Στις στρατιωτικές δαπάνες για το ΝΑΤΟ η γέφυρα που θα συνδέει τη Σικελία με την Ιταλία

Εάν το έργο αναγνωριστεί ως στρατιωτικό θα ανοίξει τον δρόμο και σε άλλες χώρες να εντάξουν κάποια δημόσια έργα στις αμυντικές δαπάνες.
13:38 - 8 Αυγούστου 2025

Την τελική έγκριση υλοποίησης του μεγαλεπήβολου σχεδίου κατασκευής γέφυρας που θα συνδέει την ηπειρωτική Ιταλία με τη Σικελία ενέκρινε το ιταλικό κυβερνητικό συμβούλιο. Εφόσον υλοποιηθεί, θα πρόκειται για τη μακρύτερη γέφυρα μονής καμάρας στον κόσμο, μήκους 3,7 χιλιομέτρων. Το έργο έχει προταθεί ήδη από τη δεκαετία του ’60, αλλά δεν είχε προχωρήσει λόγω του υψηλού κόστους και των σημαντικών περιβαλλοντικών ενστάσεων.

Η κυβέρνηση Μελόνι αποφάσισε να προχωρήσει το έργο, δεσμεύοντας 13,5 δισ. ευρώ, τα οποία σκοπεύει να συνυπολογίσει στην αύξηση των… αμυντικών δαπανών.

Στις δαπάνες για το ΝΑΤΟ

Στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ η Ιταλία δεσμεύτηκε να αυξήσει τις αμυντικές δαπάνες στο 5% του ΑΕΠ, ενώ πέρυσι ήταν στο 1,6%. Ο Ματέο Σαλβίνι, ηγέτης του συγκυβερνώντος κόμματος Λέγκα και υπουργός Μεταφορών, θεωρεί «προφανές ότι η γέφυρα έχει διπλή χρήση και μπορεί επομένως να αξιοποιηθεί και για λόγους ασφαλείας».

Η Ιταλία προσπαθεί να εντάξει το έργο στις οικονομικές δαπάνες του ΝΑΤΟ, στην προσπάθεια της να πλησιάσει το όριο  του 5% του ΑΕΠ, που έθεσε ο Τραμπ στην σύνοδο της Χάγης τον περασμένο Ιούνιο.

Εάν το έργο αναγνωριστεί ως στρατιωτικό θα ανοίξει τον δρόμο και σε άλλες χώρες να εντάξουν κάποια δημόσια έργα στις αμυντικές δαπάνες.

Η σημερινή ακτοπλοϊκή διέλευση διαρκεί περίπου 20 λεπτά, αλλά μαζί με τον χρόνο επιβίβασης και αποβίβασης η διαδρομή μπορεί να ξεπεράσει την ώρα σε περιόδους αιχμής. Τα τρένα από και προς τη Σικελία μεταφέρονται επίσης με φέρι μποτ, διαδικασία που διαρκεί περίπου δύο ώρες.

Αντιδράσεις

Το έργο προκαλεί έντονες αντιδράσεις από όσους αμφισβητούν τη λογική κατασκευής μιας τέτοιας γέφυρας σε σεισμογενή ζώνη. Περιβαλλοντικές οργανώσεις υπέβαλαν αυτή την εβδομάδα καταγγελία στην ΕΕ, επισημαίνοντας σοβαρούς κινδύνους για το τοπικό περιβάλλον.

Ύστερα από διεθνή διαγωνισμό η κατασκευή ανατέθηκε στην κοινοπραξία Eurolink, της οποίας ηγείται η μεγαλύτερη κατασκευαστική εταιρεία της Ιταλίας, Webuild. Η εταιρεία εκτιμά θα δημιουργηθούν περισσότερες από 100.000 θέσεις εργασίας.

Με πληροφορίες από την Εφημερίδα Απογευματινή