Με ταχείς ρυθμούς προχωρά η κατασκευή των σηράγγων της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας. Σύμφωνα με κυβερνητικούς παράγοντες, από όλες τις μελλοντικές επεκτάσεις προτεραιότητα δίνεται σε εκείνη προς τη Γλυφάδα, ώστε το δίκτυο να συνδεθεί με τη μεγάλη αστική ανάπλαση στο Ελληνικό.
Η συγκεκριμένη επέκταση προβλέπεται να διαθέτει δύο διακλαδώσεις:
-
μία προς την Άνω Γλυφάδα
-
και μία προς το κέντρο της Γλυφάδας μέσω Ελληνικού
Με την υλοποίησή της, το Μετρό της Αθήνας θα αποκτήσει για πρώτη φορά δύο κλάδους στην ίδια γραμμή.
Η πορεία του μετροπόντικα «Νίκη»
Ο μετροπόντικας (TBM) «Νίκη» ξεκίνησε από το Φρέαρ Άλσους Βεΐκου και αυτή τη στιγμή έχει ξεπεράσει τον σταθμό Ελικώνος, πλησιάζοντας τον σταθμό Κυψέλη. Έχει ήδη κατασκευάσει περίπου 2.600 μέτρα σήραγγας.
Μετά τον σταθμό Κυψέλη και την ολοκλήρωση των απαραίτητων εργασιών συντήρησης, θα συνεχίσει προς τον σταθμό Δικαστήρια και στη συνέχεια προς Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία και Κολωνάκι.
Η διαδρομή του αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2026, με έξοδο από το ειδικό φρέαρ στην περιοχή του σταθμού Ευαγγελισμός.
Η πρόοδος του μετροπόντικα «Αθηνά»
Ο δεύτερος μετροπόντικας, «Αθηνά», ξεκίνησε από το Φρέαρ Κατεχάκη και έχει ήδη ξεπεράσει τον σταθμό Καισαριανή, έχοντας κατασκευάσει περίπου 4.500 μέτρα σήραγγας.
Κατευθύνεται προς τον νέο σταθμό Ευαγγελισμός, όπου προβλέπεται να ολοκληρώσει τη διαδρομή του στις αρχές του 2026, επίσης μέσω του ειδικού φρέατος της περιοχής.
Για λόγους εξοικονόμησης χρόνου, οι μετροπόντικες διέρχονται από τους μελλοντικούς σταθμούς χωρίς αυτοί να έχουν ακόμη διανοιχθεί, πρακτική που θα συνεχιστεί και στους επόμενους.
Κατάσταση αρχαιολογικών και τεχνικών ζητημάτων
-
Πανεπιστημιούπολη: σε εξέλιξη αρχαιολογική έρευνα, με εύρεση αρχαίας οδού
-
Γουδή: ολοκλήρωση ανασκαφών, αλλά εντοπισμός κεντρικού αγωγού της ΕΥΔΑΠ
-
Ευαγγελισμός: εκκρεμεί προσφυγή για το Πάρκο Ριζάρη και αντίθεση του Δήμου Αθηναίων
Στάδιο κατασκευής σταθμών
Σε εξέλιξη βρίσκονται οι εργασίες κατασκευής στους σταθμούς:
Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ζωγράφου, Καισαριανή, Ιλίσια.
Πρόσφατα παραδόθηκαν στην ανάδοχο κοινοπραξία και οι σταθμοί Εξάρχεια και Ζωγράφου.
Η συνολική ολοκλήρωση του έργου, βάσει συμβατικής υποχρέωσης, τοποθετείται στα τέλη του 2029, εφόσον δεν προκύψουν απρόβλεπτες δυσκολίες.
Επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον
Η μοναδική επέκταση που υλοποιείται σήμερα στην Αττική αφορά τη Γραμμή 2 προς Ίλιον, μήκους περίπου 4 χλμ, με τρεις νέους σταθμούς:
-
Παλατιανή
-
Ίλιον
-
Άγιος Νικόλαος
Στο ίδιο έργο περιλαμβάνονται:
-
η επέκταση και ο εκσυγχρονισμός του αμαξοστασίου Ελαιώνα
-
η αναβάθμιση των Η/Μ συστημάτων των Γραμμών 2 και 3
Η κατασκευή εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει το 2027, με συμβατικό χρόνο ολοκλήρωσης τα 5 έτη.
Χωροθέτηση και λειτουργία των νέων σταθμών
-
Παλατιανή: στη διασταύρωση Θηβών – Ανδρέα Παπανδρέου, με δύο εισόδους
-
Ίλιον: στη διασταύρωση Θηβών – Ελαιών, με πρόβλεψη μετεπιβίβασης στη μελλοντική Γραμμή 4
-
Άγιος Νικόλαος: κάτω από την ομώνυμη οδό και παρακείμενο χώρο πρασίνου
Στην Παλατιανή προβλέπεται επίσης σταθμός μετεπιβίβασης με υπόγειο πάρκινγκ 150 θέσεων και επιφανειακό κόμβο λεωφορείων.
Η επέκταση εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί 67.000 επιβάτες ημερησίως.
Γραμμή 4 – Μελλοντικές επεκτάσεις (Τμήματα Β–Ε)
Η Γραμμή 4 δεν περιορίζεται στο τμήμα Άλσος Βεΐκου – Γουδή. Προτεραιότητα δίνεται στο τμήμα Γουδή – Λυκόβρυση, με 11 σταθμούς κατά μήκος της λεωφόρου Κηφισίας, εξυπηρετώντας τα Βόρεια Προάστια και το ΟΑΚΑ.
Σύμφωνα με το Σχέδιο Ανάπτυξης, η Γραμμή 4 έχει συνολικό μήκος 38,2 χλμ, 35 σταθμούς και πέντε διακριτά τμήματα (Α–Ε), με επεκτάσεις προς Βύρωνα, Πετρούπολη και Εθνική Οδό.
Στρατηγικός σχεδιασμός και προτεραιότητες
Ο ΟΑΣΑ υλοποιεί τη συγκοινωνιακή μελέτη της Αττικής, από την οποία θα προκύψει η σκοπιμότητα και βιωσιμότητα των νέων επεκτάσεων. Παράλληλα εξετάζονται:
-
σύνδεση ΚΠΙΣΝ με το Μετρό
-
υπόγεια επέκταση της Γραμμής 1 προς Νέα Ερυθραία
-
επέκταση της Γραμμής 4 δυτικά και βόρεια
Οι τρεις προτεραιοποιημένες επεκτάσεις
-
Γραμμή 2 προς Ίλιον – σε διαγωνιστική διαδικασία
-
Γραμμή 2 προς Γλυφάδα – δύο κλάδοι (Άνω Γλυφάδα & κέντρο μέσω Ελληνικού)
-
Γραμμή 4 προς Μαρούσι – Εθνική Οδό – 11 νέοι σταθμοί
Με την υλοποίηση αυτών των έργων, το Μετρό της Αθήνας στοχεύει να ξεπεράσει για πρώτη φορά τους 100 σταθμούς.











