Στη συμβολή των λεωφόρων Πανεπιστημίου και Βασιλίσσης Σοφίας αναμένεται να εγκατασταθεί η πρώτη από τις 2.000 νέες κάμερες υψηλής ευκρίνειας, που θα τοποθετηθούν στα πιο πολυσύχναστα και επικίνδυνα σημεία της Αθήνας. Η επιλογή των σημείων βασίζεται στα δεδομένα της Τροχαίας, με περιοχές όπως η λεωφόρος Κηφισίας, η Βουλιαγμένης, η Μεσογείων και η Ποσειδώνος να είναι μεταξύ των πιο «θερμών» για τροχαία ατυχήματα και παραβάσεις.
Αυτόματη καταγραφή και βεβαίωση παραβάσεων σε πραγματικό χρόνο
Σε αντίθεση με τις παλαιότερες κάμερες, οι νέες συσκευές δεν περιορίζονται σε απλή καταγραφή. Με τη βοήθεια τεχνητής νοημοσύνης, εντοπίζουν παραβάσεις όπως υπερβολική ταχύτητα, παραβίαση κόκκινου, κίνηση σε λεωφορειολωρίδα, χρήση κινητού τηλεφώνου και μη χρήση ζώνης ασφαλείας. Ο οδηγός ειδοποιείται άμεσα μέσω κινητού και η παράβαση καταγράφεται σε ψηφιακό μητρώο, ενώ η πληρωμή των προστίμων και οι ενστάσεις γίνονται ηλεκτρονικά. Με αυτόν τον τρόπο, περιορίζεται δραστικά η ατιμωρησία και επιταχύνεται η είσπραξη.
Ψηφιακή μεταρρύθμιση με διασύνδεση και διαφάνεια
Το νέο νομοσχέδιο για την οδική ασφάλεια, που παρουσιάστηκε πρόσφατα από τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρη Παπαστεργίου, προβλέπει τη δημιουργία ενός ενιαίου πληροφοριακού συστήματος που θα συνδέει όλες τις κάμερες (νέες και παλιές) σε ένα διαφανές και αυτοματοποιημένο δίκτυο. Μέχρι το 2026, το σύστημα θα καλύπτει όλο το λεκανοπέδιο Αττικής, ενώ θα μειωθεί η ανάγκη για ανθρώπινη επιτήρηση, αφού η Τροχαία θα εστιάζει σε πιο σύνθετα καθήκοντα.
Νέος φορέας για την εποπτεία και διαχείριση των παραβάσεων
Στην εφαρμογή του σχεδίου, κεντρικό ρόλο θα διαδραματίσει ένας νέος φορέας, που αναμένεται να ανακοινωθεί σύντομα, ο οποίος θα επιβλέπει το δίκτυο καμερών και θα διαχειρίζεται την όλη διαδικασία βεβαίωσης και είσπραξης προστίμων, εξασφαλίζοντας αποτελεσματικότητα και διαφάνεια.
Πιλοτική εφαρμογή και επόμενα βήματα
Το πρώτο βήμα είναι η τοποθέτηση 8 πιλοτικών καμερών σε κομβικά σημεία της Αττικής, όπως η διασταύρωση Πανεπιστημίου-Βασιλίσσης Σοφίας, Μεσογείων-Χαλανδρίου, Μαραθώνος-Φλέμινγκ, Ποσειδώνος-Ερμού, μεταξύ άλλων. Παράλληλα, δέκα λεωφορεία της ΟΣΥ έχουν ήδη εξοπλιστεί με κάμερες, οι οποίες εντοπίζουν παραβάσεις στις λεωφορειολωρίδες και συλλέγουν δεδομένα για την κυκλοφορία και την κατάσταση του οδοστρώματος. Το πρόγραμμα προβλέπει επέκταση σε 500 λεωφορεία στο μέλλον.