Η έλευση των υπερσύγχρονων φρεγατών Belharra (FDI HN), όπως η «Κίμων» (F-601), αναδιαμορφώνει την ισορροπία δυνάμεων σε Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο, ενισχύοντας κατακόρυφα την ισχύ του Πολεμικού Ναυτικού. Σε μια περίοδο αυξανόμενης γεωπολιτικής αβεβαιότητας και αναθεωρητισμού, οι FDI σηματοδοτούν ένα μεγάλο τεχνολογικό άλμα για τις Ένοπλες Δυνάμεις, καθώς ενσωματώνουν προηγμένα συστήματα αντιαεροπορικής κάλυψης περιοχής, ηλεκτρονικού πολέμου και πλήρη δικτυοκεντρική διαλειτουργικότητα. Η απόκτηση, δε, μιας νέας κύριας μονάδας επιφανείας -για πρώτη φορά μετά σχεδόν 26 χρόνια- έρχεται να επισφραγίσει την επιχειρησιακή αναβάθμιση του Στόλου.
Οι τέσσερις Belharra, οι Bergamini και ο εκσυγχρονισμός πλοίων και υποβρυχίων αλλάζουν τις ισορροπίες στην Ανατολική Μεσόγειο
Η «Κίμων» είναι η πρώτη από τις τέσσερις φρεγάτες Belharra που θα ενταχθούν στον ελληνικό στόλο και αποτελεί πλοίο νέας γενιάς, αλλάζοντας ριζικά τον τρόπο με τον οποίο η Ελλάδα ελέγχει, επιτηρεί και υπερασπίζεται τις θαλάσσιες περιοχές ενδιαφέροντός της. Εντός του 2026 αναμένεται να ακολουθήσουν η «Νέαρχος» και η «Φορμίων», γεγονός που σημαίνει ότι σε περίπου έναν χρόνο από σήμερα το Πολεμικό Ναυτικό θα διαθέτει τρία υπερσύγχρονα πλοία αυτού του τύπου. Η τέταρτη φρεγάτα, η «Θεμιστοκλής», προγραμματίζεται να παραδοθεί στα τέλη του 2028 ή στις αρχές του 2029, ολοκληρώνοντας τη νέα ναυτική τετράδα υψηλής τεχνολογίας.

Το κομβικό πλεονέκτημα των FDI είναι η ικανότητα αεράμυνας περιοχής – μια δυνατότητα που εισάγεται για πρώτη φορά σε ελληνική φρεγάτα. Μέχρι σήμερα, οι μονάδες του Στόλου παρείχαν τοπική προστασία, κυρίως στον εαυτό τους και σε γειτονικά πλοία. Η «Κίμων», χάρη στο προηγμένο ραντάρ Sea Fire και τα βλήματα Aster 30, μπορεί να καλύπτει ευρύ θαλάσσιο και εναέριο χώρο, δημιουργώντας μια «ομπρέλα» προστασίας πάνω από ομάδες πλοίων, νησιά ή κρίσιμες θαλάσσιες ζώνες. Το ΠΝ παύει να αντιδρά απλώς σε απειλές και αποκτά τη δυνατότητα διαμόρφωσης του επιχειρησιακού πεδίου. Επίσης, το Sea Fire δεν λειτουργεί μεμονωμένα αλλά ενσωματώνεται σε ένα ευρύτερο δίκτυο αισθητήρων και πλατφορμών, αξιοποιώντας δεδομένα από UAV, αεροσκάφη, άλλες μονάδες επιφανείας και επίγειες δομές επιτήρησης. Έτσι, η «Κίμων» δεν περιορίζεται σε ό,τι εντοπίζει στον ορίζοντά της, αλλά «βλέπει» ό,τι αποκαλύπτει το συνολικό δίκτυο. Αυτό δίνει στο ΠΝ χρόνο αντίδρασης, τον πιο κρίσιμο παράγοντα σε ένα περιβάλλον όπως το Αιγαίο, όπου οι αποστάσεις είναι μικρές και οι εξελίξεις ταχύτατες.
Το γεωγραφικά πυκνό και επιχειρησιακά απαιτητικό περιβάλλον του Αιγαίου, με δεκάδες νησιά και περιορισμένα περιθώρια ελιγμών, καθιστά τις επιθέσεις κορεσμού σοβαρή απειλή. Η «Κίμων» έχει σχεδιαστεί για να ανταποκρίνεται σε πολλαπλές ταυτόχρονες απειλές – από αέρα, επιφάνεια και υποβρύχια. Ο συνδυασμός προηγμένων αισθητήρων, αυτοματοποιημένου συστήματος μάχης και σύγχρονων όπλων επιτρέπει στη φρεγάτα να ιεραρχεί στόχους και να αντιδρά ακαριαία, αλλάζοντας ουσιαστικά τις ισορροπίες σε ένα ενδεχόμενο επεισόδιο υψηλής έντασης.
Η υπερσύγχρονη φρεγάτα δημιουργεί ομπρέλα προστασίας σε πλοία και νησιά και εξουδετερώνει τις απειλές από αέρα, θάλασσα και βυθό
Η «Κίμων» ενισχύει καθοριστικά και τον υποθαλάσσιο έλεγχο. Το συρόμενο σόναρ CAPTAS-4 της προσδίδει ικανότητα εντοπισμού υποβρυχίων σε μεγάλες αποστάσεις, βελτιώνοντας σημαντικά την ανθυποβρυχιακή εικόνα του Στόλου. Η δυνατότητα αυτή λειτουργεί αποτρεπτικά, υποχρεώνοντας τον αντίπαλο να επιχειρεί με περισσότερους περιορισμούς και αυξημένο ρίσκο.
Πέρα από τις προηγμένες επιχειρησιακές δυνατότητες, η νέα φρεγάτα ενσωματώνει και ένα διαφορετικό δόγμα: λιγότερες αλλά πιο ικανές μονάδες, υψηλή διασύνδεση, έμφαση στην πληροφορία και στη συνεργασία. Πρόκειται για μια φιλοσοφία που ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της σύγχρονης ναυτικής μάχης και στη γεωγραφική ιδιαιτερότητα της περιοχής. Για το ΠΝ, δεν αποτελεί απλώς ενίσχυση του στόλου, αλλά «εργαλείο» μετάβασης από τη διαχείριση φθοράς στην εποχή της ενεργής αποτροπής.
Ο εκσυγχρονισμός του Στόλου δεν εξαντλείται στις Belharra. Τα επόμενα χρόνια αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η αναβάθμιση των φρεγατών ΜΕΚΟ (κλάση «Ύδρα»), ενώ η Αθήνα βρίσκεται σε συζητήσεις για την αγορά δύο ή τεσσάρων φρεγατών του ιταλικού ναυτικού τύπου FREMM (κλάση Bergamini). Παράλληλα, προέχει ο εκσυγχρονισμός μέσης ζωής (ΕΜΖ) των υποβρυχίων τύπου 214, αν και έχει ανοίξει ήδη η συζήτηση για την απόκτηση νέων, με ορίζοντα το 2035.
Εφημερίδα Απογευματινή










