“Βιαζόμαστε πολύ να διαγνώσουμε τους μαθητές μας με άγχος, ενώ πρόκειται απλώς για συναισθηματικές διακυμάνσεις της εφηβείας”

Ο διευθυντής ενός από τα κορυφαία βρετανικά σχολεία, προειδοποίησε επίσης ότι το φαινόμενο αυτό επιδεινώθηκε εξαιτίας της τάσης «της διάγνωσης διαταραχών ψυχικής υγείας μέσω TikTok»
13:31 - 8 Δεκεμβρίου 2025

Ο διευθυντής ενός από τα κορυφαία βρετανικά σχολεία προειδοποιεί ότι βιαζόμαστε να διαγνώσουμε τα παιδιά με προβλήματα ψυχικής υγείας, όταν στην πραγματικότητα πρόκειται απλώς για «συναισθηματικές διακυμάνσεις της ανάπτυξης».

Ο Τζέιμς Νταλ, διευθυντής του Κολεγίου Ουέλινγκτον, προειδοποιεί επίσης ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μαθαίνουν στους εφήβους τη φρασεολογία που πείθει τόσο τους ίδιους και τα άτομα του περιγύρου τους ότι πάσχουν από κατάθλιψη ή άγχος. Ο κ. Νταλ πρόσθεσε: «Η κοινωνία εξακολουθεί να θεωρεί ως χρόνια και παθολογικά προβλήματα τις φυσιολογικές αντιδράσεις της ανθρώπινης και εφηβικής ζωής».

Οι δηλώσεις του έρχονται μετά την ανακοίνωση του υπουργού Υγείας, Γουες Στρίτινγκ, την περασμένη εβδομάδα, σύμφωνα με την οποία θα πραγματοποιηθούν ανεξάρτητες αξιολογήσεις για τη διάγνωση των ψυχικών διαταραχών, ενόψει της ραγδαίας αύξησης του αριθμού των ασθενών.

Ο κ. Νταλ, ο οποίος είχε προειδοποιήσει στο παρελθόν ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κάνουν τους εφήβους πιο ευάλωτους σε θέματα ψυχικής υγείας, δήλωσε: «Από τη μία πλευρά, είναι θετικό να μιλάμε περισσότερο για αυτά τα θέματα και να πληροφορούμε τους νέους μας με τον κατάλληλο τρόπο ώστε να μπορούν να συζητούν για αυτά τα συναισθήματα, αλλά από την άλλη, αναμφίβολα, τους παρέχουμε τη δυνατότητα να προβαίνουν σε αυτοαξιολόγηση και να αυτοδιάγνωση με μεγαλύτερη πειστικότητα από ό,τι θα συνέβαινε πριν από 25 έως 30 χρόνια. Όλοι γνωρίζουμε ότι οι φυσιολογικές διακυμάνσεις στην ανάπτυξη ενός εφήβου συνοδεύονται συχνά από εντάσεις».

Ο ίδιος προειδοποίησε επίσης ότι το φαινόμενο αυτό επιδεινώθηκε εξαιτίας της τάσης «της διάγνωσης διαταραχών ψυχικής υγείας μέσω TikTok». Για παράδειγμα: «Δείτε αυτό το βίντεο και σε 20 δευτερόλεπτα θα σας δώσουμε τις τρεις ερωτήσεις που θα σας αποκαλύψουν αν πάσχετε από κατάθλιψη ή όχι».

Ο κ. Νταλ, ο οποίος διευθύνει το σχολείο Μπέρκσαϊρ από το 2019, πρόσθεσε: «Βιαζόμαστε πάρα πολύ να τοποθετήσουμε ταμπέλες στους νέους, οι οποίοι απλώς βιώνουν τη λύπη και τη χαρά που σχετίζονται με την εφηβεία και την ανθρώπινη φύση». Παρά το γεγονός ότι ο κ. Νταλ ανέφερε ότι «δεν αισθάνεται αρκετά ειδικός για να υπερασπιστεί ή να επικρίνει τους επαγγελματίες υγείας του Εθνικού Συστήματος Υγείας», πρόσθεσε ότι τον «ενδιαφέρει να διερευνήσει αν οι νέοι που εμφανίζουν συμπτώματα λύπης ή άγχους σε περιστασιακή βάση λαμβάνουν υπερβολική φαρμακευτική αγωγή».

Στους μαθητές του Ουέλινγκτον – το οποίο ιδρύθηκε από τη βασίλισσα Βικτώρια το 1856 και στους αποφοίτους του συγκαταλέγονται ο κωμικός Ρόρι Μπρέμνερ, ο οδηγός αγώνων Τζέιμς Χαντ και ο συγγραφέας Τζορτζ Όργουελ – δίνονται τακτικά ευκαιρίες να προβληματιστούν σχετικά με το «τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος με συναισθήματα και πώς μπορούμε να ενταχθούμε στον πραγματικό κόσμο, καθώς μεγαλώνουμε». «Πρόκειται για ένα ζήτημα που θα εξέταζε ο Αριστοτέλης πριν από 2.500 χρόνια», δήλωσε ο κ. Νταλ.

Επίσης, αμφισβήτησε την ικανότητα των σχολείων να μεταδίδουν αρκετές γνώσεις στους μαθητές σχετικά με τις δεξιότητες και τον χαρακτήρα που πρέπει να αναπτύξουν. «Προσπαθούμε πολύ για να τους διδάξουμε να είναι καλοί στα μαθηματικά, να βελτιωθούν στα γαλλικά και να περάσουν τις εξετάσεις της ιστορίας, αλλά υπάρχει αρκετός χώρος για να τους διδάξουμε πώς να ζουν μια φυσιολογική, ευτυχισμένη, ανθρώπινη ζωή;»

Από την Elizabeth Ivens- ©Associated Newspapers Limited