Ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης, αναλύει σε άρθρο του στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων τους πέντε βασικούς πυλώνες πάνω στους οποίους θα στηριχθεί η ασφάλεια και ο εκσυγχρονισμός του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου, μετά τα τραγικά γεγονότα του 2023, όπως η τραγωδία των Τεμπών και οι καταστροφές από τις καταιγίδες.
Όπως εξηγεί ο κ. Τερεζάκης, οι καταστροφές αυτές ανέκοψαν την πρόοδο των έργων αναβάθμισης του σιδηροδρόμου, αλλά το 2024 σηματοδοτεί την αρχή μιας νέας προσπάθειας για την ανασυγκρότηση του δικτύου.
Οι πέντε άξονες περιλαμβάνουν:
- Ολοκλήρωση Υποδομών στον Κεντρικό Άξονα ΠΑΘΕ: Η αναβάθμιση του κεντρικού σιδηροδρομικού άξονα περιλαμβάνει έργα όπως η εγκατάσταση συστημάτων σήμανσης και τηλεδιοίκησης, η ηλεκτροκίνηση και η αποκατάσταση των ζημιών από τις φυσικές καταστροφές.
- Εφαρμογή Σύγχρονων Συστημάτων Ασφάλειας και Διαχείρισης: Η εγκατάσταση των συστημάτων GSM-R και ETCS θα βελτιώσει την ασφάλεια του δικτύου και θα αυξήσει την χωρητικότητά του, επιτρέποντας περισσότερα δρομολόγια τόσο για επιβάτες όσο και για εμπορεύματα.
- Σύνδεση με Λιμάνια και Βιομηχανικές Περιοχές: Η ενίσχυση της σύνδεσης του σιδηροδρομικού δικτύου με τα κύρια λιμάνια και τις βιομηχανικές περιοχές θα συμβάλει στη μείωση του κόστους μεταφορών και στην αύξηση του όγκου μεταφερόμενου φορτίου.
- Ανάπτυξη Κέντρων Logistics: Η δημιουργία κέντρων logistics σε στρατηγικά σημεία, όπως το Ικόνιο, η Θεσσαλονίκη και ο Βόλος, θα ενισχύσει την αποτελεσματικότητα των εμπορευματικών μεταφορών και θα βελτιώσει τη σύνδεση της χώρας με διεθνείς αγορές.
- Βελτίωση Σιδηροδρομικών Διαδρόμων με την Ευρώπη: Η συνεργασία με ευρωπαϊκούς οργανισμούς για την ανάπτυξη των σιδηροδρομικών διαδρόμων που συνδέουν την Ευρώπη με την Ελλάδα, στοχεύει στη μείωση του χρόνου και του κόστους μεταφοράς εμπορευμάτων, ενισχύοντας τη θέση της χώρας στη διεθνή αγορά.
Ο κ. Τερεζάκης επισημαίνει ότι η επιτυχία αυτών των στόχων εξαρτάται από τη δημιουργία ενός ευέλικτου και σύγχρονου σιδηροδρομικού οργανισμού, ο οποίος θα λειτουργεί αποτελεσματικά και με ταχύτητα. Το νέο νομοσχέδιο για τον σιδηρόδρομο θα επιτρέψει μεγαλύτερη ευελιξία στην πρόσληψη προσωπικού και στην υλοποίηση έργων, ενώ η αύξηση των χρηματοδοτήσεων και η προσθήκη νέων προσλήψεων αναμένεται να δώσουν νέα ώθηση στον ελληνικό σιδηρόδρομο.
Με τη βοήθεια ευρωπαϊκών κατευθύνσεων και τη στενή συνεργασία με διεθνείς οργανισμούς, η Ελλάδα ελπίζει να αναδείξει το σιδηροδρομικό της δίκτυο ως έναν από τους πιο σύγχρονους στην περιοχή των Βαλκανίων και να συμβάλει στην ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής.