Θλιβερή πρωτιά στην καταστροφική συνήθεια της χρήσης κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση κατέχουν οι Έλληνες. Σύμφωνα με το 15ο Ευρωπαϊκό Βαρόμετρο για την Υπεύθυνη Οδήγηση, περισσότεροι από 8 στους 10 Έλληνες και Ελληνίδες οδηγούς (81%) χρησιμοποιούν το κινητό τους ή το GPS, ενώ κρατούν το τιμόνι. Ένα ποσοστό 72% παραδέχθηκε επίσης ότι μιλάει στο τηλέφωνο καθώς οδηγεί, ενώ το 55% μιλάει μεν στο κινητό αλλά με bluetooth. Παράλληλα, το 47% ρυθμίζει το GPS του ευρισκόμενο εν κινήσει, ενώ σοκ προκαλεί το γεγονός ότι ένα ποσοστό 12% αναφέρει ότι την ώρα που οδηγεί χρησιμοποιεί το κινητό του για να δει… ταινία ή βίντεο.
Ταυτόχρονα, όπως αποτύπωσε η έρευνα της Wakefield Research μεταξύ 11 χωρών, η απόσπαση προσοχής στην οδήγηση προκαλεί 2.500.000 ατυχήματα και χιλιάδες θανάτους ετησίως, ενώ, όπως υπολογίζουν τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων στις ΗΠΑ, αποτελεί την αιτία που χάνουν τη ζωή τους οκτώ άνθρωποι καθημερινά. Στην Ελλάδα η απόσπαση της προσοχής καταλαμβάνει τη δεύτερη θέση με 53%, αφού βασική αιτία δυστυχημάτων παραμένει η υπερβολική ταχύτητα (59%). Ακολουθούν η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ με 42% και η κούραση/υπνηλία με 3%.
Ο νέος ΚΟΚ προβλέπει αυστηρότερες ποινές για όποιον μιλάει στο κινητό του όταν οδηγεί. Την πρώτη φορά το πρόστιμο που θα κληθεί να πληρώσει ο οδηγός θα είναι 350 ευρώ, ενώ θα του αφαιρείται το δίπλωμα για 30 ημέρες. Σε περίπτωση που το επαναλάβει, το πρόστιμο θα αγγίξει τα 1.000 ευρώ με εξάμηνη αφαίρεση διπλώματος, ενώ αν η παράβαση γίνει για τρίτη φορά, τότε ο οδηγός θα δεχθεί πρόστιμο ύψους 2.000 ευρώ και το δίπλωμά του θα αφαιρείται για έναν ολόκληρο χρόνο.
Με βάση διεθνείς μελέτες αρκούν μόλις τρία δευτερόλεπτα απόσπασης προσοχής για να γίνει ένα ατύχημα. Ταυτόχρονα, αν ο οδηγός προσπαθήσει να πιάσει κάποιο αντικείμενο κατά τη διάρκεια της οδήγησης, αυξάνει οκτώ φορές την πιθανότητα να τρακάρει, ενώ αν στείλει μήνυμα, οι πιθανότητες ατυχήματος αυξάνονται κατά έξι φορές σε σχέση με την κατάσταση που θα βρεθεί αν είχε καταναλώσει αλκοόλ.
Εφημερίδα Απογευματινή