Η δίκη για την πολύνεκρη σιδηροδρομική τραγωδία στην Τέμπη, που συγκλόνισε τη χώρα στις 28 Φεβρουαρίου 2023, Μαρτίου αρχίζει να ξεκινήσει στις 23 Μαρτίου 2026, ύστερα από απόφαση του Εισαγγελέα Εφετών Λάρισας.
Στο εδώ θα καθίσουν 36 μη πολιτικά πρόσωπα, τα οποία αντιμετωπίζουν πλημμεληματικές και κακουργηματικές κατηγορίες για πράξεις και παραλείψεις που, σύμφωνα με τη δικογραφία, συνδέονται αιτιωδώς με το δυστύχημα που στοίχισε τη ζωή σε δεκάδες ανθρώπους.
Οι βασικοί κατηγορούμενοι
Πρώτος στη λίστα των κατηγορουμένων βρίσκεται ο 60χρονος σταθμάρχης Λάρισας, ο οποίος το μοιραίο βράδυ έστειλε την επιβατική αμαξοστοιχία στη λάθος γραμμή. Μαζί του θα καθίσει στο εδώ δύο ακόμη σταθμάρχες, που κατηγορούνται ότι εγκατέλειψαν πρόωρα τη βαρδιά τους, καθώς και ο προϊστάμενος του Τμήματος Επιθεώρησης Λάρισας του ΟΣΕ.
Στον κατάλογο περιλαμβάνονται επίσης 11 στελέχη και προϊστάμενοι τμημάτων του ΟΣΕ, οι κατηγορούμενοι για την απουσία συστημάτων ασφαλείας, αλλά και για παρατυπίες στη μετάταξη του σταθμάρχη.
Οι ευθύνες της ΕΡΓΟΣΕ και οι συμβάσεις
Στο εδώ παραπέμπονται και 16 στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ, που φέρονται να ευθύνονται για τη μη ολοκλήρωση της σύμβασης 717 – της κρίσιμης σύμβασης που αφορούσε το σύστημα τηλεδιοίκησης του ελληνικού σιδηροδρόμου.
Ανάμεσά τους βρίσκονται πρώην πρόεδροι και διευθύνοντες σύμβουλοι της ΕΡΓΟΣΕ, ενώ η υπόθεση διερευνάται και από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία, λόγω του οικονομικού σκέλους.
Εμπλεκόμενοι και από το Υπουργείο Υποδομών
Στη δίκη παραπέμπονται ακόμη ο διευθυντής σύμβουλος και ο τεχνικός διευθυντής της Hellenic Train Α.Ε., καθώς και η διεύθυνση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ανάμεσά τους ο γενικός διευθυντής Μεταφορών, η προϊσταμένη της Διεύθυνσης Σιδηροδρομικών Μεταφορών, αλλά και η πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ).
Οι τελευταίοι κατηγορούνται για παραλείψεις στην αδειοδότηση και την εποπτεία της λειτουργίας του σιδηροδρομικού δικτύου.
Τα αδικήματα
Οι 33 από τους 36 κατηγορούμενους αντιμετωπίζουν το κακούργημα της διατάξεως συγκοινωνιών, καθώς και σειρά πλημμεληματικών αδικημάτων.
Ειδικότερα, τους αποδίδεται ότι παρενέβησαν επικίνδυνα στη λειτουργία μέσων σταθερής τροχιάς, με ενδεχόμενο δόλο, προκαλώντας τον θάνατο και τη βαριά σωματική βλάβη πολλών ανθρώπων, καθώς και σοβαρές ζημιές σε υποδομές κοινής ωφέλειας.
Οι υπόλοιποι τρεις κατηγορούμενοι αντιμετωπίζουν μόνο πλημμελήματα.