Οδηγών «Οδύσσεια»: 111 ώρες χαμένες το 2024 στην κίνηση του Λεκανοπεδίου

Κυκλοφοριακό χάος με κόστος 90.000.000 ευρώ μόνο στον Κηφισό. Στο κόκκινο και η Αττική Οδός
08:26 - 24 Νοεμβρίου 2025
ΚΙΝΗΣΗ ΚΗΦΙΣΟΣ

Στενάζουν στους δρόμους της Αθήνας εγκλωβισμένοι οι οδηγοί οι οποίοι ξοδεύουν τριπλάσιο χρόνο για να διανύσουν διαδρομές που, υπό φυσιολογικές συνθήκες, θα διένυαν σε λίγα λεπτά. Στο κέντρο της Αθήνας, στη λεωφόρο Κηφισίας, στον πολύπαθο Κηφισό, στην Αττική Οδό, στην παραλιακή τις ώρες αιχμής οι δρόμοι είναι ένα απέραντο πάρκινγκ. Μάλιστα -σύμφωνα με τη μελέτη της ολλανδικής πολυεθνικής εταιρείας TOM TOM, που είναι γνωστή κυρίως για τις συσκευές δορυφορικής πλοήγησης GPS-, ο μέσος οδηγός το 2024 έχασε περισσότερες από 111 ώρες στους δρόμους της Αττικής, λόγω κυκλοφοριακής συμφόρησης, αύξηση 6,7% σε σχέση με το 2023 (104 ώρες) και με τάση αυξητική. Σύμφωνα με την έρευνα, το πρωί των ωρών αιχμής απαιτούνται περίπου 36,5 λεπτά για 10 χλμ. οδήγησης (16,4 χλμ/ώρα), ενώ το απόγευμα ο χρόνος είναι αντίστοιχα 36 λεπτά.

Όπως σημειώνει η μελέτη, η αυξημένη κίνηση επιφέρει μυϊκή κόπωση ιδιαίτερα σε αυχένα και πλάτ,η καθώς και πόνους, ενώ έχει και ψυχολογικές επιπτώσεις, αφού αυξάνει το άγχος και την ένταση. Ταυτόχρονα, χιλιάδες εργατοώρες χάνονται και το οικονομικό κόστος της συμφόρησης είναι τεράστιο, φτάνοντας μόνο στον Κηφισό περίπου τα 90.000.000 ευρώ ετησίως!

Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο πρόεδρος των Ελλήνων συγκοινωνιολόγων, Θανάσης Τσιάνος, επισημαίνει ότι στον Κηφισό καταγράφονται περισσότερες από 260.000 διελεύσεις τη μέρα, με τα φορτηγά να έχουν δυσανάλογη επιρροή στη ροή της κυκλοφορίας ακόμα και στις ώρες αιχμής. Στην Αττική Οδό, οι διελεύσεις έχουν φτάσει περίπου τις 280.000 ημερησίως, με αύξηση περίπου 20% από το 2022.

Όπως επισημαίνει, για την αντιμετώπιση του προβλήματος απαιτείται συνδυασμός τριών στρατηγικών:

α) ενίσχυση των ΜΜΜ με πιο πυκνό και αξιόπιστο δίκτυο,

β) βελτίωση και ανάπτυξη περιφερειακών οδικών υποδομών, ώστε να μειώνεται η πίεση στους κεντρικούς άξονες και

γ) εφαρμογή περιοριστικών μέτρων στη χρήση ΙΧ, όπως ρυθμίσεις πρόσβασης, κανόνες για φορτηγά και ζώνες χαμηλών εκπομπών.

Ο κ. Τσιάνος υπογραμμίζει, επίσης, ότι το πρόβλημα δεν είναι η κατοχή αυτοκινήτου, αλλά η ανεξέλεγκτη χρήση του. Τονίζει, μάλιστα, ότι η πολιτεία πρέπει να κινηθεί γρήγορα και αποφασιστικά, γιατί σε λίγα χρόνια οι ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις, όπως το Ταμείο Ανάκαμψης, θα περιοριστούν σημαντικά. Σύμφωνα με τον ίδιο, είναι αναγκαία η θέσπιση συντονιστικού οργάνου το οποίο θα πλαισιώνεται από επιχειρησιακή ομάδα δράσης. Μεταξύ των άμεσων μέτρων που θα κληθούν να εφαρμόσουν είναι:

* Κρίσιμοι οδικοί άξονες, όπως ο Κηφισός, θα πρέπει να διαθέτουν λειτουργία και διαχείριση αντίστοιχη με αυτή της Αττικής Οδού.

*Διερεύνηση απαγόρευσης κυκλοφορίας φορτηγών στις ώρες αιχμής σε συγκεκριμένους άξονες.

*Ωράριο τροφοδοσίας και τήρησή του – Δημιουργία θέσεων τροφοδοσίας.

* Επικαιροποίηση της φωτεινής σηματοδότησης, επιμήκυνση λωρίδων αναμονής για αριστερές στροφές, κατάργηση κάποιων κινήσεων που προκαλούν προβλήματα.

*Αυστηρή αστυνόμευση παράνομης στάθμευσης σε κεντρικές λεωφόρους και λεωφορειολωρίδες.

* Σωστά όρια ταχύτητας στους μεγάλους οδικούς άξονες και εγκατάσταση καμερών με σκοπό τη μείωση των ταχυτήτων και της χρήσης κινητού.

*Μέτρα για την ανανέωση του γηρασμένου στόλου των οχημάτων.