Τέλος οι ψεύτικες e-αγγελίες σε διαδικτυακές πλατφόρμες

Πλατφόρμες, όπως το Facebook και το Instagram, αλλά και τράπεζες, θα αποζημιώνουν τους καταναλωτές που πέφτουν θύματα επιτηδείων
09:06 - 2 Δεκεμβρίου 2025
ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ ΠΛΑΤΦΟΡΜΕΣ

Τεράστιες αλλαγές προς το συμφέρον των καταναλωτών φέρνει ο νέος νόμος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, σύμφωνα με τον οποίο οι πλατφόρμες θα αποζημιώνουν τους πολίτες που πέφτουν θύματα από επιτήδειους κατά την αγορά προϊόντων. Πλέον εταιρείες-κολοσσοί, όπως Facebook, Instagram και άλλες πλατφόρμες οι οποίες διαθέτουν αγγελίες πώλησης προϊόντων θα είναι υπεύθυνες σε περίπτωση που ο καταναλωτής πέσει θύμα απάτης. Δηλαδή προπληρώσει για ένα προϊόν και δεν το λάβει ή παρέλαβε ένα αντικείμενο το οποίο δεν έχει σχέση με το διαφημιζόμενο προϊόν.

«Ο νόμος θα αφορά τις αγορές εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης και όχι αγορές από ΗΠΑ, Κίνα ή τρίτες χώρες»

Μανώλης Σφακιανάκης, πρώην αστυνομικός, ιδρυτής του «CSI Institute»

«Πρόκειται για μια απόφαση-σταθμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Εμείς σαν Διεθνές Ινστιτούτο Κυβερνοασφάλειας παλεύαμε 8 χρόνια να θεσπιστεί τέτοιος νόμος. Είχαμε προχωρήσει σε υπομνήματα στην ΕΕ και πλέον νιώθω δικαιωμένος», αποκαλύπτει στην «Απογευματινή» ο Μανώλης Σφακιανάκης, πρώην αστυνομικός και ιδρυτής του «CSI Institute». Ο νέος νόμος δείχνει να είναι βάλσαμο για τους Έλληνες καταναλωτές, αφού ο δείκτης εξαπατήσεων στην Ελλάδα είναι εξαιρετικά υψηλός σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες της ΕΕ.

Τι αλλάζει πλέον

«Μέχρι σήμερα, οποιοσδήποτε μπορούσε να βάλει μια αγγελία στο διαδίκτυο, σε μια πλατφόρμα για να πουλήσει από ένα ψαλίδι μέχρι ένα αεροπλάνο. Οι παραπλανητικές αγγελίες είναι χιλιάδες, όπως χιλιάδες είναι και τα θύματα που ενώ παράγγειλαν και πλήρωσαν, δεν παρέλαβαν ποτέ το αντικείμενο από τους απατεώνες ή παρέλαβαν κάτι διαφορετικό, χωρίς να μπορούν να βγάλουν άκρη. Με αποτέλεσμα να χάνουν τα λεφτά τους», ανέφερε ο κ. Σφακιανάκης. Όσοι προσπάθησαν να βρουν το δίκιο τους μέσω της νομικής οδού, ζημιώθηκαν με επιπλέον χρήματα και στην πλειονότητά τους δεν κατάφεραν να πάρουν πίσω ούτε ευρώ, αφού οι απατεώνες γνωρίζουν και δεν διαθέτουν απολύτως τίποτε στο όνομά τους.

7 τρισ. δολάρια τα χρήματα που χάθηκαν το 2024 από απάτες μέσω ψεύτικων αγγελιών

«Το πρόβλημα το είχα δει από την πρώτη στιγμή, ενώ υπηρετούσα στο τμήμα Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος. Μέσα από το Διεθνές Ινστιτούτο Κυβερνοασφάλειας δώσαμε έναν πραγματικό αγώνα με στόχο η Ευρωπαϊκή Ένωση να νομοθετήσει υπέρ των καταναλωτών, αφού βλέπαμε πως κάθε ημέρα έρχονταν πολίτες-θύματα τέτοιων περιπτώσεων, τόσο για μικροποσά όσο και για μεγαλύτερα», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Σφακιανάκης. Σύμφωνα με εκτιμήσεις του πρώην αστυνομικού, οι εξαπατημένοι Έλληνες πολίτες είναι εκατοντάδες χιλιάδες, όταν το 2024 παγκοσμίως τα χρήματα που χάθηκαν από τις τσέπες καταναλωτών από τέτοιες απάτες ξεπερνούν, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, τα 7 τρισ. Δολάρια.

Εχέγγυα

Εφεξής, αυτό που αλλάζει με τον νέο νόμο είναι πως πλατφόρμες όπως π.χ. το Marketplace θα ζητά εχέγγυα, αποδεικτικά στοιχεία που θα επιβεβαιώνουν πως ο πωλητής έχει το συγκεκριμένο προϊόν που θα πουλά. Εάν αυτό δεν συμβεί, η πλατφόρμα θα είναι υποχρεωμένη να αποζημιώσει το θύμα. Ο νόμος θα ψηφιστεί από όλα τα κράτη-μέλη πιθανότατα μέσα στους επόμενους 3-4 μήνες και άμεσα θα ενεργοποιηθεί η ισχύς του. Όπως ξεκαθαρίζει ο κ. Σφακιανάκης, θα αφορά τις αγορές εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης και όχι αγορές από ΗΠΑ, Κίνα ή τρίτες χώρες.

«Από τον νέο νόμο όμως, δεν ξεφεύγουν και οι τράπεζες, οι οποίες επίσης θα αποζημιώνουν τα θύματα απάτης», τόνισε ο ιδρυτής του Διεθνούς Ινστιτούτου Κυβερνοασφάλειας, που επισήμανε ότι πλέον οι καταναλωτές θα έχουν δικλείδες ασφαλείας, ενώ οι επιτήδειοι δεν θα μπορούν να δρουν ανεξέλεγκτα, όπως συνέβαινε μέχρι σήμερα.

Εφημερίδα Απογευματινή