ΕΥ: Αυξημένη καταναλωτική διάθεση για την εορταστική περίοδο του 2025

Τι σκοπεύουν να αγοράσουν οι Έλληνες - Δείτε την έρευνα της EY Ελλάδος, σε συνεργασία με την MRB και την Choose Communications
22:02 - 26 Νοεμβρίου 2025
εορταστικό ωράριο χριστουγέννων

Αυξημένη εμφανίζεται η πρόθεση των Ελλήνων καταναλωτών να ξοδέψουν περισσότερα κατά την εορταστική περίοδο του 2025. Σύμφωνα με την πρώτη επεξεργασία των ευρημάτων της έρευνας της EY Ελλάδος, σε συνεργασία με την MRB και την Choose Communications, το ποσοστό όσων σχεδιάζουν να αυξήσουν τις δαπάνες τους ανέβηκε στο 13% από το μόλις 4% πέρυσι. Το ποσοστό αυτό φτάνει το 26% στη νεότερη ηλικιακή ομάδα 18-29 ετών.

Την ίδια στιγμή, η πλειοψηφία των ερωτώμενων (59%) δηλώνει ότι θα ξοδέψει περίπου τα ίδια χρήματα με πέρυσι, ενώ μειωμένο στο 24% (από 36%) είναι το ποσοστό όσων αναμένουν να ξοδέψουν λιγότερα. Μόλις 3% δεν προτίθενται να πραγματοποιήσουν αγορές.

Τι σκοπεύουν να αγοράσουν οι καταναλωτές

Η έρευνα δείχνει ότι 61% των συμμετεχόντων σκοπεύουν να αγοράσουν τρόφιμα και ποτά, κυρίως άτομα μεγαλύτερης ηλικίας. Παράλληλα, το 58% των νεότερων κυρίως καταναλωτών θα προτιμήσει ρούχα και αξεσουάρ.

Χαμηλότερη προτεραιότητα έχουν οι εμπειρίες, όπως έξοδοι και συναυλίες (35%), καθώς και προϊόντα προσωπικής φροντίδας και ομορφιάς (32%).

Μόλις 28% σχεδιάζουν αγορές τεχνολογικών προϊόντων την περίοδο των εορτών, σε αντίθεση με το Black Friday/Cyber Monday, όπου η συγκεκριμένη κατηγορία αποτελεί πρώτη επιλογή για το 68% των καταναλωτών.

Η τιμή παραμένει ο κυρίαρχος παράγοντας

Παρά τη μικρή μείωση σε σχέση με πέρυσι, η τιμή εξακολουθεί να αποτελεί καταλύτη για 9 στους 10 καταναλωτές (90%). Η ποιότητα του προϊόντος είναι επίσης καθοριστική για το 64% των συμμετεχόντων.

Αισθητά μειωμένο είναι το ποσοστό όσων αναζητούν προσφορές (44% από 55%), αν και οι γυναίκες και οι μεγαλύτερες ηλικίες εξακολουθούν να ενδιαφέρονται για εκπτώσεις. Αντιθέτως, το κριτήριο της μάρκας ανακάμπτει, καθώς το 25% (από 17%) δηλώνει ότι δίνει πλέον μεγαλύτερη βαρύτητα στο brand.

Συνήθειες και συμπεριφορές στις φετινές γιορτές

Ένας στους δύο καταναλωτές (53%) σκοπεύει να περάσει τις γιορτές στο σπίτι με οικογένεια ή φίλους, με το ποσοστό αυτό να αυξάνεται στις μεγαλύτερες ηλικίες.

Παράλληλα, 41% αναφέρουν ότι θα αγοράσουν δώρα για αγαπημένα πρόσωπα, ενώ 32% δηλώνουν ότι θα προσπαθήσουν να αποφύγουν τη σπατάλη φαγητού και την υπερκατανάλωση.

Συγκρατημένη αισιοδοξία για το λιανεμπόριο

Ο Θάνος Μαύρος, Εταίρος της EY Ελλάδος και Επικεφαλής Τομέα Λιανεμπορίου της EY στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, σχολιάζει ότι, παρά τον επίμονο πληθωρισμό, οι καταναλωτές εμφανίζονται οριακά πιο δραστήριοι φέτος. Οι δαπάνες αναμένεται να επικεντρωθούν σε είδη πρώτης ανάγκης, ενώ μειώνεται αισθητά το ποσοστό όσων σκοπεύουν να περιορίσουν τις αγορές τους.

Τα συνολικά ευρήματα δημιουργούν μια εικόνα συγκρατημένης αισιοδοξίας για την πορεία του λιανεμπορίου κατά την εορταστική περίοδο του 2025.