Στην εκκίνηση του µεγάλου έργου αξιοποίησης των 22 περιφερειακών αεροδροµίων της χώρας προχωρά το Υπερταµείο, µπαίνοντας στην τελική φάση για την έναρξη του project µε τη δηµοσίευση πρόσκλησης ενδιαφέροντος για την επιλογή νοµικού συµβούλου, στο πλαίσιο της προετοιµασίας και υλοποίησης σχεδίου παραχώρησής τους.
Πρόκειται για τα αεροδρόµια της Αλεξανδρούπολης, του Αράξου, της Αστυπάλαιας, της Ικαρίας, των Ιωαννίνων, της Καλύµνου, της Καρπάθου, της Κάσου, του Καστελόριζου, της Καστοριάς, της Κοζάνης, των Κυθήρων, της Λέρου, της Νέας Αγχιάλου, της Λήµνου, της Νάξου, της Μήλου, της Πάρου, της Σητείας, της Σκύρου, της Χίου και της Σύρου, τα οποία επί του παρόντος διαχειρίζεται η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, µε το Υπερταµείο να σχεδιάζει µοντέλο µακροχρόνιας σύµβασης παραχώρησης κατά το πρότυπο των 14 διεθνών αεροδροµίων που διαχειρίζεται η Fraport Greece. Ξεχωριστή περίπτωση αποτελεί το αεροδρόµιο της Καλαµάτας «Καπετάν Βασ. Κωνσταντακόπουλος», όπου έχει αναδειχθεί από τη διαγωνιστική διαδικασία ανάδοχος η κοινοπραξία των Fraport – ∆ΕΛΤΑ (Κοπελούζος) – Πηλέας (Οµιλος Κωνσταντακοπούλου) και τα επόµενα βήµατα είναι η ολοκλήρωση προσυµβατικού έλεγχου και στη συνέχεια να παραδοθεί το αεροδρόµιο στον νέο διαχειριστή του.
Η κινητικότητα που καταγράφεται στο µέτωπο της αναβάθµισης των 22 περιφερειακών αεροδροµίων της χώρας εντάσσεται στη γενικότερη κατεύθυνση της κυβέρνησης για ιδιωτικοποιήσεις και αξιοποίηση της δηµόσιας περιουσίας, µε τον αντιπρόεδρο Κωστή Χατζηδάκη να έχει εκφράσει τον στόχο να ακολουθήσουν τα τοπικά αεροδρόµια την πορεία των 14 διεθνών αεροδροµίων. Εξάλλου, πρόκειται για µια πρωτοβουλία που θα ενισχύσει την τουριστική και οικονοµική περιφερειακή ανάπτυξη της χώρας, τη διασυνδεσιµότητα των εµπορικών µεταφορών και επιπλέον την προσέλκυση διεθνούς επενδυτικού ενδιαφέροντος, µε στόχο την αναβάθµιση των παρεχόµενων υπηρεσιών στο ελληνικό και διεθνές κοινό. Το σκεπτικό είναι να δοθούν τα 22 αεροδρόµια σε ένα cluster, καθώς κάποια εξ αυτών θεωρούνται «φιλέτα» λόγω της αυξηµένης επιβατικής κίνησης. Η πρωτοβουλία να παραχωρηθούν σε ένα πακέτο τα αεροδρόµια εξηγείται από το γεγονός ότι σε διαφορετική περίπτωση θα ήταν πιθανό τα υποψήφια σχήµατα να δείξουν ενδιαφέρον µόνο για τα αεροδρόµια υψηλής επιβατικής κίνησης και όχι για τα χαµηλότερης.
Με αυτόν τον τρόπο λοιπόν, εξηγούν πηγές του Υπερταµείου, δίνεται η ευκαιρία για επενδύσεις και ανάπτυξη στα µικρότερα αεροδρόµια, ούτως ώστε να αυξηθεί και εκεί η κίνηση, και να µην καταλήξει σε λουκέτο κανένα από τα 22 περιφερειακά αεροδρόµια. Να σηµειώσουµε ότι το 2024 η επιβατική κίνηση των 22 αεροδροµίων ανήλθε σε 2,3 εκατ. επιβάτες, σηµειώνοντας αύξηση 11% σε σχέση µε το 2023. Σύµφωνα µε τις ίδιες πληροφορίες, στη σύµβαση παραχώρησης που θα συναφθεί µε το Υπερταµείο και κατ’ επέκταση µε το ελληνικό ∆ηµόσιο θα περιλαµβάνονται επενδύσεις για την ανάπτυξη των συγκεκριµένων αεροδροµίων στο πρότυπο των 14 αεροδροµίων που έχουν ήδη παραχωρηθεί. Στην παρούσα φάση το Υπερταµείο δροµολογεί την ενεργοποίηση µιας από τις µεγαλύτερες αποκρατικοποιήσεις της επόµενης περιόδου. Το έργο αξιοποίησης των 22 περιφερειακών αεροδροµίων ξεκινά µε τη νοµική υποστήριξη σε όλα τα στάδια της διαδικασίας, από την αξιολόγηση της υφιστάµενης νοµικής κατάστασης των αεροδροµίων µέχρι και την ολοκλήρωση των συµβάσεων παραχώρησης σε ιδιώτες επενδυτές. Συγκεκριµένα, το πρώτο βήµα αφορά την πρόσληψη συµβούλων τεχνικών, νοµικών και χρηµατοοικονοµικών που θα κατευθύνουν το Υπερταµείο στη σύνταξη των τευχών του ∆ιαγωνισµού.
Η δηµοσίευση πρόσκλησης ενδιαφέροντος για την επιλογή νοµικού συµβούλου µε διεθνή εµπειρία από Ελληνική Εταιρεία Συµµετοχών και Περιουσίας (Growthfund – ΕΕΣΥΠ), µε σκοπό την προετοιµασία παραχωρήσεων, θεωρείται κοµβικής σηµασίας για τη µελλοντική υλοποίηση του έργου αξιοποίησης των 22 περιφερειακών αεροδροµίων. Οι 22 περιφερειακοί αερολιµένες δεν ανήκουν στο ήδη παραχωρηµένο «πακέτο Fraport», αλλά παραµένουν στην κυριότητα του ∆ηµοσίου µέσω της ΕΕΣΥΠ. Η επιλογή του νοµικού συµβούλου, η οποία αναµένεται να ολοκληρωθεί εντός του καλοκαιριού, θα σηµατοδοτήσει ουσιαστικά την έναρξη της διαδικασίας ωρίµανσης για ακόµη ένα σηµαντικό βήµα στην πολιτική αξιοποίησης της δηµόσιας περιουσίας.
Οι ενδιαφερόµενοι έχουν περιθώριο υποβολής προσφορών έως τις 21.7.2025, ενώ η διάρκεια της συνεργασίας ορίζεται σε 30 µήνες, µε δυνατότητα επέκτασης έως 12 µήνες.
Οι δύο φάσεις
Το Υπερταµείο σχεδιάζει, µέσω συµβούλων, το βέλτιστο χρηµατοοικονοµικό µοντέλο αξιοποίησης για την προσέλκυση υποψήφιων επενδυτών και στη συνέχεια την έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας, µε στόχο η παραχώρηση να έχει δροµολογηθεί εντός του 2027.
Η σύµβαση για την παροχή των νοµικών υπηρεσιών σχετικά µε την αξιοποίηση των 22 αεροδροµίων προβλέπει δύο βασικές φάσεις. Στην α’ φάση, ο νοµικός σύµβουλος θα προχωρήσει σε:
-πλήρη νοµικό έλεγχο του καθεστώτος των 22 αεροδροµίων, αξιολόγηση των συµβατικών και θεσµικών εκκρεµοτήτων, συµβατότητα µε το ελληνικό και ευρωπαϊκό ∆ίκαιο, γνωµοδοτήσεις για τα σενάρια αξιοποίησης που θα εισηγηθούν οι οικονοµικοί και τεχνικοί σύµβουλοι.
-Η β’ φάση περιλαµβάνει τη σύνταξη και νοµική υποστήριξη όλης της διαγωνιστικής διαδικασίας για την παραχώρηση των αεροδροµίων, τη διαχείριση της φάσης due diligence, τη σύνταξη των όρων και των συµβάσεων, τη συµµετοχή στις διαπραγµατεύσεις µε υποψήφιους επενδυτές και την ολοκλήρωση του έργου µε την υπογραφή και ενεργοποίηση των παραχωρήσεων.
Κυριακάτικη Απογευματινή