Μητροπολίτης Μεσογαίας: «Ο θεός της ΑΙ εξαφανίζει τον δικό μας»

Αναλύοντας τη ραγδαία εξέλιξη της τεχνητής νοημοσύνης, επισήμανε χαρακτηριστικά πως η πρόκληση είναι ίσως μεγαλύτερη και από αυτή των αιρέσεων
13:44 - 9 Οκτωβρίου 2025
Μητροπολίτης Μεσογαίας
Ο Μητροπολίτης Μεσογαίας Νικόλαος

Τον προβληματισμό του για τον κίνδυνο απομάκρυνσης των πιστών από τον Θεό εξαιτίας της τεχνητής νοημοσύνης εξέφρασε με εισήγησή του στη δεύτερη τακτική συνεδρία της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος ο Μητροπολίτης Μεσογαίας και Λαυρεωτικής Νικόλαος. Ο Σεβασμιότατος, στη συνεδρία που συνήλθε χθες υπό την προεδρία του Μακαριότατου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερωνύμου, ανέπτυξε την εισήγησή του με θέμα: «Τεχνητή ευφυΐα: Η Εκκλησία μπροστά στην αναδυόμενη νέα ανθρωπολογία».

Ο Μητροπολίτης, που εκτός από ένα μεγάλο κεφάλαιο για την Εκκλησία αποτελεί ένα λαμπρό μυαλό, έχοντας σπουδάσει φυσική, αστροφυσική και μηχανολογία, αναλύοντας τη ραγδαία εξέλιξη της τεχνητής νοημοσύνης, επισήμανε χαρακτηριστικά πως η πρόκληση είναι ίσως μεγαλύτερη και από αυτή των αιρέσεων, καθώς «οι διωγμοί και αιρέσεις δεν ηρνούντο τον Θεό, ασεβούσαν στον αληθινό Θεό. Η σύγχρονη θεοποίηση της τεχνολογίας τον μεν νου του ανθρώπου τον αντικαθιστά με τη μηχανική λογική και ευφυΐα, τον δε Θεό τον εξαφανίζει από τον ορίζοντα των υπαρκτών, των όντων. Ο Ων δεν υπάρχει, αγνοείται και διαγράφεται ως μη Ων. Ο θεόπλαστος “κατ’ εικόνα Θεού και ομοίωσιν” άνθρωπος, για τον οποίο μιλάμε, πιθανόν δεν θα είναι κατανοητός από τον άνθρωπο στον οποίο απευθυνόμαστε».

Αναλύοντας τη στάση που θα πρέπει να τηρήσει η Εκκλησία, σημείωσε ότι πρέπει να απαλλαγεί από τις θεωρίες συνωμοσίας και να μην αντιμετωπίζει το ζήτημα από μακριά, αδιαφορώντας για τις εξελίξεις. Αντιθέτως «να αξιοποιήσουμε τη σύγχρονη τεχνολογία στην οργάνωση των δομών και του κοινωνικού έργου της, στον εμπλουτισμό της ποιμαντικής της με νέες ιδέες» και «να κάνουμε τον δικό μας αλγόριθμο, τον οποίο να “κατηχήσουμε” ώστε να κάνει μόνο το καλό. Να αναδείξουμε την Ορθόδοξη θεολογία με εύληπτη σύγχρονη γλώσσα».

Και κατέληξε: «Για αυτό και η ζωή μας ως Εκκλησίας υποχρεωτικά πρέπει να είναι συμβατή με τη διδασκαλία μας και το Ευαγγέλιο. Τότε μόνον πείθει ότι ο “καινός”, ο ανακαινισμένος άνθρωπος είναι ασύγκριτα ανώτερος του προϊόντος της αναδυόμενης νέας ανθρωπολογίας. Διαφορετικά, η τεχνητή ευφυΐα θα κυριαρχήσει στον κόσμο, θα επιβληθεί και σε εμάς. Ο θεός της θα φαντάζει πιο αληθινός από τον δικό μας και βέβαια πιο πειστικός».

Εφημερίδα Απογευματινή