Ξεκίνησε σήμερα στη Μαδρίτη μια ιδιαίτερα σημαντική δίκη, στην οποία περισσότεροι από 80 ισπανικοί όμιλοι μέσων ενημέρωσης ζητούν αποζημίωση ύψους 551 εκατ. ευρώ από την εταιρεία Meta Platforms, ιδιοκτήτρια των Facebook και Instagram, κατηγορώντας την για αθέμιτο ανταγωνισμό στον τομέα της ψηφιακής διαφήμισης και παραβίαση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας προστασίας προσωπικών δεδομένων.
Tο μοντέλο διαφήμισης της Meta
Η προσφυγή κατατέθηκε τον Δεκέμβριο του 2023 από την Ένωση Μέσων Ενημέρωσης της Ισπανίας (AMI), η οποία εκπροσωπεί ομίλους όπως η Prisa (El País, AS), η Unidad Editorial (El Mundo, Marca), η Godo (La Vanguardia, Mundo Deportivo) και ο Vocento (ABC). Η αγωγή κατατέθηκε στην Ιρλανδία, όπου η Meta έχει την ευρωπαϊκή της έδρα, ενώ η ακροαματική διαδικασία διεξάγεται στη Μαδρίτη και θα διαρκέσει μέχρι την Πέμπτη.
Η AMI υποστηρίζει πως η Meta εκμεταλλεύτηκε προσωπικά δεδομένα των χρηστών χωρίς τη συγκατάθεσή τους για να δημιουργήσει εξατομικευμένα διαφημιστικά προφίλ, κάτι που έφερε τεράστια κέρδη στην πλατφόρμα εις βάρος των παραδοσιακών μέσων, που έχασαν μερίδιο από την αγορά ψηφιακής διαφήμισης.
Καταγγελίες για παραβίαση του GDPR
Σύμφωνα με την Ένωση, η Meta παραβίασε τον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων (GDPR) της ΕΕ κατά το διάστημα Μαΐου 2018 έως Ιουλίου 2023, καθώς συνέλεγε και χρησιμοποιούσε τα δεδομένα χρηστών χωρίς ενημέρωση ή συναίνεση, για τη στοχευμένη πώληση διαφημίσεων ανά κατηγορία.
«Αυτό που διακυβεύεται εδώ είναι η επιβίωση των μέσων ενημέρωσης, που απειλούνται από την αρπακτική συμπεριφορά μιας πλατφόρμας όπως η Meta», δήλωσε χαρακτηριστικά η γενική διευθύντρια της AMI, Ιρένε Λανθάκο, λίγο πριν την έναρξη της δίκης.
Η απάντηση της Meta: «Αβάσιμες οι κατηγορίες»
Από την πλευρά της, η Meta απορρίπτει τις κατηγορίες κάνοντας λόγο για έλλειψη αποδείξεων περί πραγματικής ζημίας. Σε ανακοίνωσή της τονίζει πως σέβεται πλήρως την ευρωπαϊκή νομοθεσία και έχει παρέχει στους χρήστες σαφείς επιλογές και εργαλεία ελέγχου της διαφημιστικής τους εμπειρίας στις πλατφόρμες της.
«Η προσφυγή βασίζεται σε λανθασμένες παραδοχές και αγνοεί εσκεμμένα τη φυσική εξέλιξη της διαφημιστικής αγοράς τα τελευταία χρόνια», σημειώνει χαρακτηριστικά ο τεχνολογικός κολοσσός.
Και ραδιοτηλεοπτικά μέσα στο πλευρό της AMI
Εκτός από τον έντυπο και διαδικτυακό Τύπο, και οι ισπανικοί ραδιοφωνικοί και τηλεοπτικοί σταθμοί έχουν προσφύγει νομικά κατά της Meta για τους ίδιους λόγους, ζητώντας επιπλέον αποζημίωση ύψους 160 εκατ. ευρώ.
Σημαντική υπόθεση για το μέλλον της ψηφιακής διαφήμισης στην Ευρώπη
Η υπόθεση αυτή χαρακτηρίζεται από νομικούς και αναλυτές ως πιλοτική για όλη την ΕΕ, καθώς θα μπορούσε να δημιουργήσει δεδικασμένο για την ευθύνη των μεγάλων τεχνολογικών εταιρειών σε ζητήματα διαφάνειας, ανταγωνισμού και προστασίας προσωπικών δεδομένων.
Οι καταθέσεις των μαρτύρων διεξάγονται σήμερα, ενώ τα πορίσματα των εμπειρογνωμόνων και οι τελικές αγορεύσεις αναμένονται αύριο, Πέμπτη.