«Το βέβαιο είναι ότι αποτύχαμε». Με αυτή τη φράση, ο υπουργός Δικαιοσύνης της Γαλλίας, Ζεράλντ Νταρμανέν, συνόψισε το αίσθημα ντροπής και αμηχανίας που επικρατεί μετά τη θεαματική διάρρηξη στο Μουσείο του Λούβρου, το πρωί της Κυριακής.
Η κλοπή οκτώ κοσμημάτων του στέμματος από τη θρυλική Γκαλερί του Απόλλωνα συνιστά, όπως είπε, «μια πολύ αρνητική εικόνα της Γαλλίας» και «σαφή αποτυχία» των υπηρεσιών ασφαλείας.
«Εγκληματίες κατάφεραν να εγκαταστήσουν ένα κινητό αναβατόριο σε δημόσιο δρόμο, να ανεβούν στο μουσείο και να αρπάξουν ανεκτίμητα κοσμήματα μέσα σε λίγα λεπτά», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Νταρμανέν στον ραδιοσταθμό France Inter.
&
Η «ληστεία του αιώνα» στο κέντρο του Παρισιού
Η διάρρηξη πραγματοποιήθηκε την Κυριακή μεταξύ 09:30 και 09:40, τοπική ώρα, ενώ το μουσείο είχε ήδη ανοίξει για το κοινό. Τέσσερις δράστες, χρησιμοποιώντας ανυψωτικό μηχανισμό τοποθετημένο σε φορτηγό, εισήλθαν στο κτήριο μέσω μπαλκονιού κοντά στον Σηκουάνα και διέφυγαν από το ίδιο σημείο.
Η Le Monde διερωτάται εάν πρόκειται για τη «ληστεία του αιώνα», επισημαίνοντας πως τα κοσμήματα που αφαιρέθηκαν έχουν ανεκτίμητη ιστορική και πολιτιστική αξία.
Μουσείο σε κρίση – προσωπικό σε οργή
Το Λούβρο παραμένει κλειστό από το πρωί της Κυριακής. Η πρόεδρος του μουσείου, Λορένς ντε Καρ, απευθύνθηκε στο προσωπικό, ωστόσο οι δηλώσεις της πυροδότησαν έντονες αντιδράσεις.
Οι εργαζόμενοι κατήγγειλαν τη διοίκηση για χρόνια αμέλεια και αναβολές στα σχέδια εκσυγχρονισμού του συστήματος ασφαλείας, το οποίο, όπως σημειώνουν, «παρουσιάζει θανάσιμα κενά».
Σωματεία εργαζομένων στον πολιτισμό ζήτησαν ανεξάρτητη έρευνα, ενίσχυση των ανθρώπινων πόρων για την επιτήρηση και διαφάνεια στα συμπεράσματα.
«Η διοίκηση αγνόησε επανειλημμένα τις προειδοποιήσεις μας. Η ευθύνη της είναι συντριπτική», αναφέρουν χαρακτηριστικά σε κοινή ανακοίνωσή τους, καλώντας τον πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν και την υπουργό Πολιτισμού να παρέμβουν άμεσα.
Ένα σύστημα ασφαλείας «ξεπερασμένο»
Σύμφωνα με τα ίδια σωματεία, το σχέδιο «Νέα Αναγέννηση του Λούβρου», που προβλέπει βελτιώσεις στις πτέρυγες Denon και Απόλλωνα, έχει μετατεθεί για την περίοδο 2034–2035.
Ειδικά για τη Γκαλερί του Απόλλωνα, εργαζόμενοι καταγγέλλουν σοβαρές ελλείψεις προσωπικού και επισφαλείς συνθήκες εργασίας: κατά τη διάρκεια της διάρρηξης, η αίθουσα φυλασσόταν από μόλις τέσσερις υπαλλήλους, αντί για έξι.
Η πρόεδρος του μουσείου, σε εσωτερική επιστολή που απέστειλε μετά το περιστατικό, υποστήριξε ότι έχει ήδη ζητήσει αστυνομικές μελέτες για την αναβάθμιση της ασφάλειας και ότι τα αποτελέσματα «θα ενσωματωθούν στα επόμενα μέτρα».
Ένα παλιό τραύμα ξανανοίγει
Η υπόθεση αναζωπυρώνει τις μνήμες από τη ληστεία του 2010 στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Παρισιού, όταν ο διαβόητος «Spider-Man» Βρεζάν Τομίτς έκλεψε πέντε ανεκτίμητα έργα τέχνης — κανένα εκ των οποίων δεν έχει βρεθεί μέχρι σήμερα.
Το τελευταίο διάστημα, σημειώνεται αύξηση διαρρήξεων σε μουσεία της Γαλλίας. Στα μέσα Σεπτεμβρίου, 6 κιλά χρυσού αξίας 600.000 ευρώ εκλάπησαν από το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας. Την ίδια περίοδο, μουσείο στη Λιμόζ υπέστη διάρρηξη με ζημία 6,5 εκατ. ευρώ.
Η «ληστεία του Λούβρου» δεν είναι απλώς ένα πλήγμα για τη γαλλική πολιτιστική κληρονομιά, αλλά ένα καμπανάκι για τις αντοχές και τις προτεραιότητες ενός θεσμού που, ενώ φυλάσσει τα πολυτιμότερα έργα του κόσμου, φαίνεται να μην μπορεί να φυλάξει τον ίδιο του τον εαυτό.