις εξαγωγές από την ΕΕ προς τις ΗΠΑ.

Ζημία

Τα καταστήματα υψηλής ραπτικής έχουν επίσης υποστεί ζημία, καθώς τα εμπορικά σήματα δημιουργούν τα δικά τους κομψά και χαρακτηριστικά διαδικτυακά καταστήματα. Αυτή η κίνηση για ανάκτηση ελέγχου προκλήθηκε από την αποστροφή προς την πρακτική των διαδικτυακών λιανοπωλητών να προσφέρουν εκπτώσεις για να διευκολύνουν τη ρευστότητα. Η δυσφορία που έχει εξαπλωθεί στον κλάδο απέκτησε μεγάλη δημοσιότητα τον Δεκέμβριο του 2023, όταν η Farfetch, μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου στο Λονδίνο, διασώθηκε από την πτώχευση χάρη στην οικονομική ενίσχυση ύψους 370 εκατομμυρίων λιρών από τη νοτιοκορεατική Coupang.

Επρόκειτο για δραματική πτώση εταιρείας η οποία αποτιμήθηκε σε 4,9 δισεκατομμύρια λίρες όταν εισήχθη στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, το 2018. Η Farfetch περιγράφεται πλέον ως «μόνιμα ζημιογόνα», ενώ η Coupang -η αντίστοιχη της Νότιας Κορέας για την Amazon- έχει ήδη αρχίσει να επιλύει γρήγορα αυτά και άλλα προβλήματα.
Άλλη μία διάσωση σημειώθηκε τον ίδιο μήνα. Η Matches Fashion, μια εξαιρετικά δημοφιλής βρετανική ιστοσελίδα πολυτελών προϊόντων, αγοράστηκε από τη Frasers, τον όμιλο που ίδρυσε ο πρωτοπόρος του λιανικού εμπορίου, Μάικ Άσλεϊ. Παρόλο που η Frasers φαινόταν να αποτελεί τη σωτηρία για τη Matches, τον Μάρτιο του προηγούμενου έτους ανακοίνωσε ότι η ανακαίνιση της εταιρείας θα κόστιζε υπερβολικά και κατέβασε ρολά. Τα εμπορικά σήματα έμειναν εκτεθειμένα οικονομικά, καθώς οι πελάτες δεν μπορούσαν να επιστρέψουν τα ακριβά ρούχα.

Ένδοξες ημέρες

Η ιστορία του Yoox Net-a-Porter έχει προκαλέσει νοσταλγικές αναμνήσεις από τις ένδοξες ημέρες της διαδικτυακής μόδας πολυτελείας. Για πρώτη φορά, οι αγοραστές μπορούσαν να επιλέξουν ρούχα από τους Chanel, Marc Jacobs και άλλους οίκους, χωρίς να χρειάζεται να επισκεφθούν την Bond Street ή τη Sloane Street. Η Net-a-Porter, που ιδρύθηκε το 2000 από την νταμ Νάταλι Μασσενέ, ήταν πρωτοπόρος στο ηλεκτρονικό εμπόριο πολλαπλών εμπορικών σημάτων. Η κομψή ασπρόμαυρη συσκευασία του και τα κομψά φορτηγάκια παράδοσης ενίσχυαν το κύρος της αγοραστικής εμπειρίας.

Ολόκληρη η αγορά πολυτελών προϊόντων ψάχνει τώρα τρόπους να ανακτήσει τους 50 εκατομμύρια πελάτες που έχασε μεταξύ 2022 και 2024, σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων Bain. Φαίνεται όμως ότι μια βρετανική εταιρεία έχει βρει έναν τρόπο να ασχοληθεί με τα 350 εκατομμύρια που έχουν απομείνει. Η Burberry θα επανενταχθεί στον δείκτη FTSE 100 αργότερα αυτόν τον μήνα, υπογραμμίζοντας την ταχύτητα της αναστροφής για το κάποτε προβληματικό, εμβληματικό βρετανικό εμπορικό σήμα. Η αλλαγή ήρθε την ώρα που η εταιρεία άφησε πίσω τις πανάκριβες τσάντες και υιοθέτησε πιο έντονα τη βρετανική της ταυτότητα.

Χάρη στον διπλασιασμό της τιμής της μετοχής της μέσα σε 12 μήνες, ορισμένοι επενδυτές θα μπορούν να επιβραβεύσουν τον εαυτό τους με ένα κασκόλ αξίας 425 λιρών. Ή ακόμη και μια καμπαρντίνα αξίας 1.895 λιρών.

ΑΠΟ ΤΗΝ Anne Ashworth
@Associated Newspapers Limited