Διαστάσεις αμερικανοκινεζικής σύγκρουσης λαμβάνουν οι τελευταίες εξελίξεις με επίκεντρο τα ελληνικά λιμάνια, ειδικότερα του Πειραιά και της Ελευσίνας και με φόντο τον σκληρό «πόλεμο» ΗΠΑ – Κίνας για τον έλεγχο του παγκόσμιου εμπορίου. Μετά το αμερικανικό ενδιαφέρον για τη διαχείριση του λιμανιού της Ελευσίνας ως αντιστάθμισμα στην επιρροή της Cosco στον Πειραιά και μόλις ένα εικοσιτετράωρο μετά τη συνάντηση του υπουργού Ανάπτυξης, Τάκη Θεοδωρικάκου, με την Αμερικανίδα πρέσβη Κίμπερλι Γκιλφόιλ και την ανακοίνωση της νομοθετικής διάταξης που απελευθερώνει τις δραστηριότητες της ONEX, το Πεκίνο αντέδρασε με μια αιχμηρή παρέμβαση της κινεζικής πρεσβείας στην Αθήνα. Την ίδια ώρα, η ελληνική πλευρά ξεκαθαρίζει ότι δεν τίθεται ζήτημα ανταγωνισμού και διαμηνύει ότι τιμά στο ακέραιο τις υφιστάμενες συμφωνίες.
Το μήνυμα της κινεζικής πλευράς διατυπώθηκε με ιδιαίτερη ένταση από την εκπρόσωπο Τύπου της πρεσβείας, όταν ρωτήθηκε από δημοσιογράφο για τις πρόσφατες δηλώσεις της Αμερικανίδας πρέσβη. Η Κίμπερλι Γκιλφόιλ, σύμφωνα με το Πεκίνο, «εξαπέλυσε αβάσιμες επιθέσεις» κατά της επένδυσης στον Πειραιά, με την εκπρόσωπο να κάνει λόγο για «ψυχροπολεμική νοοτροπία», «σοβαρή παρέμβαση στα εσωτερικά της Ελλάδας» και «ηγεμονική λογική» που στοχεύει στην εξυπηρέτηση αμερικανικών γεωπολιτικών σκοπιμοτήτων. Η ίδια υπογράμμισε δε πως η επένδυση της Cosco συνέβαλε στην οικονομική ανάκαμψη και ότι «το λιμάνι του Πειραιά ανήκει στον ελληνικό λαό» και δεν μπορεί να εργαλειοποιηθεί σε ανταγωνισμούς τρίτων. Οι δηλώσεις αυτές, όπως σημείωσε, «αντιβαίνουν στη θεμελιώδη επαγγελματική δεοντολογία ενός διπλωμάτη», προσθέτοντας με νόημα: «Θα συμβουλεύαμε την πρέσβη να αναλογιστεί σοβαρά τα λόγια και τις πράξεις με τις οποίες είχε προσβάλει τον ελληνικό λαό στο παρελθόν και να φροντίσει οι ενέργειές της να συνάδουν με την ιδιότητά της και να ωφελούν τον ελληνικό λαό».
Το σχέδιο
Σύμφωνα με το σχέδιο της κυβέρνησης, ο λιμένας της Ελευσίνας πρόκειται να μεταφερθεί στην περιοχή των ναυπηγείων για την ενίσχυση των αμερικανικών πλάνων δημιουργίας του νέου εμπορευματικού κέντρου στην περιοχή. Το σχέδιο προβλέπει επίσης τη σιδηροδρομική διασύνδεση των ναυπηγείων, τα οποία ελέγχονται από την ONEX (υποστηρίζεται από ομολογιακό δάνειο 125 εκατομμυρίων δολαρίων της αμερικανικής αναπτυξιακής τράπεζας DFC), με το Θριάσιο Πεδίο, όπου δραστηριοποιείται το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο (ΘΕΚ) υπό τον έλεγχο της Goldair και της Τράπεζας Πειραιώς. Όπως αποκάλυψε ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, το σημερινό λιμάνι της Ελευσίνας θα αποδοθεί σε μεγάλο βαθμό στην τοπική κοινωνία. Η σχετική νομοθετική διάταξη έχει ήδη κατατεθεί στη Βουλή και αναμένεται να ψηφιστεί στις 27 Νοεμβρίου, ανοίγοντας τον δρόμο για την ανάπτυξη νέων δραστηριοτήτων – ενεργειακών, εμπορικών, αμυντικών και διαμετακομιστικών.
Σε τροχιά εμβάθυνσης των ελληνοαμερικανικών σχέσεων και γεωπολιτικής αναβάθμισης της χώρας τοποθετεί το Μέγαρο Μαξίμου τις εξελίξεις γύρω από τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, εκφράζοντας ικανοποίηση για το αυξημένο ενδιαφέρον της Ουάσινγκτον για τα ελληνικά λιμάνια. Σε συνέντευξή του στον ραδιοφωνικό σταθμό Παραπολιτικά 90,1 FM, ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, ανέφερε ότι ανοίγει ο δρόμος για τη μετατροπή της περιοχής σε ενεργειακό, λιμενικό, εμπορικό, διαμετακομιστικό και ενδεχομένως αμυντικό κόμβο. Όπως τόνισε, η νομοθετική πρωτοβουλία του υπουργείου κατατέθηκε το βράδυ της Τρίτης, σε συνέχεια των πρόσφατων ενεργειακών συμφωνιών που καθιστούν την Ελλάδα πυλώνα ασφάλειας για την Ανατολική Μεσόγειο και την Ευρώπη. Παράλληλα, απέρριψε το ενδεχόμενο ανταγωνισμού με το λιμάνι του Πειραιά, επισημαίνοντας ότι «δεν τίθεται τέτοιο ζήτημα». Ο υπουργός αναμένεται την επόμενη εβδομάδα στις ΗΠΑ για επαφές που αφορούν τόσο την Ελευσίνα όσο και ζητήματα τεχνολογίας, ενώ μέσα στις επόμενες εβδομάδες θα συναντηθεί και με τον επικεφαλής της ONEX.
«Βέτο» ΗΠΑ στο αζερικό αέριο
Καίριο ρόλο στη διακίνηση φορτίων υγροποιημένου φυσικού αερίου από την Ελλάδα προς την Ουκρανία επιδιώκουν να αποκτήσουν οι ΗΠΑ, εκφράζοντας έντονη ανησυχία για το «μείγμα» ρωσικού αερίου που εκτιμάται ότι εμπεριέχουν οι ποσότητες αζερικού αερίου που φτάνουν στη χώρα μας μέσω του αγωγού TAP.
Πληροφορίες οι οποίες είδαν χθες το φως της δημοσιότητας («Καθημερινή») και επιβεβαιώνονται από αρμόδιες πηγές, μετά την υπογραφή της συμφωνίας μεταξύ της Atlantic-see LNG Trade (κοινοπραξίας του ομίλου Aktor 60% και της ΔΕΠΑ με 40%) με την ουκρανική Naftogaz, η αμερικανική πλευρά φέρεται να έθεσε περιορισμούς στη μεταφορά αζερικού αερίου μέσω του ελληνικού συστήματος και του Κάθετου Διαδρόμου.
Το θέμα έφτασε μέχρι το Μέγαρο Μαξίμου, όπου τελικά συμφωνήθηκε ότι το αζερικό αέριο θα χρησιμοποιείται μόνο ως έσχατη λύση σε περίπτωση που κάποιο φορτίο προερχόμενο από τις ΗΠΑ καθυστερήσει να φτάσει στην Ελλάδα. Και αυτό προκειμένου να διασφαλιστεί η ομαλή υλοποίηση των παραδόσεων αμερικανικού LNG από τον Δεκέμβριο του 2025 έως τον Μάρτιο του 2026, καθώς και των μελλοντικών αποστολών με βάση το μακροπρόθεσμο συμβόλαιο με τη Venture Global.
Εφημερίδα Απογευματινή
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Δυσαρέσκεια της κινεζικής πρεσβείας για τις δηλώσεις Κίμπερλι σχετικά με το λιμάνι Πειραιά










