∆ιανοµείς µε ποινικά µητρώα, αλλά χωρίς… ταυτότητα

Τι κρύβεται πίσω από τον 25χρονο ντελιβερά που τραυµάτισε οδηγό µε κατσαβίδι και βρέθηκε να οδηγεί δίτροχο χωρίς να έχει καν δίπλωµα
16:30 - 13 Οκτωβρίου 2025

Οι τρελοί ρυθµοί στην καθηµερινότητα έχουν φέρει σε υψηλή προτεραιότητα τη διατροφή µέσω των διανοµέων, των γνωστών delivery, καθώς ελάχιστοι πλέον έχουν τον χρόνο να παρασκευάσουν το φαγητό τους. Η διαδικασία, απλούστατη. Με το πάτηµα ενός κουµπιού, ένας διανοµέας καταφθάνει στην πόρτα των γραφείων µας, των σπιτιών µας και µε σχεδόν µηχανικές κινήσεις κάθε ένας ανοίγει χωρίς δεύτερη σκέψη την πόρτα. Η συναλλαγή κρατά δευτερόλεπτα και δεν περνά σε κανενός το µυαλό πως απέναντί του µπορεί να έχει έναν άνθρωπο σεσηµασµένο και ενδεχοµένως επικίνδυνο. Ενα τυχαίο περιστατικό στην Ιερά Οδό έχει ανοίξει ένα πολύ σηµαντικό ζήτηµα και αφορά τον «ποιοτικό» έλεγχο στον οποίο υποβάλλονται οι διανοµείς κατά την πρόσληψή τους.

Το επεισόδιο µε τον προσωρινά κρατούµενο πλέον 25χρονο οδηγό µηχανής µικρού κυβισµού, που κατάφερε τρία απανωτά χτυπήµατα µε κατσαβίδι σε έναν οδηγό οχήµατος, πατέρα τριών παιδιών, είναι ενδεικτικό για το τι µπορεί κάποιος να συναντήσει στους δρόµους ή ακόµη και στο κατώφλι του. Αλλωστε, δεν είναι
υπερβολή πως ο 25χρονος είχε καταφέρει ν’ απασχολήσει τις Αρχές σχεδόν 20 φορές (19 για την ακρίβεια), µε τις πέντε από αυτές ν’ αφορούν παραβάσεις που άπτονται της οδικής συµπεριφοράς. ∆εν είναι τυχαίο πως επανειληµµένα ο εν λόγω διανοµέας έχει συλληφθεί να οδηγεί δίχως δίπλωµα, όπως συνέβη άλλωστε και κατά την παράδοσή του στις Αρχές, µετά τον σοβαρό τραυµατισµό του άτυχου πατέρα.

«∆εν τον γνωρίζουµε»

Είναι αλήθεια πως προκάλεσε µεγάλη εντύπωση στην κοινή γνώµη το γεγονός πώς ένας διανοµέας κυκλοφορεί χωρίς δίπλωµα, όπως επίσης και πώς προσελήφθη µε δύο δεκάδες ποινικές καταγραφές στο ενεργητικό του. Μάλιστα, όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ, ο οξύθυµος διανοµέας που χτύπησε τον άτυχο πατέρα έφερε στο µηχανάκι του το σήµα της πολύ γνωστής εταιρείας Wolt. Οταν, δε, η εν λόγω εταιρεία ρωτήθηκε πώς είναι δυνατόν να προσλαµβάνει έναν διανοµέα ο οποίος είναι πολλάκις υπότροπος σε παραβάσεις του ΚΟΚ, η απάντηση ήταν εν µέρει κατατοπιστική: «Θα θέλαµε να ξεκαθαρίσουµε µε τον πιο σαφή τρόπο ότι το άτοµο που εµπλέκεται στο περιστατικό δεν ήταν συνεργάτης της εταιρείας και δεν είχε οποιαδήποτε επαγγελµατική σχέση µε την πλατφόρµα, ούτε σήµερα ούτε στο παρελθόν.

Ως εταιρεία λειτουργούµε πλήρως εντός του ισχύοντος νοµικού πλαισίου και εφαρµόζουµε όλες τις διαδικασίες που προβλέπονται για τη νόµιµη και ασφαλή λειτουργία της πλατφόρµας. Στο πλαίσιο αυτό, και δεδοµένου ότι η νοµοθεσία δεν δίνει στις πλατφόρµες διανοµής τη δυνατότητα να ζητούν ποινικό µητρώο, συλλέγουµε τα στοιχεία και τις σχετικές δηλώσεις που επιτρέπονται από τον νόµο. Η ασφάλεια των πολιτών, των πελατών και των συνεργατών µας αποτελεί αδιαπραγµάτευτη προτεραιότητα», αναφέρει η απάντηση της Wolt στο Mega.

Ωστόσο, τα όσα αναφέρει η Wolt αποτελούν µονάχα τη… φωτεινή πλευρά του φεγγαριού. Ο πρόεδρος του Σωµατείου Αυτοαπασχολούµενων ∆ιανοµέων Τροφίµων Αττικής (ΣΑ∆ΤΑ), Χάρης Μανώλης, εξηγεί στην «Κυριακάτικη Απογευµατινή» τα αναπάντητα ερωτηµατικά που άφησε η ανακοίνωση της γνωστής πλατφόρµας διανοµής φαγητού: «Στις πλατφόρµες δεν υπάρχουν τα στοιχεία των οδηγών. Οι ελεύθεροι επαγγελµατίες είναι καταχωρισµένοι, όχι όµως και οι οδηγοί
που “ενοικιάζονται” από τους λεγόµενους “στολάρχες”. Εχουν έναν στόλο προσωπικού, κυρίως αλλοδαπών και πιθανότητα χωρίς χαρτιά!», αναφέρει ο κ. Μανώλης και συνεχίζει µε ένα ανατριχιαστικό παράδειγµα: «Οταν οι πλατφόρµες συνεργάζονται µε τους “στολάρχες” αιτούνται φέρ’ ειπείν την αξιοποίηση 30 οδηγών.

Εκείνοι τους παραχωρούν, χωρίς όµως να µεταβιβάζουν και τα στοιχεία της ταυτότητάς τους. Οι πλατφόρµες κατέχουν µονάχα έναν αριθµό ID. Ετσι καταλήγουµε στο εξής παράδοξο. Οταν κάνουµε µία παραγγελία φτάνουµε να µη γνωρίζει κανείς τα στοιχεία του διανοµέα (πέραν των εργολάβων), ενώ εκείνος να γνωρίζει επακριβώς πολλά στοιχεία δικά µας, όπως το τηλέφωνο, τη διεύθυνση, τον όροφο, ακόµη και µία εικόνα από το χολ, το σαλόνι του σπιτιού µας ή τα µέλη της οικογένειάς µας…», τονίζει στην «Κυριακάτικη Α».

Με αυτόν τον τρόπο ο πρόεδρος του ΣΑ∆ΤΑ ξεγυµνώνει το σύστηµα που επικρατεί πίσω από τη διαµόρφωση του στόλου διανοµέων των καταστηµάτων, των πλατφορµών, αλλά και βεβαίως των λεγόµενων «στολαρχών», οι οποίοι είναι και εκείνοι που λειτουργούν σε ένα γκρίζο πλαίσιο: «Οι εργολάβοι παραχωρούν
προσωπικό στα καταστήµατα ή στις πλατφόρµες, ενίοτε χωρίς να είναι δηλωµένοι όλοι (φοροδιαφεύγοντας δηλαδή), διατηρούν ένα 20% µε 30% από τα δεδουλευµένα µέσω απειλών, ενώ έχουν εξαφανίσει από την αγορά µέσω του leasing τα µηχανάκια, τα οποία παραχωρούν στους πολλές φορές εκβιαζόµενους αλλοδαπούς», καταγγέλλει στην «Κυριακάτικη Α» ο Χάρης Μανώλης.

Πιθανότατα λοιπόν µε αυτόν τον τρόπο ένας 25χρονος άνδρας µπορούσε να κυκλοφορεί στους δρόµους και να βιοπορίζεται, χωρίς κανείς να γνωρίζει ποιος
είναι, τι ενδεχοµένως έχει πράξει στο παρελθόν και αν είναι κατάλληλος για οδηγός. Για την ιστορία, ο 25χρονος προσωρινά κρατούµενος άνδρας έχει κατηγορηθεί στο παρελθόν για επικίνδυνες σωµατικές βλάβες, κλοπή, παράβαση του νόµου περί όπλων, ενδοοικογενειακή βία και απειλή σε βάρος του πατέρα του, αρπαγή ανηλίκου και γενετήσιες πράξεις µε ανήλικους, έκρηξη και κατοχή εκρηκτικών υλών, παράβαση του νόµου περί ναρκωτικών και ληστεία (σε βάρος οδηγού ταξί).

Κυριακάτικη Απογευματινή