Πρώτο κουδούνι µε αλλαγές και καινοτομίες στα σχολεία

Οι διορισµοί, η επιµόρφωση των εκπαιδευτικών, τα ανακαινισµένα κτίρια, οι ψηφιακές τοµές, το Πολλαπλό Βιβλίο και τα νέα προγράµµατα
08:37 - 9 Σεπτεμβρίου 2025

Με αλλαγές σε όλες τις βαθµίδες της Εκπαίδευσης ξεκινά φετινή σχολική χρονιά. Το πρώτο κουδούνι θα ηχήσει σε ∆ηµοτικά, Γυµνάσια και Λύκεια στις 11 Σεπτεµβρίου και η υπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη έχει θέσει κεντρικό στόχο να βρίσκονται όλοι οι εκπαιδευτικοί, µόνιµοι και αναπληρωτές, εγκαίρως στις τάξεις τους, γεγονός που θα επιτρέψει την καλύτερη διαχείριση των κενών που θα προκύψουν και την εύρυθµη λειτουργία των σχολείων, χωρίς προβλήµατα στη διδασκαλία, από την έναρξη των µαθηµάτων.

Στην «ταυτότητα» των αλλαγών της σχολικής χρονιάς είναι, µεταξύ άλλων, η λειτουργία των 12 νέων ∆ηµόσιων Ωνασείων Σχολείων, το πρόγραµµα «Μαριέττα Γιαννάκου» για την αναβάθµιση σχολικών κτιρίων, η ενίσχυση του Ψηφιακού Φροντιστηρίου και η ένταξη στον σχολικό πρόγραµµα του µαθήµατος της Οικονοµίας.

Το «µότο» του υπουργείου Παιδείας είναι ότι «µε πρόγραµµα και συνέπεια εξελίσσουµε το σχολείο µας, ώστε να δίνει σύγχρονα εφόδια, δεξιότητες αλλά και αξίες στα παιδιά µας, ώστε να χτίσουν σε στέρεες βάσεις το µέλλον τους και το µέλλον της πατρίδας µας», όπως χαρακτηριστικά σηµείωσε η υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, κατά την παρέµβασή της στην πρόσφατη συνεδρίαση του υπουργικού συµβουλίου, όπου παρουσίασε αναλυτικά τον προγραµµατισµό εν όψει της έναρξης της νέας σχολικής και ακαδηµαϊκής χρονιάς 2025-2026.

Ενίσχυση µε προσωπικό

Αναφερόµενη στην προετοιµασία του υπουργείου για την έναρξη των µαθηµάτων στα σχολεία, επεσήµανε ότι από την 1η Σεπτεµβρίου οι επιπλέον 10.000 µόνιµοι εκπαιδευτικοί που διορίστηκαν φέτος βρίσκονται στις θέσεις τους, ενώ µε τον ίδιο γρήγορο ρυθµό προχωρεί και η διαδικασία ανάληψης υπηρεσίας από τους αναπληρωτές. Οι διορισµοί των 10.000 εκπαιδευτικών ολοκληρώθηκαν στο διάστηµα 12-19 Αυγούστου και έως τις 11 Σεπτεµβρίου εκτιµάται ότι θα έχει τοποθετηθεί και το σύνολο των αναπληρωτών. Ηδη προχθές ανακοινώθηκαν από το υπουργείο Παιδείας τα ονόµατα 18.566 εκπαιδευτικών που προσλαµβάνονται ως αναπληρωτές στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση και στην Γενική Εκπαίδευση και 6.225 µελών Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ), µε σχέση εργασίας Ιδιωτικού ∆ικαίου Ορισµένου Χρόνου, πλήρους ωραρίου για το διδακτικό έτος 2025- 2026.

Η υπουργός παρέθεσε και αναλυτικά στοιχεία της στελέχωσης της Εκπαίδευσης µε µόνιµο προσωπικό. Ειδικότερα φέτος διορίστηκαν:

  • 5.627 εκπαιδευτικοί Γενικής Εκπαίδευσης.
  • 3.196 εκπαιδευτικοί Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης.
  • 993 µέλη Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ).

Σύµφωνα µε την υπουργό, «η συνεπής και διαρκής ενίσχυση του δηµόσιου σχολείου µε µόνιµο προσωπικό αποτελεί κεντρική κυβερνητική πολιτική. Υπηρετεί τη δέσµευση για αναβάθµιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, καθώς διασφαλίζει τη στελέχωση των σχολείων από την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Με την προσθήκη των 10.000 νεοδιοριζόµενων -προερχόµενων από τους πίνακες των αναπληρωτών- ο συνολικός αριθµός των νηπιαγωγών, δασκάλων, καθηγητών και Ειδικού Εκπαιδευτικού και Βοηθητικού Προσωπικού, οι οποίοι έχουν καλύψει οργανικά κενά από το 2020 έως και φέτος, ανέρχεται σε 48.653. ∆ηµιουργούµε έναν σταθερό πυρήνα εκπαιδευτικών, που θα προσφέρουν µε συνέπεια και αφοσίωση σε κάθε γωνιά της Ελλάδας, από την πρώτη σχολική µέρα. Επενδύουµε, ιδιαίτερα, στην Ειδική Αγωγή, ενισχύουµε την Πρωτοβάθµια και ∆ευτεροβάθµια Εκπαίδευση, καλύπτοντας ουσιαστικά κενά και δίνοντας προτεραιότητα στις πραγµατικές ανάγκες των σχολείων µας».

Υποδοµές και τεχνολογίες

Οι αλλαγές προβλέπουν τον εκσυγχρονισµό των σχολικών υποδοµών µέσα και  από το πρόγραµµα «Μαριέττα Γιαννάκου», την ενίσχυση του Ψηφιακού Σχολείου µέσω των διαδραστικών πινάκων, τον ψηφιακό µετασχηµατισµό προγραµµάτων σπουδών που έχει ήδη ξεκινήσει, τη λειτουργία του Ψηφιακού Φροντιστηρίου, την επιµόρφωση και κατάρτιση 150.000 εκπαιδευτικών, εκ των οποίων οι 35.000 της Ειδικής Αγωγής σε τεχνολογίες και την προµήθεια µε σετ ροµποτικής και STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics – Επιστήµη, Τεχνολογία, Μηχανική και Μαθηµατικά) των σχολείων.

Στο πλαίσιο αυτό, 36.000 διαδραστικοί πίνακες έχουν τοποθετηθεί σε 7.000 σχολικές µονάδες και θα προστεθούν επιπλέον 2.900, ενώ 117.000 σετ ροµποτικής και STEM διατίθενται σε 11.146 σχολικές µονάδες. Επιπλέον, 150.000 εκπαιδευτικοί εκ των οποίων οι 35.000 ειδικής αγωγής, επιµορφώνονται σε τεχνολογίες και τη χρήση των διαδραστικών πινάκων. Το Ψηφιακό Φροντιστήριο θα λειτουργήσει για δεύτερη χρονιά, µε περισσότερες από 3.500 χιλιάδες ώρες ζωντανών διαδικτυακών µαθηµάτων, και στη νοηµατική, ενώ εξοπλίζονται τα Εργαστήρια Φυσικών Επιστηµών σε 1.500 Γυµνάσια εντός της σχολικής χρονιάς.

Αντικαθίσταται, αναβαθµίζονται και εµπλουτίζονται τα µουσικά όργανα και ο εξοπλισµός στα 52 Μουσικά Σχολεία της χώρας µέσα στη σχολική χρονιά, ενώ θα λειτουργήσει το πρώτο Επαγγελµατικό Λύκειο σε σωφρονιστικό κατάστηµα ενηλίκων, στις φυλακές της Λάρισας. ∆ηµιουργούνται σχολικοί λαχανόκηποι µε σκοπό τη γνωστική και κοινωνικοσυναισθηµατική ανάπτυξη µαθητών Νηπιαγωγείων και ∆ηµοτικών Σσχολείων και την υιοθέτηση αντιλήψεων και στάσεων ώστε να καταστούν ενεργοί πολίτες και διατίθενται, εντός του έτους, 10.000 απινιδωτές σε σχολεία, µε παράλληλη εκπαίδευση σε πρώτες βοήθειες.

Για το Πολλαπλό Βιβλίο θα παρέχεται πρόσβαση από το τέλος του Σεπτεµβρίου 2025 στην ηλεκτρονική µορφή των βιβλίων που έχουν ήδη συγγραφεί µε σκοπό µελέτη από εκπαιδευτικούς, ώστε να γίνουν διορθώσεις, µε σκοπό την άνοιξη του 2026 να γίνει η τελική επιλογή των βιβλίων που θα χρησιµοποιήσουν για κάθε µάθηµα, ενώ το eVivlio είναι η πρώτη εφαρµογή που δίνει σε µαθητές πρόσβαση σε δεκάδες εκπαιδευτικά και λογοτεχνικά βιβλία σε ψηφιακή µορφή.

Ενισχύονται επίσης τα ήδη υπάρχοντα µε την ηχογράφηση των σχολικών εγχειριδίων. Ηδη στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, που µελετούν τον σχεδιασµό της διδακτέας ύλης, λαµβάνουν υπόψη τους την εφαρµογή των νέων προγραµµάτων σπουδών και του συστήµατος του Πολλαπλού Βιβλίου, που αναµένεται να τεθεί σε εφαρµογή το επόµενο σχολικό έτος 2026-2027.

Εντάσσεται η διδασκαλία του µαθήµατος των Οικονοµικών στη Γ’ Τάξη του Γυµνασίου µε σκοπό τον οικονοµικό εγγραµµατισµό των παιδιών, ενώ εξασφαλίστηκε η απρόσκοπτη χρηµατοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισµό των βιβλίων ξένων γλωσσών, ώστε να εξασφαλίζεται συνεχής και καθολική κάλυψη.

Πρόγραµµα «Μαριέττα Γιαννάκου»

Σε ό,τι αφορά την εξέλιξη του προγράµµατος «Μαριέττα Γιαννάκου» και την αναβάθµιση 431 σχολείων σε ολόκληρη τη χώρα, η Σοφία Ζαχαράκη επεσήµανε τη δέσµευση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, κατά την επίσκεψή του στο Γ’ Γυµνάσιο Ζωγράφου, για συνέχιση και επέκταση του προγράµµατος προκειµένου να καλυφθούν ακόµη περισσότερα σχολεία. Tο πρόγραµµα «Μαριέττα Γιαννάκου» επεκτείνεται µε την αύξηση της δωρεάς των τραπεζών, ύψους 400 εκατ. ευρώ για τα επόµενα 4 χρόνια.

Οπως επεσήµανε σχετικά η υπουργός Παιδείας, «τους τελευταίους µήνες είχα την ευκαιρία να επισκεφθώ πολλά σχολεία και να δω από κοντά πόσο αλλάζει η καθηµερινότητα των παιδιών και των εκπαιδευτικών, όταν οι χώροι όπου ζουν και µαθαίνουν αναβαθµίζονται πραγµατικά. Σήµερα, οι εργασίες συνεχίζονται µε εντατικούς ρυθµούς σε 431 σχολικές µονάδες, από τον Εβρο µέχρι την Κρήτη. Εχουµε τη διαβεβαίωση ότι µέχρι τις 11 Σεπτεµβρίου, όταν θα χτυπήσει το πρώτο κουδούνι, το µεγαλύτερο µέρος των εργασιών αυτών θα έχει ολοκληρωθεί. Γνωρίζω, βέβαια, ότι σε κάποιες περιπτώσεις θα χρειαστεί να συνεχιστούν οι παρεµβάσεις και µέσα στη σχολική χρονιά. ∆εσµεύοµαι όµως ότι αυτό θα γίνεται µε τρόπο που δεν θα διαταράσσει την καθηµερινότητα των µαθητών και των δασκάλων τους». Υψηλής σηµειολογίας είναι εξάλλου το γεγονός ότι έπειτα από 17 χρόνια θα χτυπήσει ξανά το κουδούνι του ∆ηµοτικού Σχολείου στην Ψέριµο, ώστε οι δυο µικροί µαθητές που ολοκλήρωσαν το Νηπιαγωγείο στο νησί να µη χρειαστεί να µετακινηθούν στην Κάλυµνο. Με την έναρξη της σχολικής χρονιάς τοποθετείται εκεί δάσκαλος είτε από τους νεοδιοριζόµενους είτε µέσω απόσπασης εκπαιδευτικού από την Κάλυµνο.

Γιατί, όπως παρατήρησε η κ. Ζαχαράκη, αποτυπώνοντας την πραγµατική διάσταση του ευαίσθητου αυτού ζητήµατος, «είναι µια µεγάλη πρόκληση για τη
χώρα και την κυβέρνησή µας να διαχειριστεί τα σκληρά δεδοµένα του ∆ηµογραφικού. Παρά τις δυσκολίες, οφείλουµε να δίνουµε το µήνυµα ότι κανένα
παιδί, σε κανένα ακριτικό νησί, δεν θα µείνει χωρίς εκπαίδευση. ∆ιασφαλίζουµε ότι οι µικροί µαθητές στο ∆ηµοτικό και στο Νηπιαγωγείο της Ψερίµου θα έχουν ίσες ευκαιρίες µάθησης µε όλα τα παιδιά της χώρας. Οι πέντε οικογένειες θα µείνουν στον τόπο τους µε τα παιδιά τους»

Εφημερίδα «Κυριακάτικη Απογευματινή»