Οι νόμοι τα αντιμετωπίζουν ως οχήματα. Οι οδηγοί-χειριστές τους, από την άλλη, κατά το δοκούν: άλλοτε τα κινούν στον δρόμο, άλλοτε ανάμεσα στους πεζούς. Και φυσικά, όταν τελειώσει η βόλτα, το πατίνι εγκαταλείπεται κυριολεκτικά… όπου να ’ναι, στα πεζοδρόμια, στις ράμπες, στη μέση της οδικής λωρίδας κυκλοφορίας, στους πολυσύχναστους πεζόδρομους, μετατρέποντάς τα με τον τρόπο αυτόν σε τεράστιες παγίδες για μικρούς και μεγάλους.
Το πατίνι παραμένει ένα… παιχνίδι στη συνείδηση και στα χέρια μας και αυτό είναι που το καθιστά πιο επικίνδυνο και από βαρύτερα οχήματα. «Στο τέλος είναι θέμα αστυνόμευσης, αλλά και οι εταιρείες ενοικίασης οφείλουν να τα μαζεύουν από τα σημεία όπου οι χρήστες τα εγκαταλείπουν. Άλλωστε, όλα φέρουν συσκευή εντοπισμού», δηλώνει στην «Απογευματινή» ο αντιδήμαρχος Δημοτικής Αστυνομίας και Δημόσιων Κοινόχρηστων Χώρων της Αθήνας, Θωμάς Γεωργιάδης.
Μπλοκάρισμα τροχών
Η ενοικίαση γίνεται μέσω της ιστοσελίδας της εταιρείας, που τα νοικιάζει με χρονοχρέωση. Ο επίδοξος οδηγός πληρώνει διαδικτυακά για τον χρόνο που θέλει να χρησιμοποιήσει το πατίνι, εντοπίζει πού βρίσκεται και μεταβαίνει στο κοντινότερο σε αυτόν σημείο για να το παραλάβει. Σε αρκετές περιπτώσεις, όταν λήξει ο χρόνος, το πατίνι «παγώνει». Οι ρόδες μπλοκάρουν και δεν μπορεί να μετακινηθεί. «Το μπλοκάρισμα των τροχών, όταν λήξει η χρήση, είναι κάτι που κι εμείς έχουμε ζητήσει», λέει ο αντιδήμαρχος, προσθέτοντας πως «μετά δεν είναι δύσκολο να μετακινηθεί σε ένα σημείο όπου το παρκάρισμα επιτρέπεται, δεν είναι άλλωστε τόσο βαρύ».
Παγίδα για μικρούς και μεγάλους τα παρατημένα… όπου να ’ναι δίκυκλα – Πάνω από 4.000 κυκλοφορούν μόνο στην Αθήνα – Έρχονται περιορισμοί για την κίνησή τους στο κέντρο
Ειδικά στην πρωτεύουσα, υπολογίζεται ότι κυκλοφορούν πάνω από 4.000 πατίνια, ενώ τους μήνες της τουριστικής περιόδου διπλασιάζονται οι παραβάσεις του ΚΟΚ από τους χρήστες τους. Η δημοτική Αρχή, με τη συνεργασία του γραμματέα του Συνδέσμου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Κωνσταντίνου Κουρέτα, έχει ξεκινήσει ήδη τη διαδικασία κανονιστικής ρύθμισης για τη χρήση των συγκεκριμένων τροχοφόρων στο κέντρο της πόλης, πέρα από τα όσα ορίζει ο ΚΟΚ:
– Η κίνηση σε όλους τους πεζόδρομους και κοινόχρηστους χώρους, πλην δρόμων, πλατειών κ.λπ., επιτρέπεται μόνο σε ταχύτητα πεζού.
– Οι οδηγοί οφείλουν να κατεβαίνουν από αυτά και να βαδίζουν, όταν δημιουργείται εμπόδιο ή κίνδυνος για την κυκλοφορία πεζών.
– Απαγορεύεται η είσοδος, κυκλοφορία, στάθμευση σε Ακρόπολη, Ερμού, Αιόλου, λεωφόρο Αλεξάνδρας και Βασιλίσσης Όλγας.
Ταχύτητα βάδην
Αντίστοιχα, ο Δήμος Θεσσαλονίκης έχει επιβάλει απαγορεύσεις στις ταχύτητες (στους πεζόδρομους, στις πλατείες, στα πάρκα και στην παραλία μειώνεται στα 6 χλμ./ώρα), επιτρέπει την κυκλοφορία σε πεζόδρομους μόνο αν δεν παρενοχλείται η κίνηση των πεζών και διατηρείται αντίστοιχη ταχύτητα βάδην, ενώ απαγορεύεται η στάθμευση σε διαβάσεις πεζών, στάσεις λεωφορείων, κόμβους, γέφυρες, σήραγγες και σιδηροδρομικές γραμμές, πάνω ή πλησίον ραμπών ΑμεΑ, εισόδων/εξόδων νοσοκομείων και σε θέσεις αναπηρικών οχημάτων. Σε πεζοδρόμια, πλατείες και πάρκα, επιτρέπεται η στάθμευση μόνο αν έχει οριστεί ειδική θέση από τον δήμο.
Αντιδρούν οι δήμοι
Κάτι αντίστοιχο έχουν πράξει πολλοί δήμοι που βλέπουν ότι η δημοφιλία του συγκεκριμένου μέσου εκτινάσσεται: Ο Δήμος Κεντρικής Κέρκυρας απέκλεισε την κυκλοφορία τους από το ιστορικό κέντρο της πόλης. Ο Δήμος Κηφισιάς έχει καταρτίσει σχεδιασμό για δημιουργία χώρων στάθμευσης. Όπως εξηγεί στην «Α» ο δήμαρχος Κηφισιάς, Βασίλης Ξυπολυτάς, «πραγματοποιήσαμε συνάντηση με όλες τις εμπλεκόμενες εταιρείες, με στόχο να εξορθολογίσουμε τη χρήση πατινιών μέσα στο κέντρο της Κηφισιάς. Πρότασή μας είναι στον χώρο του εμπορικού-ιστορικού κέντρου να μην επιτρέπεται η ελεύθερη εναπόθεση πατινιών, αλλά μόνο σε συγκεκριμένες θέσεις που θα είναι ορισμένες από τον δήμο και θα εισαχθούν στην εφαρμογή. Είναι ένα μέτρο που έχει λειτουργήσει αποτελεσματικά σε πόλεις του εξωτερικού, όπως π.χ. η Ρώμη. Οι εταιρείες έχουν συμφωνήσει με τον σχεδιασμό, και το λογισμικό θα ρυθμιστεί με τέτοιο τρόπο, που δεν θα επιτρέπει στον χρήστη να παρκάρει το πατίνι του εκτός των οριοθετημένων σημείων, ενώ αν απλώς το εγκαταλείψει θα χρεώνεται περίπου 250€».
Ο Δήμος Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης προτρέπει τους κατοίκους να κάνουν χρήση των συγκεκριμένων ηλεκτρικών δίτροχων υπό την προϋπόθεση ότι τα τελευταία λεπτά της διαδρομής θα καταναλωθούν στην εύρεση κατάλληλου χώρου στάθμευσης. Από το 2024, 300 ηλεκτρικά πατίνια κινούνται αποκλειστικά εντός ορίων του Δήμου Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης, τα οποία έχουν «κόφτη» ταχύτητας στα 25 χλμ./ώρα, ενώ σε συνεργασία με τις τρεις εταιρείες έχουν οριοθετηθεί ζώνες μειωμένης ταχύτητας, όπως πεζόδρομοι, πλατείες κ.λπ., όπου ο «κόφτης» αυτόματα μειώνεται στα 15 χλμ./ώρα.
Τι προβλέπει ο ΚΟΚ
Σύμφωνα με τον ΚΟΚ, αλλά και τον νόμο 3784/2021, τα πατίνια εντάσσονται στην κατηγορία ΕΠΗΟ (Ελαφρύ Προσωπικό Ηλεκτρικό Όχημα), μαζί με τα ηλεκτρικά ποδήλατα, τα αμαξίδια ΑμεΑ, τα rollers και τα skateboards. Οι χειριστές τους υποχρεούνται να κυκλοφορούν σε ποδηλατόδρομους, όταν υπάρχουν, διαφορετικά χρησιμοποιούν το δεξί άκρο του οδοστρώματος. Αυτό μόνο σε δρόμους όπου το όριο ταχύτητας δεν ξεπερνά τα 50 χλμ./ώρα. Ταυτόχρονα, απαγορεύεται η ρυμούλκηση άλλων οχημάτων, η μεταφορά συνεπιβάτη, η ανάπτυξη μεγάλης ταχύτητας (άνω των 30 χλμ./ώρα). Για τη στάση και τη στάθμευση ισχύει ό,τι ισχύει και για τα υπόλοιπα οχήματα, σύμφωνα με τον ΚΟΚ.
Τίποτα από αυτά, όμως, δεν τηρείται. Η έλλειψη εξοικείωσης των χρηστών τους με τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας οδήγησε το 2020, λίγο μετά το lockdown, τις εταιρείες ενοικίασής τους σε απόσυρση από την Ελλάδα, αφού δεν κατάφεραν να αντέξουν το οικονομικό βάρος από τις εκατοντάδες καταγγελίες για καταστρατήγηση του ΚΟΚ, από τις αποζημιώσεις για σειρά ατυχημάτων, αλλά και τα πολλαπλά περιστατικά κλοπών ή καταστροφών.
Μεσολάβησαν πέντε χρόνια, κατά τα οποία όποιος έβρισκε στο συγκεκριμένο δίτροχο ένα βολικό μέσο μεταφοράς αγόραζε ένα δικό του, μέχρι να επανέλθουν νέες startup εταιρείες ενοικίασης, οι οποίες ήδη έχουν κάνει την εμφάνισή τους σε τουριστικά σημεία: πόλεις δημοφιλών νησιωτικών προορισμών, αλλά και στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας.
Εφημερίδα Απογευματινή