Ο αττικός ουρανός αλλάζει όψη, καθώς από αύριο ξεκινά η σταδιακή αποξήλωση σημαντικού μέρους του δαιδαλώδους δικτύου των καλωδίων τρόλεϊ, ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται η διαδικασία αντικατάστασης των κίτρινων οχημάτων με σύγχρονα ηλεκτρικά λεωφορεία.
Αν και το νέο σχέδιο υποδηλώνει το τέλος μίας ολόκληρης εποχής, σηματοδοτεί παράλληλα την αρχή μίας νέας με σημαντικά οφέλη, όπως είναι η μείωση λειτουργικού κόστους και η εξοικονόμηση 20.000.000 ευρώ ετησίως από συντήρηση και υποδομές.
Με τη μείωση του δικτύου των εναέριων καλωδίων από 143 σε μόλις 44 χιλιόμετρα (-70%), η πόλη απαλλαγμένη από τα εναέρια σύρματα θα αποκτήσει πιο καθαρή εικόνα, τα δρομολόγια θα γίνουν πιο ευέλικτα με σύγχρονα και αποδοτικότερα μέσα προς εξυπηρέτηση του κοινού, ενώ θα αποσυμφορηθούν αισθητά οι δρόμοι.
Η νέα εποχή για την Αθήνα ύστερα από 76 χρόνια, η αντικατάστασή τους με ηλεκτρικά λεωφορεία και η αύξηση αποδοχών στους εργαζόμενους
Το ξήλωμα θα ξεκινήσει αύριο από τον Πειραιά, μία περιοχή με πυκνό δίκτυο, σε συνεργασία με τον δήμαρχο Γιάννη Μώραλη, σηματοδοτώντας την πρώτη ριζική αλλαγή σε ένα δίκτυο που επανασχεδιάζεται εκ βάθρων και αναμένεται να ολοκληρωθεί σε 18 μήνες.
Στα σημαντικά οφέλη που προκύπτουν από την κατάργηση του μεγαλύτερου αριθμού των τρόλεϊ και την αποξήλωση των καλωδίων τους αναφέρθηκε, μιλώντας στην «Απογευματινή», ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης: «Με βάση μελέτη του ΟΑΣΑ, με το σχέδιο που εφαρμόζουμε πετυχαίνουμε εξοικονόμηση άνω του 50% λειτουργικού κόστους για κάθε αντικατάσταση με ηλεκτρικό λεωφορείο, ενώ αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι η τιμή για κάθε δύο νέα τρόλεϊ αντιστοιχεί σε τρία νέα ηλεκτρικά λεωφορεία. Επίσης, γίνεται εξοικονόμηση 20.000.000 ευρώ από τα κόστη αντικατάστασης και συντήρησης δικτύου».
«Πέρα από την “απελευθέρωση” του ουρανού, τα καλώδια πολλές φορές προκαλούσαν τροχαία με αποτέλεσμα κίνδυνο και καθυστερήσεις»
Κωνσταντίνος Κυρανάκης, αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών
Όπως εξηγεί, για κάθε χιλιόμετρο το οποίο εκτελεί ο σημερινός στόλος των τρόλεϊ, το ελληνικό κράτος -δηλαδή οι φορολογούμενοι- πληρώνουν περίπου 5,5 ευρώ: «Για κάθε χιλιόμετρο που εκτελεί ένα ηλεκτρικό λεωφορείο νέας γενιάς, ο φορολογούμενος πληρώνει περίπου 2,5 ευρώ. Άρα μιλάμε για ένα υπερδιπλάσιο κόστος».
Τι αλλάζει και τι μένει ίδιο
Βέβαια, οι γραμμές που εξυπηρετούνται από τρόλεϊ και που επί 76 χρόνια «όργωναν» τους αθηναϊκούς δρόμους δεν θα καταργηθούν, ανέφερε ο κ. Κυρανάκης, εξηγώντας ότι απλώς τα κίτρινα οχήματα θα αντικατασταθούν από λεωφορεία. «Μέρος αυτού του μείγματος θα είναι τόσο ηλεκτρικά λεωφορεία, φυσικού αερίου, όσο και τα νέα τεχνολογίας In Motion Charging (IMC)», είπε και πρόσθεσε ότι «τα ηλεκτρικά λεωφορεία αποτελούν και θα συνεχίσουν να αποτελούν ένα αυξανόμενα σημαντικό κομμάτι του μείγματος μετακίνησης της πρωτεύουσας. Οι υφιστάμενες γραμμές τρόλεϊ δεν επηρεάζονται».
«Όπου καταργηθεί το εναέριο δίκτυο, η εκτέλεση των δρομολογίων θα συνεχίσει να πραγματοποιείται κανονικά από λεωφορεία. Το σύνολο του προσωπικού των τρόλεϊ θα συνεχίσει επίσης κανονικά την απασχόλησή του στην ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) και μάλιστα με αυξημένες αποδοχές από τις αρχές του νέου έτους», συμπλήρωσε.

Περισσότερη ασφάλεια
Αναφορικά με την κατάληξη όλων αυτών των καλωδίων που «αιχμαλώτιζαν» τον αθηναϊκό και τον πειραϊκό ουρανό επί σχεδόν οκτώ δεκαετίες, ο υπουργός αποκάλυψε ότι θα υπάρξει πλειοδοτικός διαγωνισμός για την αξιοποίηση των πρώτων υλών τους.
Το σίγουρο είναι ότι θα αλλάξει όχι μόνο η εικόνα του αττικού ουρανού αλλά και του αστικού τοπίου μετά τη μείωση των καλωδίων τρόλεϊ από 143 χιλιόμετρα, που είναι η σημερινή κατάσταση, σε μόλις 44. Τα χιλιόμετρα που θα παραμείνουν αντιστοιχούν κυρίως σε κάποιες μεγάλες ευθείες, όπου σταδιακά τα δρομολόγια θα πυκνώσουν αισθητά, καθώς τα εναπομείναντα τρόλεϊ που έχουν ακόμη κάποια χρόνια ζωής θα τοποθετηθούν σε αυτές ώστε να εκτελούν δρομολόγια.
«Πέρα από την “απελευθέρωση” του ουρανού, τα καλώδια των τρόλεϊ πολλές φορές προκαλούσαν τροχαία με αποτέλεσμα κίνδυνο και καθυστερήσεις. Επομένως, πράγματι, ενώ είναι και το αισθητικό κομμάτι σημαντικό -καθώς οι κάτοικοι θα έχουν ανεμπόδιστη οπτική πρόσβαση στον ουρανό-, το ακόμη πιο σημαντικό είναι πως καταργούμε και εστίες πιθανών ατυχημάτων».
Όπως είναι αναμενόμενο, η αλλαγή αυτή θα επηρεάσει την καθημερινότητα των πολιτών «με θετικό τρόπο», όπως διαβεβαίωσε ο κ. Κυρανάκης: «Αυτό θα γίνει διότι σε όσες γραμμές συνεχίσει να λειτουργεί το τρόλεϊ (κυρίως σε μεγάλες ευθείες κεντρικών δρόμων) τα δρομολόγια θα πυκνώσουν αισθητά, καθώς όλα τα οχήματα του στόλου θα διοχετευτούν εκεί».
Το τραμ στον Πειραιά
Σε ό,τι αφορά τον Πειραιά, από όπου και αρχίζει αύριο η εκκίνηση εργασιών αποξήλωσης των καλωδίων, ο υπουργός σημείωσε χαρακτηριστικά: ι
Μιλώντας για το περιβάλλον, ο υπουργός εξήγησε ότι «δεν υπάρχουν οφέλη προς αυτό από το υπάρχον δαιδαλώδες δίκτυο γραμμών του τρόλεϊ και για αυτό και προχωράμε στην αποξήλωσή του. Επιπλέον, τα καλώδια του τρόλεϊ αντλούν ρεύμα σε μόνιμη βάση, ακόμα και όταν δεν κινείται κάποιο όχημα, γεγονός που, όπως καταλαβαίνετε, δεν ωφελεί στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα».
Η ιστορία
Το 1949 ξεκινά η λειτουργία του δικτύου τρόλεϊ στην Αθήνα. Το νέο μέσο έρχεται να αντικαταστήσει σταδιακά ορισμένες γραμμές τραμ και να προσφέρει ηλεκτρική μετακίνηση μέσα στην πόλη. Κατά τις δεκαετίες ’50-’70 το δίκτυο επεκτείνεται συνεχώς, οι γραμμές φτάνουν σε νέες συνοικίες και το τρόλεϊ καθιερώνεται ως βασικό αστικό μέσο.
Από το 1980 έως το 2000 γίνεται ο εκσυγχρονισμός τους, αφού νέοι, πιο σύγχρονοι συρμοί μπαίνουν σε λειτουργία και παράλληλα γίνεται ανακαίνιση σε μεγάλο μέρος της εναέριας καλωδίωσης. Το 2004, με τη διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα, γίνεται ενίσχυση του στόλου με νέα οχήματα, ενώ αναβαθμίζονται οι καλωδιώσεις και οι υποδομές.
Τη δεκαετία από το 2010 έως το 2020 μπαίνουμε σε μια μεταβατική περίοδο, με τη σταδιακή είσοδο των ηλεκτρικών λεωφορείων, χωρίς εναέρια καλώδια, με αποτέλεσμα σιγά σιγά οι υποδομές των τρόλεϊ να αρχίζουν να θεωρούνται παρωχημένες. Και φτάνουμε στις 7 Δεκεμβρίου 2025, όπου ύστερα από 76 ολόκληρα χρόνια ξεκινά η αποξήλωση 99 χιλιομέτρων καλωδίων του δικτύου, που από 143 γίνεται 44 χιλιόμετρα.
Εφημερίδα Απογευματινή











