Καλοκαιρινές διακοπές: 1 στους 2 Έλληνες δεν μπορεί να ανταπεξέλθει – Στροφή σε οικονομικές λύσεις

Έρευνα ΙΕΛΚΑ αποκαλύπτει την τάση εξοικονόμησης χρημάτων των Ελλήνων στις καλοκαιρινές διακοπές με επιλογή εξοχικών, μαγείρεμα και αγορά τοπικών προϊόντων
16:23 - 18 Ιουνίου 2025
καλοκαιρινές διακοπές των Ελλήνων

Οι διακοπές των Ελλήνων χαρακτηρίζονται από μια σαφή τάση εξοικονόμησης χρημάτων, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ). Η μελέτη με δείγμα 800 καταναλωτές από όλη την Ελλάδα που πραγματοποιήθηκε τον Ιούνιο 2025 αποκαλύπτει την προτίμηση σε οικονομικές λύσεις διαμονής και διατροφής.

Μειωμένα ταξίδια και περιορισμένες διακοπές το 2025

Η πλειονότητα των ερωτηθέντων (52%) δεν προγραμματίζει να κάνει διακοπές το καλοκαίρι του 2025, γεγονός που αντικατοπτρίζει οικονομικές πιέσεις και προσωπικούς περιορισμούς. Από το 48% που σκοπεύει να κάνει διακοπές, το 33% θα πραγματοποιήσει περιορισμένες διακοπές, το 14% θα ταξιδέψει όπως κάθε χρόνο και μόλις 1% περισσότερες ημέρες.

Οι περισσότεροι που σχεδιάζουν διακοπές (38%) υπολογίζουν να απουσιάσουν για 8 έως 14 ημέρες, ενώ 24% για 4 έως 7 ημέρες. Ο μέσος χρόνος διακοπών διαμορφώνεται στις 11,3 ημέρες, επιβεβαιώνοντας την τάση για συγκρατημένες αποδράσεις.

Εξοχικά και ενοικιαζόμενα δωμάτια στις προτιμήσεις διαμονής

Η πλειοψηφία του κοινού επιλέγει εξοχικές κατοικίες, είτε ως φιλοξενία (31%), είτε ως διαμονή (23%). Το 21% προτιμά ενοικιαζόμενα δωμάτια και μόνο το 7% διαμονή σε ξενοδοχεία (6% χωρίς διατροφή και 1% με πλήρη διατροφή). Αυτή η κατανομή αποτελεί ένδειξη για την αναζήτηση οικονομικότερων εναλλακτικών από τα ελληνικά νοικοκυριά.

Επιπλέον, το 5% επιλέγει camping και άλλο 5% ταξίδι στο εξωτερικό. Οι κοστοβόρες επιλογές όπως τα ξενοδοχεία all inclusive και οι κρουαζιέρες συγκεντρώνουν εξαιρετικά χαμηλά ποσοστά.

Εγχώριοι προορισμοί και παραθαλάσσιες περιοχές

Όσον αφορά τους προορισμούς διακοπών, η ηπειρωτική Ελλάδα κοντά σε παραθαλάσσιες περιοχές συγκεντρώνει την πλειοψηφία (60%), ενώ ακολουθούν τα νησιά (28%). Η ορεινή ηπειρωτική χώρα αποτελεί επιλογή για το 12% των ταξιδιωτών, ενώ το 9% εξετάζει διακοπές στο εξωτερικό.

Τα ευρήματα υποδεικνύουν ξεκάθαρη στροφή προς εγχώριους και προσιτούς προορισμούς, καθώς και την αποφυγή των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων για εξοικονόμηση κόστους.

Μαγείρεμα και αγορά τοπικών προϊόντων

Οι καταναλωτές υιοθετούν οικονομικές λύσεις διατροφής, με το 50% να μαγειρεύει συχνά στις διακοπές και το 62% να επισκέπτεται συστηματικά σούπερ μάρκετ ή μίνι μάρκετ. Παράλληλα, το 71% επισκέπτεται φούρνους και αρτοποιεία, ενώ μόλις το 21% δηλώνει ότι δεν μαγειρεύει ποτέ.

Ιδιαίτερη σημασία έχει το γεγονός ότι πάνω από τους μισούς (53%) προτιμούν να αγοράζουν τοπικά προϊόντα, στηρίζοντας την τοπική οικονομία και αναζητώντας αυθεντικές αλλά οικονομικά προσιτές γεύσεις.

Δαπάνες διακοπών και μειωμένος προϋπολογισμός

Οι συμμετέχοντες δηλώνουν μέση δαπάνη 24 ευρώ για τουριστικά είδη και 25 ευρώ για μη τουριστικά είδη. Αντίθετα, σημαντικά αυξημένη είναι η δαπάνη στα τρόφιμα εκτός εστίασης, που ανέρχεται σε 153 ευρώ. Συνολικά η δαπάνη ξεπερνά τα 200 ευρώ, επιβεβαιώνοντας την τάση μαγειρέματος στις διακοπές.

Το 61% του κοινού δηλώνει ότι θα μειώσει τη φετινή δαπάνη για αγορές. Ειδικότερα, το 68% των ερωτηθέντων αναφέρει το μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα ως καθοριστικότερο περιορισμό, ενώ ακολουθούν:

• Αυξημένο κόστος εισιτηρίων (32%)
• Κόστος διαμονής (30%)
• Άνοδος κόστους εστίασης (22%)
• Κόστος καυσίμων (16%)

Προτίμηση σε τοπικές επιχειρήσεις και αλυσίδες

Σε σχέση με τα σημεία πώλησης, το 60% των ερωτηθέντων προμηθεύεται τρόφιμα από φούρνους και αρτοποιεία, ενώ σε υψηλά ποσοστά βρίσκονται οι μεγάλες (48%) και μικρές (43%) αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Αξιοσημείωτο είναι το 32% που προτιμά τα μίνι μάρκετ.

Φαίνεται μια σημαντική παρουσία της τοπικής αγοράς στις επιλογές των καταναλωτών κατά τις διακοπές 2025, σε εντονότερο βαθμό σε σχέση με τις μετρήσεις τον υπόλοιπο χρόνο. Καταγράφεται μια υβριδική καταναλωτική στάση που συνδυάζει οικονομία με επιθυμία για φρέσκα και ποιοτικά τοπικά προϊόντα, ενισχύοντας τις τοπικές οικονομίες μέσω των αγορών τροφίμων.