Μια ευρεία θεσμική και τεχνολογική μεταρρύθμιση στην οδική ασφάλεια ενεργοποιεί η κυβέρνηση με την έναρξη της πιλοτικής εγκατάστασης καμερών σε οκτώ στρατηγικά σημεία της Αττικής έως το τέλος του έτους. Η δράση εντάσσεται στο πλαίσιο του νέου νόμου για την ψηφιακή ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, που υλοποιεί το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με στόχο την εκσυγχρονισμένη, διαφανή και αποδοτική διαχείριση των παραβάσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Ο νέος σχεδιασμός φιλοδοξεί να μεταμορφώσει συνολικά τον τρόπο με τον οποίο η Πολιτεία καταγράφει, βεβαιώνει και εισπράττει τροχονομικές παραβάσεις, περιορίζοντας τη γραφειοκρατία και ενισχύοντας την πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων. Με βάση τον επίσημο προγραμματισμό, οι πρώτες κάμερες θα τεθούν σε πιλοτική λειτουργία εντός των επόμενων εβδομάδων.
Τα 8 σημεία όπου ξεκινά η πιλοτική εφαρμογή
Οι κάμερες θα τοποθετηθούν σε πολυσύχναστες οδικές αρτηρίες και σημεία που εμφανίζουν αυξημένη συχνότητα ατυχημάτων:
- Δήμος Αθηναίων: Πανεπιστημίου & Λ. Βασ. Σοφίας
- Δήμος Αγίας Παρασκευής: Λ. Μεσογείων & Λ. Χαλανδρίου
- Δήμος Ραφήνας – Πικερμίου: Λ. Μαραθώνος & Φλέμινγκ
- Δήμος Καλλιθέας: Λ. Συγγρού & Αγίας Φωτεινής
- Δήμος Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης: Λ. Ποσειδώνος & Ερμού
- Δήμος Αλίμου: Λ. Ποσειδώνος & Λ. Αλίμου
- Δήμος Ελληνικού – Αργυρούπολης: Λ. Βουλιαγμένης & Τήνου
- Δήμος Φιλοθέης – Ψυχικού: Λ. Κηφισίας & Εθν. Αντιστάσεως
Τα σημεία επιλέχθηκαν βάσει των στοιχείων ατυχημάτων και του όγκου κυκλοφορίας, ενώ οι κάμερες θα ενσωματωθούν άμεσα στο νέο Ενιαίο Ηλεκτρονικό Σύστημα Καταγραφής και Διαχείρισης Παραβάσεων (Ε.Η.Σ.), που θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία έως το Πάσχα.
Τι θα καταγράφουν οι κάμερες
Οι συσκευές θα εποπτεύουν παραβάσεις υψηλής επικινδυνότητας, όπως:
- παραβίαση ερυθρού σηματοδότη,
- υπέρβαση ορίων ταχύτητας,
- μη χρήση ζώνης ασφαλείας,
- χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση,
- παράνομη κίνηση στη ΛΕΑ.
Τα δεδομένα (εικόνες, βίντεο και χρονικά μεταδεδομένα) θα μεταφέρονται με πλήρη κρυπτογράφηση, ώστε να διασφαλίζεται η προστασία των προσωπικών δεδομένων.
Το νέο ψηφιακό οικοσύστημα της οδικής ασφάλειας
Κεντρικός άξονας της μεταρρύθμισης είναι το Ε.Η.Σ., υπό την εποπτεία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Το σύστημα θα διασυνδέεται:
- με φορητά μέσα ελέγχου της Τροχαίας,
- με τις νέες και υπάρχουσες κάμερες σταθερών σημείων,
- με τις κάμερες των Δήμων και της Περιφέρειας Αττικής,
- με την Αττική Οδό,
- καθώς και με τις υπηρεσίες του gov.gr.
Οι πολίτες θα ενημερώνονται άμεσα για τις παραβάσεις μέσω ψηφιακής θυρίδας, SMS ή email, ενώ θα μπορούν να υποβάλλουν ηλεκτρονικές ενστάσεις και να ολοκληρώνουν ψηφιακά την πληρωμή των προστίμων.
Δηλώσεις Παπαστεργίου: «Κάθε ζωή που χάνονται οι δρόμοι, μας δεσμεύει»
Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, τόνισε ότι η μεταρρύθμιση αποτελεί πυλώνα προστασίας της ανθρώπινης ζωής:
«Ο νέος νόμος δεν αφορά απλώς διαδικασίες, αλλά απευθείας την ασφάλεια των πολιτών. Η αδράνεια δεν είναι επιλογή».
Υπογράμμισε επίσης ότι το νέο σύστημα βασίζεται σε δύο θεμελιώδεις πυλώνες:
- Την εγκατάσταση καμερών σε επικίνδυνα σημεία, όπου τα δεδομένα δείχνουν αυξημένη πιθανότητα ατυχημάτων.
- Το ενιαίο πληροφοριακό σύστημα, το οποίο παρέχει άμεση ενημέρωση των πολιτών, γρήγορη βεβαίωση παραβάσεων, πλήρη διαφάνεια και δυνατότητα ηλεκτρονικών ενστάσεων.
«Ο στόχος είναι λιγότερες παραβάσεις, ασφαλέστεροι δρόμοι και περισσότερες ζωές που θα σωθούν», κατέληξε.
Δίκτυο 2.500 καμερών σε όλη τη χώρα
Η πλήρης ανάπτυξη του νέου πλαισίου περιλαμβάνει:
- 2.000 σταθερές κάμερες σε σημεία υψηλής επικινδυνότητας,
- 500 κάμερες εντός λεωφορείων για την επιτήρηση των λεωφορειολωρίδων,
- 388 κάμερες της Περιφέρειας Αττικής που θα ενσωματωθούν στο κεντρικό σύστημα.
Η χρήση τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης θα επιτρέπει αναγνώριση πινακίδων, αυτόματη ταξινόμηση παραβάσεων και γρήγορη ψηφιακή αφαίρεση της άδειας οδήγησης όπου προβλέπεται.
Οφέλη για πολίτες και Δημόσιο
Η εφαρμογή του νέου συστήματος:
- μειώνει σημαντικά τη γραφειοκρατία,
- ενισχύει την εισπραξιμότητα προστίμων (σήμερα κάτω από 10% τον πρώτο χρόνο),
- επιτρέπει στις αστυνομικές αρχές να επικεντρωθούν στην ουσιαστική αστυνόμευση,
- προσφέρει στους πολίτες διαφάνεια, άμεση ενημέρωση και ψηφιακό έλεγχο των παραβάσεων που τους αφορούν.
Επιπλέον, θα διατίθενται ανωνυμοποιημένα ανοιχτά δεδομένα για την υποστήριξη ερευνών, πολιτικών οδικής ασφάλειας και παρεμβάσεων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Στόχος: μία νέα κουλτούρα οδικής ασφάλειας
Η κυβέρνηση επενδύει στην ενίσχυση της κοινωνικής συνείδησης γύρω από την οδική συμπεριφορά, με καμπάνιες ενημέρωσης, δράσεις σε σχολεία και εκπαιδευτικά προγράμματα. Η επιτυχία του νέου συστήματος, όπως τονίζεται, θα εξαρτηθεί από τη συνεργασία κράτους, φορέων και πολιτών.
Με την πιλοτική εφαρμογή στις 8 πρώτες περιοχές της Αττικής, το υπουργείο επιχειρεί να δοκιμάσει σε πραγματικές συνθήκες το νέο μοντέλο, ανοίγοντας τον δρόμο για μια πιο ασφαλή και αποτελεσματική καθημερινότητα στους ελληνικούς δρόμους.









