Μπόρις: Τα παιδιά πλήρωσαν τεράστιο τίμημα στην πανδημία

Τα παιδιά πλήρωσαν «ένα τεράστιο, τεράστιο τίμημα για την προστασία της υπόλοιπης κοινωνίας» από το κορωνοϊό όταν τα σχολεία έκλεισαν, δήλωσε χθες ο Μπόρις Τζόνσον, καθώς υπερασπίστηκε τους χειρισμούς του στην κρίση
19:54 - 23 Οκτωβρίου 2025
Μπόρις:

Ο πρώην πρωθυπουργός δήλωσε στην επίσημη έρευνα για την πανδημία ότι το επανειλημμένο κλείσιμο των αιθουσών διδασκαλίας ήταν ένας «εφιάλτης» και ότι θα ήθελε να υπήρχε άλλος τρόπος. Ωστόσο, απέρριψε τις επικρίσεις που ακούστηκαν κατά τη διάρκεια της έρευνας ότι η κυβέρνησή του δεν κατάφερε να σχεδιάσει σωστά το κλείσιμο των σχολείων πριν από την ανακοίνωσή της για το κλείσιμο τον Μάρτιο του 2020.

Εμφανιζόμενος ενώπιον της έρευνας, ο κ. Τζόνσον δήλωσε ότι ήταν «προφανές» ότι θα έπρεπε να υπάρχει «σκέψη για το κλείσιμο σχολείων» και ότι «μου φαινόταν ότι το Υπουργείο Παιδείας προετοιμαζόταν γι’ αυτό».

Την προηγούμενη εβδομάδα, ο τότε Υπουργός Παιδείας Σερ Γκάβιν Γουίλιαμσον δήλωσε στην έρευνα ότι δεν είχε ζητήσει από τους αξιωματούχους του Υπουργείου Παιδείας να προετοιμάσουν μια αξιολόγηση σχετικά με τον αντίκτυπο του κλεισίματος των σχολείων στις αρχές του 2020, καθώς οι συμβουλές εκείνη τη χρονική περίοδο «δεν πρότειναν το κλείσιμο των σχολείων» και η Ντάουνινγκ Στριτ δεν είχε παραγγείλει μια τέτοια έκθεση. Ο κ. Τζόνσον δήλωσε ότι «δεχόταν κριτική τόσο επειδή ήθελε να κλείσει τα σχολεία όσο και επειδή ήθελε να τα ανοίξει».

Είπε: «Ένιωθα ότι τα παιδιά που δεν είναι ιδιαίτερα ευάλωτα στον κορωνοϊό πλήρωναν ένα τεράστιο, τεράστιο τίμημα για την προστασία της υπόλοιπης κοινωνίας. Και αυτό ήταν ένα φοβερό, τρομερό πράγμα. Όπως είπα, εύχομαι να ήταν διαφορετικά. Μακάρι να είχαμε βρει άλλη λύση… Θεωρούσα ότι ήταν μια εφιαλτική ιδέα.»

Τα γραπτά στοιχεία του Σερ Γκάβιν περιέγραφαν μια «24ωρη ριζική αλλαγή που προκάλεσε σύγχυση» από το να παραμείνουν τα σχολεία ανοιχτά στις 16 Μαρτίου, στις συζητήσεις για να κλείσουν στις 17 Μαρτίου, και έπειτα με την ανακοίνωσή για το κλείσιμό τους την επόμενη ημέρα.

Καταθέτοντας στοιχεία στο Πάντινγκτον, στο κεντρικό Λονδίνο, ο κ. Τζόνσον επέμεινε ότι είχε γίνει δουλειά για τον σχεδιασμό του κλεισίματος των σχολείων. Είπε: «Αν κοιτάξετε την αλληλουχία από τον Φεβρουάριο και μετά, είναι σαφές ότι η Sage (η Επιστημονική Συμβουλευτική Ομάδα Έκτακτης Ανάγκης) μιλάει για το ενδεχόμενο, το Υπουργικό Συμβούλιο το συζητάει τον Μάρτιο. Σίγουρα θυμάμαι ότι το θέμα ερχόταν επανειλημμένα στο προσκήνιο.»

Όταν ερωτήθηκε αν δέχεται ότι μέχρι τον Μάρτιο του 2020 δεν υπήρχε διακρατική εστίαση στον σχεδιασμό για το κλείσιμο των σχολείων, ο κ. Τζόνσον απάντησε: «Όχι, δεν το δέχομαι αυτό.» Είπε ότι οι αξιωματούχοι ήταν «συγκλονισμένοι από την ταχύτητα των γεγονότων».

Ο κ. Τζόνσον πρόσθεσε ότι έλαβε σημείωμα από το Υπουργείο Παιδείας στις 15 Μαρτίου με το οποίο του ζητούσε συνάντηση, «κατά την οποία θα εξετάσουν όλα όσα θα είναι απαραίτητα για την εφαρμογή του κλεισίματος των σχολείων», συμπεριλαμβανομένων των μέτρων προστασίας, των εξετάσεων και της κατάρτισης των εκπαιδευτικών. Πρόσθεσε ότι δεν θα περίμενε από το Υπουργείο Παιδείας να περιμένει οδηγίες από τη Ντάουνινγκ Στριτ πριν από τον σχεδιασμό και ότι «εξεπλάγη που ο μόνιμος γραμματέας του Υπουργείου Παιδείας δεν θεώρησε ότι ήταν απαραίτητο να εξετάσει τις ρυθμίσεις έκτακτης ανάγκης που είχαμε». Είπε: «Θεωρώ ότι ήταν προφανές πως έπρεπε να εξεταστεί το ενδεχόμενο να κλείσουν τα σχολεία.»

Στην έρευνα της περασμένης εβδομάδας, ο Σερ Γκάβιν επέκρινε επίσης την απόφαση του κ. Τζόνσον τον Μάιο του 2020 να ανακοινώσει σταδιακή επιστροφή στα σχολεία, χαρακτηρίζοντάς την «επιζήμια» για τα σχολεία, τα παιδιά και τις οικογένειες. Είπε ότι πίστευε πως ο τότε πρωθυπουργός έβαζε το Εθνικό Σύστημα Υγείας (NHS) πάνω από τα παιδιά όταν έπαιρνε αποφάσεις για το κλείσιμο των σχολείων τον Ιανουάριο του 2021.

Ο Σερ Τζον Κόουλς, πρώην γενικός διευθυντής σχολείων του Υπουργείου Παιδείας δήλωσε προηγουμένως στην έρευνα ότι ήταν «εξαιρετική παράλειψη καθήκοντος» να μην προγραμματίσει το υπουργείο το κλείσιμο σχολείων νωρίτερα από τον Μάρτιο του 2020.

Ο κ. Τζόνσον αρνήθηκε ότι υπήρξε «παράλειψη καθήκοντος» για την έλλειψη σχεδιασμού για το κλείσιμο των σχολείων, αλλά δήλωσε ότι οι αξιωματούχοι ήταν «συγκλονισμένοι από την ταχύτητα των γεγονότων».

Όταν ερωτήθηκε από τη δικηγόρο της έρευνας, Κλερ Ντόμπιν, αν αναγνώριζε ότι το φιάσκο σχετικά με τα αποτελέσματα για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και τις απολυτήριες εξετάσεις (GCSE) που καθορίστηκαν με αλγόριθμο το 2020 ήταν «πραγματικά επιζήμιο» για τα παιδιά, ο κ. Τζόνσον δήλωσε ότι λυπάται που οι αξιωματούχοι δεν πέτυχαν σωστά το μοντέλο.

«Ήταν καταστροφή η πανδημία Covid; Ναι. Ήταν καταστροφή η απώλεια της εκπαίδευσης; Ναι. Ήταν καταστροφή η απώλεια των εξετάσεων; Ναι. Ήταν καταστροφή η απογοήτευση, ο θυμός, η επιπλέον αγανάκτηση ενός μεγάλου αριθμού παιδιών; Ναι, ήταν – αλλά πρέπει να το δούμε στο πλαίσιο της προσπάθειάς μας να αντιμετωπίσουμε μια πολύ, πολύ μεγαλύτερη καταστροφή», είπε, αναφερόμενος στην «απώλεια εκπαίδευσης».

Από τον David Wilcock @Associated Newspaper Limited