Μια νέα ημέρα, και μάλιστα πολλά υποσχόμενη, φαίνεται πως ξημερώνει για τον ελληνικό σιδηρόδρομο, μετά τη χθεσινή υπογραφή της νέας σύμβασης του ελληνικού Δημοσίου με τη Hellenic Train, τη μεγαλύτερη ξένη επένδυση χερσαίων μεταφορών στην ιστορία της χώρας, όπως χαρακτηριστικά δήλωσε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης.
Στην αναβαθμισμένη σύμβαση προβλέπονται συνολικές επενδύσεις 420.000.000 €, αυστηρές ποινικές ρήτρες υπέρ του Δημοσίου, ενώ -αν τηρηθεί στο ακέραιο η συμφωνία και από τις δύο πλευρές-, έως το 2027 θα έχουν μπει στις ράγες 23 υπερσύγχρονοι νέοι συρμοί. Αυτό, σε συνδυασμό με την ολοκλήρωση των έργων στο σιδηροδρομικό δίκτυο, θα σημαίνει πρακτικά ότι το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη θα εκτελείται πλέον σε μόλις 3,5 ώρες! Υπενθυμίζεται ότι πριν από το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών με τους 57 νεκρούς, το δρομολόγιο εκτελούνταν σε περίπου 4 ώρες, ενώ σήμερα με τις χαμηλότερες ταχύτητες λόγω της τραγωδίας, η απόσταση διανύεται σε 5 ώρες, τη στιγμή που σημειώνονται τακτικά σημαντικές καθυστερήσεις.
Τι προβλέπεται
Σύμφωνα με την αναθεωρημένη σύμβαση, θα δαπανηθούν από τη Hellenic Train 308.000.000 ευρώ για την παραγγελία 23 νέων τρένων (12 στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη και 11 για τις προαστιακές γραμμές) από την κατασκευάστρια εταιρεία Alstom και 112.000.000 ευρώ για νέα αμαξοστάσια και ψηφιακά συστήματα. Μάλιστα, για πρώτη φορά περιλαμβάνεται ρήτρα καταγγελίας της σύμβασης, στην περίπτωση που οι νέοι συρμοί δεν θα βρίσκονται στη χώρα μας το 2027. Συγκεκριμένα, έχει προβλεφθεί εξάμηνο περιθώριο συμμόρφωσης, μετά το οποίο το Δημόσιο μπορεί να καταγγείλει οριστικά τη σύμβαση.
3,5 ώρες θα διαρκεί το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη μέχρι το 2027, όταν ολοκληρωθούν τα έργα υποδομής και η προμήθεια των συρμών (από 5 σήμερα)
Προβλέπεται επίσης ανακαίνιση του υπάρχοντος στόλου αλλά και αύξηση της αποζημίωσης των επιβατών σε περίπτωση ακινητοποιήσεων λόγω βλαβών, κάτι που θα διαπιστώνεται όχι από τις αναφορές της Hellenic Train αλλά από την παρακολούθηση εκτέλεσης των δρομολογίων με το νέο ψηφιακό σύστημα γεωεντοπισμού που υλοποιείται από τον ΟΣΕ. Η νέα σύμβαση προβλέπει επίσης υποχρεωτική εκπαίδευση προσωπικού καθηκόντων ασφαλείας.
Υπενθυμίζεται ότι το πρώτο βήμα για την αναβάθμιση των πολύπαθων ελληνικών σιδηροδρόμων είχε γίνει τον περασμένο Μάιο, όταν παρουσία των πρωθυπουργών Τζόρτζια Μελόνι και Κυριάκου Μητσοτάκη, υπεγράφη μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και της Ferrovie dello Stato, μητρικής εταιρείας της Hellenic Train, για νέες επενδύσεις με αποκλειστική δαπάνη της ιταλικής πλευράς.
Τα νέα τρένα τύπου Coradia Stream έχουν σχεδιαστεί για υπεραστικές και προαστιακές επιβατικές υπηρεσίες, ενώ σε Ευρώπη, Αφρική και Βόρεια Αμερική κυκλοφορούν 4.500 συρμοί. Έχουν μέγιστη ταχύτητα 160 χλμ./ώρα και παρουσιάζουν έως 10% μειωμένη κατανάλωση ενέργειας. Σε αυτούς ενσωματώνονται πλήρως τα ευρωπαϊκά συστήματα ETCS για τον έλεγχο κυκλοφορίας και ταχύτητας, καθώς και το TCMS για την κεντρική διαχείριση όλων των κρίσιμων λειτουργιών του συρμού, με συνεχή παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο και δυνατότητα αυτόματων παρεμβάσεων όπου απαιτείται.

Ποινές 1.000.000 ευρώ
Από την πρώτη μέρα του νέου χρόνου θα ισχύσει νέο πλαίσιο ποινών για ακινητοποιήσεις συρμών λόγω βλαβών, ενώ το Δημόσιο θα μπορεί να καταγγείλει τη σύμβαση στην περίπτωση που διαταράσσεται άνω του 10% των ετήσιων δρομολογίων. Προβλέπονται ποινές μέχρι 1.000.000€ υπέρ του Δημοσίου και αύξηση αποζημιώσεων επιβατών αφού για πρώτη φορά, γίνεται λόγος για διπλασιασμό τους σε περιπτώσεις σοβαρών συμβάντων κατά την εκτέλεση των δρομολογίων. Από την πλευρά του, το ελληνικό Δημόσιο σε περίπτωση μη έγκαιρης αποκατάστασης των υποδομών θα κληθεί να πληρώσει αδρά για ανεκτέλεστα δρομολόγια.
Αναβάθμιση
Εντός χρονοδιαγράμματος πάντως βρίσκονται τα σημαντικά έργα ασφαλείας που εκτελούνται στον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Αθήνα. Από το καλοκαίρι του 2026 θα υπάρχει 100% σηματοδότηση, 100% τηλεδιοίκηση και 100% ETCS-σύστημα αυτόματης πέδησης τρένων, κάτι που δεν προβλεπόταν από την 717. Τα ίδια συστήματα θα λειτουργήσουν από τον Απρίλιο του 2026 και στο τμήμα Θεσσαλονίκη-Ειδομένη μέχρι τα σύνορα της χώρας. Επίσης προχωρούν τα έργα αποκατάστασης στον Δομοκό, ενώ δημοπρατείται πλήρης ανακαίνιση του τμήματος Αχαρνές-Οινόη. Μέχρι το 2027 αναμένεται μεταξύ άλλων, να ολοκληρωθούν τα έργα στις γραμμές Λάρισας-Βόλου και Παλαιοφάρσαλου-Καλαμπάκας, μετά τις καταστροφές που υπέστησαν λόγω του «Daniel», αλλά και η υπογειοποίηση των Σεπολίων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι από τις αρχές του νέου χρόνου μέχρι το φθινόπωρο θα εκτελούνται εργασίες ανακαίνισης στους σταθμούς Αθήνας και Θεσσαλονίκης, ενώ με χρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο, θα αναβαθμιστούν συνολικά 35 επιπλέον σιδηροδρομικοί σταθμοί σε όλη τη χώρα.
«Κρίσιμο βήμα»
Για ένα κρίσιμο βήμα για το αύριο στον ελληνικό σιδηρόδρομο έκανε λόγο ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης. «Σήμερα, μετά από 6 μήνες διαπραγματεύσεων, γυρίζουμε μια νέα σελίδα για τον ελληνικό σιδηρόδρομο. Ο ιταλικός όμιλος Ferrovie dello Stato δεν μένει σε προφορικές δεσμεύσεις, αλλά με τη σημερινή υπογραφή προχωρά στην παραγγελία νέων τρένων για τον Ελληνικό σιδηρόδρομο και την εκταμίευση 308.000.000 ευρώ με αυστηρό χρονοδιάγραμμα υλοποίησης έως το 2027. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ξένη επένδυση χερσαίων μεταφορών στην ιστορία της χώρας», σημείωσε ο κ. Κυρανάκης, που ευχαρίστησε στη συνέχεια την Ιταλίδα πρωθυπουργό, αλλά και τον αναπληρωτή πρωθυπουργό και αρμόδιο για Υποδομές και Μεταφορές, Ματέο Σαλβίνι, «για τη συμβολή του στην υλοποίηση αυτής της επένδυσης που αποτελεί ψήφο εμπιστοσύνης στην Ελλάδα».
Από την πλευρά του, ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Κωστής Χατζηδάκης, μίλησε για «έναν σύγχρονο, ασφαλή και ευρωπαϊκό σιδηρόδρομο, ο οποίος θα ξανακερδίσει την εμπιστοσύνη των Ελλήνων πολιτών». Όπως εξήγησε, διορθώνονται «παθογένειες δεκαετιών. Με την προώθηση των αναγκαίων έργων στον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη, με προηγμένα συστήματα ασφαλείας, τα οποία προωθούνται γρήγορα, και, βεβαίως, με νέα τρένα». Σύμφωνα με τον ίδιο, η υπογραφή της συμφωνίας για την προμήθεια 23 νέων συρμών, αποτελεί και την πρώτη παραγγελία καινούργιων τρένων εδώ και δύο δεκαετίες.
Εφημερίδα Απογευματινή
Κωνσταντίνος Κυρανάκης και Κωστής Χατζηδάκης στην υπογραφή της συμφωνίας με τη Hellenic Train









