Αιχμηρό μήνυμα προς την Ευρωπαϊκή Ένωση απηύθυνε η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Μελίνα Τραυλού, κατά τη διάρκεια ανεπίσημου γεύματος, όπου συζητήθηκε το θέμα των πρόσφατων επιθέσεων των Χούθι σε ελληνόκτητα πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα.
«Είμαστε μόνοι μας. Η Ευρώπη πρέπει να ξυπνήσει. Τα πλοία που περνούν από την Ερυθρά Θάλασσα μεταφέρουν κατά κύριο λόγο εμπορεύματα προς την Ευρώπη. Γιατί λοιπόν να πέφτει όλο το βάρος στην Ελλάδα; Εκείνοι έχουν περισσότερες φρεγάτες και περισσότερους πόρους – και όμως δεν κάνουν τίποτα», τόνισε χαρακτηριστικά η κ. Τραυλού.
Ανησυχία από τις επιθέσεις στα ελληνικά πλοία
Οι επαναλαμβανόμενες επιθέσεις σε ελληνόκτητα πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν προκαλέσει ισχυρούς τριγμούς, τόσο σε γεωπολιτικό όσο και σε οικονομικό επίπεδο, επηρεάζοντας ιδιαίτερα τη διεθνή ναυτιλία.
Η αναζωπύρωση της έντασης στην περιοχή, μετά από επτά μήνες σχετικής ηρεμίας, επαναφέρει με έντονο τρόπο την ανάγκη ενίσχυσης των διεθνών μηχανισμών θαλάσσιας ασφάλειας.
Οικονομικές επιπτώσεις στην παγκόσμια ναυτιλία
Οι επιπτώσεις των επιθέσεων είναι ήδη ορατές στην εμπορική ναυτιλία:
Αύξηση ασφαλιστικών εξόδων: Οι πλοιοκτήτες βλέπουν τις ασφαλιστικές καλύψεις να εκτινάσσονται, ιδίως για πλοία που διέρχονται από επικίνδυνες θαλάσσιες ζώνες.
Επιπλέον κόστος μεταφοράς: Η ανάγκη παράκαμψης της Ερυθράς Θάλασσας μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας συνεπάγεται αυξημένα καύσιμα, καθυστερήσεις στις παραδόσεις και υψηλότερο κόστος για τις μεταφορές.
Πίεση στην ελληνική ναυτιλία: Ως μια από τις κυρίαρχες δυνάμεις στη διεθνή ναυτιλία, η Ελλάδα επηρεάζεται άμεσα, καθώς μεγάλο μέρος του στόλου της δραστηριοποιείται σε παγκόσμιο επίπεδο.
Η συνεχιζόμενη ένταση στην Ερυθρά Θάλασσα ενδέχεται να οδηγήσει την Ελλάδα —έστω και έμμεσα— σε δυσμενή θέση σε σχέση με διεθνείς συμμαχίες και γεωπολιτικές πιέσεις. Η γεωστρατηγική σημασία της περιοχής και η εξάρτηση του παγκόσμιου εμπορίου από αυτήν καταδεικνύουν πόσο εύθραυστη είναι η εφοδιαστική αλυσίδα.
Η διαχείριση της κρίσης απαιτεί συντονισμένη διπλωματική προσπάθεια, αλλά και ενδεχόμενη αναθεώρηση στρατηγικών μεταφοράς από τις ελληνικές ναυτιλιακές επιχειρήσεις. Η προστασία των πληρωμάτων και των πλοίων δεν είναι πλέον μόνο εθνική υπόθεση, αλλά ζήτημα διεθνούς ευθύνης.