LNG και εξοπλισμοί πίσω από το παιχνίδι του Τραμπ με την Ε.Ε. για τους δασμούς

Γιατί οι ΗΠΑ δεν δείχνουν πρόθυμες να δεχθούν τις ευρωπαϊκές αξιώσεις και συνεχίζουν τον «πόλεμο νεύρων», αναβάλλοντας τη λήξη της προθεσμίας (αυτήν τη φορά) για την 1η Αυγούστου – Τα δύο στρατόπεδα στην Ε.Ε. και οι αμυντικές δαπάνες
14:05 - 14 Ιουλίου 2025

Δεν έχει τέλος το παιχνίδι του Τραμπ με τους δασμούς, καθώς, μόλις μία ημέρα πριν από την επίσημη λήξη της προθεσμίας, στις 9 Ιουλίου, κι ενώ οι Ευρωπαίοι επείγονται για την υπογραφή εμπορικής συμφωνίας με τις ΗΠΑ για να αποφύγουν τα χειρότερα, ο Αμερικανός πρόεδρος ανακοίνωσε νέα παράταση, μέχρι την 1η Αυγούστου, παρατείνοντας παράλληλα την αγωνία τους.

Οι συζητήσεις μεταξύ Ευρωπαίων και Αμερικανών αξιωματούχων βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη, αλλά δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι θα οδηγήσουν σε συμφωνία, αν και, όπως δήλωσε ο Τραμπ, «το μπλοκ έχει γίνει πιο συνεργάσιμο». Πράγματι, η Ε.Ε. εμφανίζεται έτοιμη για παραχωρήσεις, αποδεχόμενη έναν βασικό δασμό 10% σε όλα τα ευρωπαϊκά προϊόντα, με ανταλλάγματα τη μείωση των δασμών 25% στα αυτοκίνητα και 50% στον χάλυβα και στο αλουμίνιο, που επιβλήθηκαν τον περασμένο Απρίλιο, καθώς και την εξαίρεση από τους δασμούς στα φαρμακευτικά προϊόντα και στους ημιαγωγούς. Ειδικά οι δασμοί στα αυτοκίνητα αποτελούν «κόκκινη γραμμή» για την Επιτροπή και βασική προϋπόθεση για οποιαδήποτε συμφωνία. Η πρόταση των Αμερικανών είναι να τύχουν ελάφρυνσης μόνο όσες αυτοκινητοβιομηχανίες παράγουν οχήματα στις ΗΠΑ και τα εξάγουν σε άλλες χώρες, μια πρόταση που ευνοεί την BMW και τη Mercedes-Benz, οι οποίες διαθέτουν γραμμές παραγωγής στις ΗΠΑ, αλλά αφήνει εκτός όλες τις υπόλοιπες.

Διαφορετικές απόψεις

Αν και η πρόεδρος της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, δήλωσε ότι ελπίζει σε μια πρώτη συμφωνία επί της αρ χής, που θα επιτρέπει στις δύο πλευρές να φθάσουν σε μια ρυφη αύξηση της παραγωγής πετρελαίου και φυσικού αερίου βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη μετά και την κατάργηση της απόφασης Μπάιντεν για αναστολή της αδειοδότησης νέων τερματικών σταθμών.

Μέχρι το 2030 οι ΗΠΑ στοχεύουν να αυξήσουν τις εξαγωγές LNG από 93 εκατομμύρια μετρικούς τόνους το 2024 σε 200 εκατομμύρια, με την ευρωπαϊκή αγορά να είναι ο βασικός αποδέκτης. τελική συμφωνία εν ευθέτω χρόνω, τα κράτη-μέλη εμφα νίζονται διχασμένα σε ό,τι αφορά τα επόμενα βήματα των διαπραγματεύσεων. Χώρες όπως η Γερμανία, η Ιρλανδία και η Ουγγαρία τάσσονται υπέρ μιας άμεσης συμφωνίας, ώστε να αποτραπεί ένας εμπορικός πόλεμος με τις ΗΠΑ, ενώ η Γαλλία και η Ισπανία επιμένουν ότι η Ενωση θα πρέ πει να αντισταθεί απέναντι στις αμερικανικές πιέσεις, μέ χρι να εξασφαλίσει μια συμφέρουσα συμφωνία. Ο Γερμανός καγκελάριος, Φρίντριχ Μερτς, ο οποίος δέχε ται ασφυκτικές πιέσεις από τις πανίσχυρες αυτοκινητοβιομηχανίες της χώρας του, θέλει μια «άμεση και απλή λύση», αντί μιας περίπλοκης συμφωνίας, που θα απαιτούσε μήνες διαπραγματεύσεων. Ωστόσο, Μακρόν και Σάντσεθ θεωρούν ότι η Ε.Ε. δεν θα πρέπει να βιαστεί να κλείσει μια συμφωνία, αλλά θα πρέ πει να δείξει αποφασιστικότητα απέναντι στις πιέσεις του Τραμπ, «χρησιμοποιώντας όλα τα εργαλεία» που έχει στη διάθεσή της, μεταξύ των οποίων και η επιβολή αντίμετρων.

Καύσιμα στο τραπέζι

Ο Αμερικανός πρόεδρος έχει συνδέσει ευθέως τους δα σμούς με την αγορά περισσότερου αμερικανικού LNG από τις χώρες-μέλη της Ενωσης. «Είπα στην Ευρωπαϊκή Ενω ση ότι πρέπει να καλύψει το τεράστιο έλλειμμά της με τις Ηνωμένες Πολιτείες με την αγορά μεγάλης κλίμακας του πετρελαίου και του φυσικού μας αερίου. Διαφορετικά, είναι δασμοί μέχρι τέλους!!!» έγραψε ο Τραμπ στο Τruth Social τον περασμένο Απρίλιο. Περισσότερο φυσικό αέριο, λιγότεροι δασμοί. Είναι ένα δι απραγματευτικό χαρτί που η Ε.Ε. βλέπει θετικά, ώστε να αποφύγει έναν μακροχρόνιο εμπορικό πόλεμο με τις Ηνω μένες Πολιτείες. Στη λογική αυτή, έχει καταθέσει μια διευ ρυμένη πρόταση συνεργασίας με τις ΗΠΑ, σε τομείς όπως το υγροποιημένο φυσικό αέριο, οι τεχνολογίες Τεχνητής Νοημοσύνης και η οικονομική ασφάλεια.

Η πρόεδρος της Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, έχει δηλώσει ότι «η Ε.Ε. θα μπορούσε να αυξήσει τις αγορές LNG από τις ΗΠΑ», στην προσπάθειά της να απεξαρ τηθεί από το ρωσικό αέριο μέχρι το 2027. Το 2024, το 50% των ευρωπαϊκών αναγκών καλύφθηκε από αμερικανικές εισαγωγές και το πρώτο τρίμηνο του 2025 υπήρξε νέα αύ ξηση, ύψους 12%, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέ ρυσι. Γεγονός που μαρτυρά ότι το προεκλογικό σλόγκαν του Αμερικανού προέδρου «Drill, baby, drill» για κατακόρυφη αύξηση της παραγωγής πετρελαίου και φυσικού αε ρίου βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη μετά και την κατάργηση της απόφασης Μπάιντεν για αναστολή της αδειοδότησης νέων τερματικών σταθμών. Μέχρι το 2030 οι ΗΠΑ στοχεύουν να αυξήσουν τις εξαγωγές LNG από 93 εκατομμύρια μετρικούς τόνους το 2024 σε 200 εκατομμύρια, με την ευρωπαϊκή αγορά να είναι ο βασικός αποδέκτης.

Αγοράζοντας όπλα

Καθοριστικής σημασίας για την εξέλιξη των διαπραγματεύ σεων για τους δασμούς θα πρέπει να θεωρείται και η πρό σφατη σύνοδος του ΝΑΤΟ στη Χάγη, στην οποία ο Τραμπ πέτυχε την αύξηση των αμυντικών δαπανών των χωρών της Συμμαχίας από το 2% στο 5% μέχρι το 2035. Η συγκεκριμένη απόφαση αναμένεται να αυξήσει σημαντι κά τις πωλήσεις αμερικανικών οπλικών συστημάτων στην Ευρώπη, η αμυντική βιομηχανία της οποίας δεν είναι σε θέση να ανταποκριθεί στην αυξημένη ζήτηση που δημι ουργεί η συγκεκριμένη απόφαση.

Την προοπτική αυτή επιβεβαίωσε και ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, Αντόνιο Κόστα, σε δηλώσεις του στο CNBC, λέγοντας ότι η συμφωνία για αύξηση των αμυ ντικών δαπανών στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ «θα οδηγήσει τις χώρες-μέλη να αγοράσουν περισσότερα αμερικανικά όπλα, μειώνοντας την ανισότητα στο εμπορικό ισοζύγιο μεταξύ Ευρώπης και Ηνωμένων Πολιτειών», ικανοποιώ ντας μια πάγια απαίτηση του προέδρου Τραμπ. Σε αντίθεση με τους Ευρωπαίους, ο Τραμπ δεν βιάζεται να υπογράψει εμπορική συμφωνία, καθώς η απειλή των δα σμών λειτουργεί υπέρ του, αποσπώντας όλο και μεγαλύ τερα ανταλλάγματα, ενώ παράλληλα αυξάνει τις προστρι βές μεταξύ των μελών της Ε.Ε., γεγονός που θα μπορούσε να τις οδηγήσει να συνάψουν ακόμα και ξεχωριστές εμπο ρικές συμφωνίες μαζί του.

Kυριακάτικη Απογευματινή