Τριάντα πέντε ερωτήσεις, οι περισσότερες µε υποερωτήµατα, και πάντα κλειστές, δηλαδή οι ερωτήσεις και τα υποερωτήµατα θα απαιτούν απαντήσεις του τύπου «Ναι» ή «Οχι», θα λαµβάνουν µε ηλεκτρονικό µήνυµα SMS στο κινητό τηλέφωνό τους, πέντε ηµέρες µετά την έξοδό τους από το νοσοκοµείο του ΕΣΥ, στο οποίο νοσηλεύθηκαν, όλοι οι ασθενείς του ΕΣΥ.
Από τη διαδικασία εξαιρούνται, προς το παρόν αποκλειστικά και µόνον, τα παιδιατρικά και τα ογκολογικά περιστατικά, για τα οποία θα ενεργοποιηθούν, µέχρι το τέλος του 2025, δύο διαφορετικά και εξειδικευµένα ερωτηµατολόγια. Το νέο σύστηµα της ηλεκτρονικής αξιολόγησης του επιπέδου της ποιότητας των παρεχόµενων υπηρεσιών Υγείας στους νοσηλευόµενους ασθενείς των νοσοκοµείων του ΕΣΥ όλης της χώρας αναµένεται να τεθεί εντός της ερχόµενης εβδοµάδας σε πλήρη εφαρµογή.
Το περιεχόµενο
Σύµφωνα µε το ερωτηµατολόγιο, το οποίο έχει αποκλειστικά στη διάθεσή της η «Κυριακάτικη Απογευµατινή», οι 35 ερωτήσεις για τους ασθενείς οι οποίοι έλαβαν εξιτήριο από νοσοκοµείο του ΕΣΥ της χώρας µας µπορούν να περιγραφούν ως εξής:
Ερωτήσεις για τον τρόπο προσέλευσης στο Τµήµα Επειγόντων Περιστατικών και τον χρόνο αναµονής για εξέταση από τον πρώτο γιατρό.
Ερωτήσεις για τυχόν ανάγκη να υποβληθεί ο ασθενής σε χειρουργική επέµβαση.
Ερωτήσεις για τυχόν ανάγκη να χρειαστεί ο ασθενής ενδοδιακοµιδή σε άλλο νοσοκοµείο του ΕΣΥ.
Ερωτήσεις για τον βαθµό ετοιµότητας του ιατρικού και του νοσηλευτικού προσωπικού, προκειµένου να αντιµετωπίσουν το περιστατικό.
Ερωτήσεις για τον βαθµό ετοιµότητας του ιατρικού και του νοσηλευτικού προσωπικού, σχετικά µε την επίλυση προβληµάτων και αποριών του ασθενούς, κατά τη διάρκεια της νοσηλείας του.
Ερωτήσεις για τον βαθµό πληροφόρησης του ασθενούς σχετικά µε την κατάσταση της υγείας του και την πρόγνωσή της.
Ερωτήσεις σχετικά µε την ποιότητα της σίτισης στο νοσοκοµείο νοσηλείας του ασθενούς.
Ερωτήσεις για τυχόν πληροφορίες εκ µέρους του ιατρικού και του νοσηλευτικού προσωπικού σχετικά µε τη µετανοσοκοµειακή κατάσταση και συµπεριφορά του ασθενούς, καθώς και για τις δυνατότητες κατ’ οίκον νοσηλείας.
Ερωτήσεις σχετικά µε τον βαθµό πληροφόρησης και χρήσης του Γραφείου Προστασίας ∆ικαιωµάτων Ληπτών Υπηρεσιών Υγείας από τους ίδιους τους ασθενείς.
Απόλυτη ανωνυµία
Είναι χαρακτηριστικό ότι το ανώνυµο και αποπροσωποποιηµένο ερωτηµατολόγιο για την αξιολόγηση των υπηρεσιών Υγείας από τους ασθενείς δεν έχει στόχο να αµφισβητήσει ή να υποβαθµίσει το έργο των γιατρών και
νοσηλευτών τους. Εκείνο που αξιολογείται είναι κάθε πτυχή που συνθέτει την έννοια της ποιότητας στο πλαίσιο ενός νοσοκοµείου, όπως ενδεικτικά η προσβασιµότητα στις παρεχόµενες υπηρεσίες, η οργάνωση και ο συντονισµός της φροντίδας, η αλληλεπίδραση των ληπτών υπηρεσιών υγείας µε το ανθρώπινο δυναµικό, καθώς και η ασφάλεια των υποδοµών. Η ανωνυµία είναι απόλυτα εγγυηµένη, ώστε οι πολίτες να αισθάνονται ασφαλείς και ελεύθεροι να εκφράσουν την πραγµατική τους εµπειρία.
Επίσης, η πρόσβαση στα δεδοµένα θα είναι διαβαθµισµένη, διασφαλίζοντας ότι µόνο εξουσιοδοτηµένα στελέχη θα µπορούν να έχουν πρόσβαση σε αυτά. Οι απαντήσεις θα µπορούν να συλλέγονται συστηµα- τικά και µε τρόπο οµοιογενή, προκειµένου να επιτρέπεται η δευτερογενής επεξεργασία τους. Ο στόχος είναι ξεκάθαρος: να λειτουργήσει ένας αξιόπιστος, διαφανής και ασφαλής µηχανισµός αξιολόγησης, που θα επιτρέπει στους πολίτες να µιλήσουν ελεύθερα για την εµπειρία τους και ο λόγος τους θα έχει ουσιαστικό αντίκτυπο στη λήψη αποφάσεων.
Πώς θα μπαίνουν στη διαδικασία οι νοσηλευόμενοι που θα παίρνουν εξιτήριο και πώς θα γίνεται η ανάλυση των δεδομένων από το υπουργείο Υγείας
Η ανάλυση των δεδοµένων θα αφορά κάθε νοσοκοµείο ξεχωριστά, δίνοντας στο υπουργείο Υγείας τη δυνατότητα να έχει πολύ συγκεκριµένα και αξιόπιστα αποτελέσµατα για την ποιότητα των υπηρεσιών σε κάθε µονάδα Υγείας. Παράλληλα, τα δεδοµένα θα µπορούν να κατηγοριοποιηθούν και ανά Υγειονοµική Περιφέρεια (ΥΠΕ), προσφέροντας µια ευρύτερη εικόνα της ποιότητας των υπηρεσιών σε κάθε γεωγραφική περιοχή.
Η εφαρµογή
Αυτή η πληροφορία θα αξιοποιείται στρατηγικά και αποτελεσµατικά, µε κάθε επίπεδο του συστήµατος -από τα νοσοκοµεία και τις Υγειονοµικές Περιφέρειες (ΥΠΕ) µέχρι το υπουργείο Υγείας- να έχει τον δικό του ρόλο στην επεξεργασία και χρήση των δεδοµένων.
Για παράδειγµα, τα νοσοκοµεία θα λαµβάνουν τα αποτελέσµατα της αξιολόγησης και θα έχουν τη δυνατότητα να επανεξετάσουν τις διαδικασίες λειτουργίας τους, εντοπίζοντας τόσο τα σηµεία αδυναµίας όσο και τις ευκαιρίες βελτίωσης. Οι Υγειονοµικές Περιφέρειες, από την άλλη, θα διαθέτουν µια συνολική εικόνα των νοσοκοµείων αρµοδιότητάς τους και θα αναλαµβάνουν στρατηγικές πρωτοβουλίες για την αναβάθµιση των υπηρεσιών τους. Το υπουργείο Υγείας θα διαδραµατίζει τον κρίσιµο ρόλο του συντονιστή,διασφαλίζοντας ότι τα αποτελέσµατα της αξιολόγησης φτάνουν εκεί που χρειάζεται και αξιοποιούνται µε τον πιο αποτελεσµατικό τρόπο για τη βελτίωση της απόδοσης του συστήµατος υγείας.