Generation Z: Η νέα γενιά επαναπροσδιορίζει την επιτυχία

Στο επίκεντρο οι επιθυμίες της νέας γενιάς για οικονομική ανεξαρτησία, σπουδές και δεξιότητες
11:09 - 14 Σεπτεμβρίου 2025
ΚΟΠΕΛΑ ΒΑΣΙΛΙΣΣΗΣ ΣΟΦΙΑΣ ΔΙΑΒΑΣΗ ΠΕΖΩΝ

Η Generation Z – όσοι γεννήθηκαν μεταξύ 1997 και 2012 – βρίσκεται τα τελευταία χρόνια στο επίκεντρο της δημόσιας συζήτησης και της επιστημονικής έρευνας. Ακαδημαϊκοί και επιχειρήσεις αναζητούν να κατανοήσουν τις αξίες, τις ανάγκες και τις προτεραιότητες μιας γενιάς που καθορίζει ήδη το μέλλον της εργασίας, της κατανάλωσης αλλά και των κοινωνικών εξελίξεων.

Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της ΕΥ και της Young China Group LLC, οι νέοι αυτοί θέτουν σε απόλυτη προτεραιότητα την οικονομική ανεξαρτησία (87%), την πίστη στις αξίες τους (84%) και τη δημιουργία ουσιαστικών σχέσεων (60%). Η συχνή αλλαγή εργασίας θεωρείται πλέον φυσιολογική: έξι στους δέκα εκτιμούν ότι θα απασχοληθούν σε έως και πέντε εργοδότες στη διάρκεια της καριέρας τους.

Οι σπουδές και το «άλμα» στην αγορά εργασίας

Η καθηγήτρια Μαρία Καραμεσίνη, ειδική στην Οικονομία της Εργασίας και Κοινωνική Πολιτική του Παντείου, υπογραμμίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι η γενιά Ζ στρέφεται μαζικά στα μεταπτυχιακά προγράμματα. «Οι νέοι θεωρούν το μεταπτυχιακό αναγκαία προϋπόθεση για καλύτερη επαγγελματική προοπτική», τονίζει, εξηγώντας ότι αυτό συνδέεται άμεσα με την αναζήτηση καλύτερων μισθών και συνθηκών.

Ωστόσο, η ποιότητα των θέσεων που προσφέρονται παραμένει χαμηλή, παρά την αύξηση των διαθέσιμων ευκαιριών. Η κρίση, τα μνημόνια και οι νομοθετικές αλλαγές έχουν αφήσει το αποτύπωμά τους, οδηγώντας τους νέους να επιδιώκουν σταθερή και δημιουργική εργασία με προοπτική εξέλιξης.

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΦΟΙΤΗΤΕΣ
Φωτογραφία: Εφημερίδα Απογευματινή

Οικονομική ανεξαρτησία από νωρίς

Η Gen Z εργάζεται πιο συχνά κατά τη διάρκεια των σπουδών της, σε μια προσπάθεια να μην εξαρτάται οικονομικά από την οικογένεια. Η εποχική απασχόληση, κυρίως στον τουρισμό, έχει εξελιχθεί σε κανόνα για πολλούς φοιτητές.

Παράλληλα, οι νέοι επαναπροσδιορίζουν τι σημαίνει «επιτυχία». Η ψυχική και σωματική υγεία (51%) θεωρείται σημαντικότερος δείκτης ευημερίας από την καθαρά οικονομική κατάσταση (42%), ενώ οι οικογενειακές σχέσεις (45%) αναδεικνύονται σε βασικό στοιχείο ισορροπίας.

Προκλήσεις για τις επιχειρήσεις

Η έρευνα της ΕΥ καταγράφει την ανάγκη των επιχειρήσεων να αναπροσαρμόσουν τις στρατηγικές προσέλκυσης και διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού. Οι νέοι αναζητούν εργοδότες που μοιράζονται τις αξίες τους και δίνουν έμφαση στην εκπαίδευση και ανάπτυξη.

Παγκόσμια έρευνα της Indeed δείχνει ότι το 45% της γενιάς Ζ ενδιαφέρεται για παράλληλα projects και «μικροδουλειές» για να εμπλουτίσει δεξιότητες, ενώ το 70% αφιερώνει εβδομαδιαία χρόνο σε επιμόρφωση, σύμφωνα με τη Deloitte. Το 42% θεωρεί την ενδοεταιρική εκπαίδευση βασικό μοχλό επαγγελματικής εξέλιξης.

Η εργασία με νόημα

Η Gen Z δεν αρκείται σε έναν απλό μισθό: το 89% δηλώνει ότι ο σκοπός της δουλειάς είναι καθοριστικός για την προσωπική ικανοποίηση. Χαρακτηριστικό είναι ότι το 44% έχει ήδη αποχωρήσει από θέσεις που δεν ανταποκρίνονταν στις αξίες και τα κριτήριά του.

Η γενιά Ζ, με τη στάση της, δεν αναδιαμορφώνει μόνο την αγορά εργασίας αλλά και τον τρόπο με τον οποίο οι κοινωνίες αντιλαμβάνονται την επιτυχία, την κατανάλωση και την ισορροπία ζωής-εργασίας.