Το 74% των Ελλήνων θύμα των fake news

H έρευνα του Ευρωβαρόμετρου έδειξε πως στη χώρα μας η ενημέρωση προέρχεται κυρίως από τα social media
08:19 - 25 Οκτωβρίου 2025
diadiktyo-social-media

Ενημέρωση από τα social media επιλέγουν οι περισσότεροι Έλληνες, με αποτέλεσμα να πέφτουν συχνά-πυκνά θύματα των fake news, όπως καταδεικνύει η έρευνα του Ευρωβαρόμετρου για τα «Social Media 2025». Περισσότεροι από πέντε στους δέκα (56%) χρησιμοποιούν στην Ελλάδα πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης για να ενημερωθούν. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση το αντίστοιχο ποσοστό είναι 40%. Δεύτερη έρχεται η τηλεόραση (54%), σε αντίθεση με τον μέσο όρο της ΕΕ που φαίνεται να προτιμά ακόμα τη μικρή οθόνη για να ενημερωθεί (71%).

Την ίδια ώρα, μόλις το 34% των πολιτών στην Ελλάδα επιλέγει να ενημερωθεί άμεσα από εφημερίδες, περιοδικά και sites, τη στιγμή που ο ευρωπαϊκός μέσος όρος φτάνει το 41%. Σχεδόν επτά στους δέκα (68%) προτιμούν να χρησιμοποιούν το Facebook για να ενημερώνονται στη χώρα μας, ποσοστό υψηλότερο από τον μέσο όρο στην ΕΕ (58%), ενώ οι νέοι ηλικίας 15-24 ετών δήλωσαν ότι πρώτη πηγή ενημέρωσής τους για κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα, είναι το Instagram (66%). Μάλιστα, αυτό είναι και το μοναδικό εύρημα της έρευνας που συμβαδίζει με τα δεδομένα για τους νέους, γενικά στην ΕΕ, οι οποίοι ψάχνουν την είδηση από το Instagram σε ποσοστό 64%.

Παραπληροφόρηση

Από τη στιγμή που η ενημέρωση γίνεται μέσω των social, τα fake news… παραμονεύουν και αυτό αποδεικνύεται και από την έρευνα, καθώς πάνω από 7 στους 10 (74%) δήλωσαν πως έχουν εκτεθεί σε παραπληροφόρηση ή ψεύτικες ειδήσεις τουλάχιστον κάποιες φορές την τελευταία εβδομάδα, ποσοστό που υπερβαίνει τον ευρωπαϊκό μέσο όρο στην ΕΕ της τάξης του 66%. Επίσης, οι Έλληνες φαίνεται ότι ενδιαφέρονται πολύ περισσότερο από τους Ευρωπαίους για ειδήσεις που αφορούν την ΕΕ. Στην Ελλάδα, σχεδόν επτά στους δέκα (68%) δήλωσαν πως παρακολουθούν, έστω και περιστασιακά, τις εξελίξεις στην πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αντίθετα, στην Ευρώπη μόλις λίγο περισσότεροι από δύο στους δέκα (22%) δηλώνουν ότι παρακολουθούν τι συμβαίνει στην ευρωπαϊκή πολιτική «τις περισσότερες φορές» και περισσότεροι από τέσσερις στους δέκα (44%) αναφέρουν ότι το κάνουν «περιστασιακά».

Τέλος, τόσο στην Ελλάδα όσο και στην υπόλοιπη ΕΕ, σχεδόν τέσσερις στους δέκα (37%) δήλωσαν πως ακολουθούν influencers ή δημιουργούς περιεχομένου στα κανάλια μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Στην Ελλάδα, πάντως, οι ακόλουθοι των influencers είναι λιγότεροι, καθώς περισσότεροι από τους μισούς ερωτηθέντες (51%) δήλωσαν πως αν και χρησιμοποιούν τα social, δεν τους ακολουθούν, σε αντίθεση με τον μέσο όρο της ΕΕ (37%).

Εφημερίδα Απογευματινή