Αλλάζουν όλα από του χρόνου στο λύκειο, το οποίο από μηχανισμός εισόδου στα πανεπιστήμια μετατρέπεται σε αυτόνομη εκπαιδευτική μονάδα και θεσπίζεται το Εθνικό Απολυτήριο. Το υπουργείο Παιδείας αποφάσισε να εκκινήσει τον διάλογο από τον επόμενο μήνα με τα πολιτικά κόμματα και τους φορείς της εκπαίδευσης για το νέο σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, με στόχο τη διαμόρφωση της τελικής πρότασης προκειμένου να αρχίσει να εφαρμόζεται από του χρόνου για τους μαθητές που φοιτούν φέτος στη Γ΄ Γυμνασίου και θα τελειώσουν το λύκειο το 2029.
Οι αλλαγές που θα συντελεστούν δεν θα επηρεάσουν τους σημερινούς μαθητές του λυκείου, προκειμένου να μην υπάρξει αιφνιδιασμός και να διασφαλιστεί η προετοιμασία όλων των εμπλεκομένων.
Στο θέμα αναφέρθηκε από το βήμα της ΔΕΘ ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, προτρέποντας τα κόμματα της αντιπολίτευσης να συμμετάσχουν με προτάσεις στον εθνικό διάλογο για το Εθνικό Απολυτήριο, καθώς, όπως είπε, «μιλάμε για μια τεράστια αλλαγή, η οποία πρέπει να εξεταστεί από κοινού με τα κόμματα για να εφαρμοστεί σε βάθος τετραετίας».
Όσον αφορά τις Πανελλαδικές, όπως ξεκαθάρισε ο πρωθυπουργός, «δεν συζητάει κανείς για κατάργηση των Πανελλαδικών Εξετάσεων αυτήν τη στιγμή. Είναι ένα αδιάβλητο σύστημα. Ανοίγουμε τον διάλογο για την ανάδειξη του λυκείου ως αυτόνομου εκπαιδευτικού μηχανισμού. Σήμερα είναι μηχανισμός προετοιμασίας για τις Πανελλαδικές και το απολυτήριο έχει χάσει την πραγματική του αξία».
Το σύστημα
Σύμφωνα με το κυβερνητικό σχέδιο, ύστερα από μια σειρά αξιόπιστων δοκιμασιών στη διάρκεια του σχολείου, στις εξετάσεις που θα δίνονται στο τέλος κάθε τάξης, οι μαθητές θα μπορούν να εισάγονται στο πανεπιστήμιο με βασικό πυρήνα το Εθνικό Απολυτήριο. Ταυτόχρονα, στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση θα εισαχθούν νέα μαθήματα, παρέχοντας στο τέλος έναν πλήρη κύκλο γνώσεων πριν από την επαγγελματική ακαδημαϊκή συνέχεια των μαθητών. Τα νέα μαθήματα θα συμπεριλαμβάνουν και την τεχνητή νοημοσύνη. Το νέο πλαίσιο προβλέπει προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις σε όλες τις τάξεις του Λυκείου, αναβαθμισμένη Τράπεζα Θεμάτων, συνδυασμό εσωτερικών και εξωτερικών εργαλείων αξιολόγησης και πιστοποίηση ξένων γλωσσών εντός του σχολείου. Το Εθνικό Απολυτήριο θα περιλαμβάνει τη συλλογή των βαθμών και των τριών τάξεων του λυκείου με διαβάθμιση, καθώς και τα πιστοποιητικά Πληροφορικής και Γλωσσομάθειας.
Όπως είπε η υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, με το Εθνικό Απολυτήριο το λύκειο επανακτά τον αυτόνομο παιδαγωγικό του ρόλο, ενισχύει τη συνολική διαδρομή και πρόοδο του μαθητή και επαναπροσδιορίζει τη σχέση του με το σχολείο, καθώς το Εθνικό Απολυτήριο δεν εστιάζει αποκλειστικά στις εξετάσεις, αλλά επιδιώκει την καλλιέργεια δεξιοτήτων, γνώσης και αυτογνωσίας.
Όπως είπε η υπουργός Παιδείας, πρόκειται για ένα εγχείρημα με πολύ ευρύ αποτύπωμα πανεθνικής εμβέλειας, καθώς το νέο λύκειο αφορά 230.000 μαθητές κάθε χρόνο, 23.500 εκπαιδευτικούς, χιλιάδες οικογένειες, τα πανεπιστήμια, αλλά και την αγορά εργασίας. «Είναι στρατηγική επιλογή με ορίζοντα και συνέχεια».
Πλαίσιο
Σημειώνεται ότι τους βασικούς άξονες του κυβερνητικού σχεδίου για το Εθνικό Απολυτήριο και το νέο σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση είχε παρουσιάσει η υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, τον Ιούλιο, στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, επισημαίνοντας ότι «το Εθνικό Απολυτήριο αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα του πρωθυπουργού και βασικό κομμάτι του κυβερνητικού προγράμματος της Νέας Δημοκρατίας».
Ειδικότερα, όπως ανέφερε η Σοφία Ζαχαράκη, η μετάβαση στο νέο σύστημα βασίζεται σε ένα καλά σχεδιασμένο και σταδιακά εφαρμόσιμο πλαίσιο το οποίο θα περιλαμβάνει επικαιροποιημένα προγράμματα σπουδών, επιμόρφωση εκπαιδευτικών, ενίσχυση της παιδαγωγικής λειτουργίας κάθε τάξης, καθιέρωση προαγωγικών και απολυτήριων εξετάσεων και στις τρεις τάξεις, αναβαθμισμένη Τράπεζα Θεμάτων, διαβαθμισμένες απολυτήριες και προαγωγικές εξετάσεις, εσωτερικά και εξωτερικά εργαλεία εποπτείας και αξιολόγησης καθώς και επέκταση πιστοποίησης ξένων γλωσσών εντός σχολείου.
«Έχουν ήδη συγκροτηθεί δύο επιστημονικές επιτροπές, με τη συμμετοχή του ΙΕΠ και πανεπιστημιακών, οι οποίες επεξεργάζονται σενάρια για τον συνυπολογισμό των βαθμών στη Β΄ και Γ΄ Λυκείου στον τελικό βαθμό απολυτηρίου. Στον πυρήνα της στρατηγικής μας βρίσκεται η αποκατάσταση του παιδαγωγικού ρόλου του λυκείου, με περισσότερο βάρος στην πορεία του μαθητή, με περισσότερη εμπιστοσύνη στον εκπαιδευτικό και στόχο έναν αξιόπιστο τίτλο σπουδών που ανοίγει δρόμους», είπε η υπουργός Παιδείας.
Εφημερίδα Απογευματινή