Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (ΕΚ) ενέκρινε σήμερα τους νέους πανευρωπαϊκούς κανόνες για τις άδειες οδήγησης, με στόχο την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και τη μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων, που στοιχίζουν κάθε χρόνο περίπου 20.000 ζωές στην ΕΕ.
Ανταλλαγή πληροφοριών για τις παραβάσεις και διασυνοριακές κυρώσεις
Ένα από τα βασικά σημεία του νέου κανονισμού είναι η διασυνοριακή εφαρμογή των κυρώσεων. Στο εξής, η αφαίρεση, η αναστολή ή ο περιορισμός μιας άδειας οδήγησης θα κοινοποιείται στην αρμόδια αρχή της χώρας που την έχει εκδώσει, με στόχο να μην μένουν ατιμώρητες σοβαρές παραβάσεις, όπως οδήγηση υπό την επήρεια ουσιών ή εμπλοκή σε θανατηφόρο τροχαίο.
Ο εισηγητής του ΕΚ Ματέο Ρίτσι δήλωσε ότι σήμερα σχεδόν το 40% των οδηγών που χάνουν το δίπλωμά τους σε άλλη χώρα της ΕΕ δεν τιμωρούνται, λόγω έλλειψης συντονισμού.
Ψηφιακή άδεια οδήγησης: Υποχρεωτική, αλλά με δυνατότητα έντυπης έκδοσης
Μέχρι το 2030, η ψηφιακή άδεια οδήγησης θα γίνει η βασική μορφή άδειας στην ΕΕ, διαθέσιμη σε κινητά τηλέφωνα, ενώ οι πολίτες θα έχουν τη δυνατότητα να την εκδίδουν και σε φυσική μορφή. Η ευρωβουλευτής Γιούτα Πάουλους τόνισε ότι αυτό θα διευκολύνει τη ζωή των οδηγών και την ενοποίηση των εθνικών αρχείων.
Αυστηρότεροι κανόνες για αρχάριους οδηγούς και νεαρούς ηλικίας 17 ετών
Οι νέοι κανόνες εισάγουν δοκιμαστική περίοδο τουλάχιστον δύο ετών για νέους οδηγούς, οι οποίοι θα υπόκεινται σε αυστηρότερα μέτρα (π.χ. μηδενική ανοχή σε αλκοόλ, υποχρεωτική χρήση ζώνης και παιδικού καθίσματος).
Επιπλέον, οι νέοι από 17 ετών θα μπορούν να αποκτούν άδεια κατηγορίας Β, αλλά θα οδηγούν μόνο υπό επίβλεψη μέχρι να γίνουν 18.
Διάρκεια ισχύος και ηλικιακά όρια
Οι άδειες οδήγησης για ΙΧ και μοτοσικλέτες θα έχουν διάρκεια ισχύος 15 ετών, ενώ για φορτηγά και λεωφορεία η ισχύς περιορίζεται σε 5 χρόνια. Τα κράτη-μέλη μπορούν να μειώνουν τη διάρκεια για οδηγούς άνω των 65 ετών, προβλέποντας και επιπλέον ιατρικούς ελέγχους ή επαναληπτικά μαθήματα.
Μέτρα για επαγγελματίες οδηγούς και αντιμετώπιση ελλείψεων
Για την κάλυψη του ελλείμματος σε επαγγελματίες οδηγούς, προβλέπεται δυνατότητα απόκτησης άδειας φορτηγού από τα 18 και λεωφορείου από τα 21, υπό την προϋπόθεση κατοχής πιστοποιητικού επαγγελματικής επάρκειας. Χωρίς πιστοποιητικό, το ηλικιακό όριο παραμένει στα 21 και 24 αντίστοιχα.
Οι νέοι ευρωπαϊκοί κανόνες θα τεθούν σε ισχύ 20 ημέρες μετά τη δημοσίευσή τους στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ. Τα κράτη-μέλη θα έχουν τρία χρόνια για να τους ενσωματώσουν στο εθνικό τους δίκαιο και έναν επιπλέον χρόνο για την τεχνική και διοικητική προετοιμασία εφαρμογής.