∆εν είναι µόνο η αξέχαστη διεθνούς ακτινοβολίας, πολυβραβευµένη σχεδιάστρια µόδας Σοφία Κοκοσαλάκη, που λίγο πριν από την ανατολή του 21ου αιώνα έφερε εκ νέου στο κάδρο -διαµέσου των µελετηµένων, µέχρι την τελευταία λεπτοµέρεια, πτυχώσεων στις υψηλής ραπτικής δηµιουργίες της- τον µινωικό πολιτισµό. Εκείνη αποχώρησε από τα εγκόσµια, όµως είναι και άλλοι Κρήτες σχεδιαστές στο δικό της µονοπάτι, που κερδίζουν παγκόσµιο ενδιαφέρον, αφήνοντας το καλλιτεχνικό τους αποτύπωµα και εκτός Ελλάδας. Σε τι συνοψίζεται; Οπως κάποτε µου έλεγε η Σοφία: «Η κρητική κληρονοµιά είναι µαγική όχι µόνο γιατί κατάγοµαι από νησί, αλλά για τις άπειρες προοπτικές της – τους τρόπους µε τους οποίους µπορείς να τη “δεις”.
Ενέχει µυστήριο, ιστορίες, εµπνευσµένα τελετουργικά, συµβολισµούς που “διαβάζεις”, αποκωδικοποιείς διαφορετικά ανάλογα την προσωπικότητα και την περίσταση… Το πάθος όµως είναι η λέξηκλειδί για την Κρήτη». Στα επιµέρους λοιπόν, πρώτη πρώτη στη λίστα της «Κυριακάτικης Απογευµατινής» φιγουράρει η Ελλη Λυραράκη: παγκόσµιου βεληνεκούς ντιζάινερ υποδηµάτων και κοσµηµάτων, εµπνέεται πάντα από την Κρήτη της. Εχει ταξιδέψει τον µινωικό πολιτισµό έως το Παρίσι και την Εβδοµάδα Μόδας Υψηλής Ραπτικής της Πόλης του Φωτός.
Η δουλειά της σχεδιάστριας, που πηγαινοέρχεται µεταξύ Χανίων, όπου είναι το µαγαζί της, και όλης της… Ευρώπης, έγινε ντοκιµαντέρ το 2021 από το γαλλογερµανικό κανάλι ART-E: παρουσίασε τις εµπνεύσεις της από τον µινωικό πολιτισµό και το lifestyle στη Μεγαλόνησο σήµερα. Και το κραταιό γαλλικό TV5 έχει, µεταξύ άλλων, αφιερώσει εκποµπή του στις δηµιουργίες της.
Minoan Steps
Το ταλέντο της δεν περιορίζεται στα παπούτσια και τα αξεσουάρ – υποδήµατα µε τη σφραγίδα της υπενθυµίζουµε πως έχουµε αντικρίσει σε οικολογικό ντεφιλέ της Βικτόρια Μπέκαµ και της Ιζαµπέλ Μαράντ στο Σεν Τροπέ. Είναι και υπέροχη ζωγράφος. Πίνακές της έχουν ταξιδέψει σε Βρετανία, Γαλλία, Ισραήλ και έχουν εκτεθεί, πέρα από την Ελλάδα, σε Λονδίνο, Μόσχα, Κωνσταντινούπολη, Κύπρο, Βιέννη, Μονακό. Κύρια έµπνευσή της, η γραµµικότητα του µινωικού πολιτισµού, ευθείες και οδοντωτές γραµµές, τρίγωνα, ρόµβοι, σπείρες, σαφώς «µινωταυρικοί» λαβύρινθοι, ρόδακες σε σειρές, πλέγµατα σπειρών, πλαίσια µε γιρλάντες. Αλλά και η Γραµµική Β. Ολα τα αποδίδει στον καµβά υιοθετώντας την pop up art. Η τέχνη της, γενικότερα, είναι τόσο εµπνευσµένη ώστε το 2021 ανατέθηκε στην ιδρύτρια του συλλόγου Minoan Steps (Μινωικά Βήµατα) η δηµιουργία του κοσµήµατος-συµβόλου του ολυµπιακού αθλήµατος της τοξοβολίας.
Επόµενη στη λίστα µας, η Klotho. Η µεγαλωµένη στη Θεσσαλονίκη Αλεξάνδρα Θεοχάρη -η µητέρα της έλκει την καταγωγή της από την Κρήτη- το 2016 ερωτεύτηκε τη λεβεντογέννα και τις παραδοσιακές τέχνες της. Εκτοτε, χρησιµοποιεί την τέχνη του αργαλειού για να δηµιουργήσει ρούχα υψηλής ραπτικής µε πολιτισµική αξία. Το όραµά της είναι η βιώσιµη µόδα και το εµπνευσµένο tango της συγκεκριµένηs τέχνης µε το µοντέρνο lifestyle. Oλα ξεκίνησαν αφότου επισκέφθηκε το εργαστήριο στο µοναστήρι της Αγίας Ειρήνης στο Ρέθυµνο: τη συνεπήρε και µετακόµισε στο Ρέθυµνο, όπου ίδρυσε την εταιρεία της ποντάροντας στην ποιότητα, το χειροποίητο και την ανάδειξη του µινωικού πολιτισµού. Και κέρδισε – στα σηµεία.
Ο Μίτος της Αριάδνης
Επεται το Ariadne’s Thread (Ο Μίτος της Αριάδνης). Ο Νικήτας Αλµπάνης και η γεννηµένη στην Ινδία Akanksha Sharma µένουν στο Ηράκλειο και µοιράζονται µε τον κόσµο την αγάπη τους για την τέχνη, που αφορά τη δαντέλα «κοπανέλι» και χρονολογείται προ τεσσάρων αιώνων. Συναντήθηκαν στη Βρετανία και το 2012 µετακόµισαν στην Κρήτη. Εκεί η σχεδιάστρια Sharma εστίασε στην προαναφερόµενη τεχνική της δαντέλας, προσαρµόζοντάς την και στις «επιταγές» του παρόντος για βιωσιµότητα. Στην τέχνη του χειροποίητου και στα παπούτσια µε τη σειρά τους έχουν επενδύσει -αυτήν τη φορά από την Ιεράπετρα, µε αγάπη- οι κυρίες της εταιρείας Kyrvan, κατά κόσµον οι Μυρτώ και Εύη Κριτσωτάκη, από κοινού µε τη φίλη τους από τα παλιά Μαριάννα Κοντοπόδη. «Μπουστάρουν» την τοπική κληρονοµιά, την ηχηρή ανά τους αιώνες πολύκλαδη παράδοση των Μινώων επιχειρώντας «κοκτέιλ» µε το παρόν. Εκτός από την κρητική κουλτούρα, την οποία διαφηµίζουν όπου βρεθούν και όπου σταθούν, εµπνέονται από την κοντινής νοοτροπίας αρχαία αιγυπτιακή, αλλά και -surprise surprise- από το Art Decο για τις εσπαντρίγες τους που είναι γνωστές ανά την Ευρώπη. Η λίστα ολοκληρώνεται µε τη Χανιώτισσα Κατερίνα Μακρυγιάννη και τα signature σκουλαρίκια της. Σπούδασε θέατρο και από το 2014 καταπιάστηκε µε την οικογενειακή επιχείρηση, στοχεύοντας στο να συνδυάσει την ελεύθερη έκφραση της πρώτης της τέχνης µε τη δηµιουργία κοσµηµάτων.
Συγκαταλέγεται ανάµεσα στις δέκα Ελληνίδες σχεδιάστριες που συνάντησε η «σιδηρά κυρία της µόδας» Αννα Γουίντουρ στην Ελλάδα, κόσµησε ως brand το εξώφυλλο της ισπανικής «Vogue» υπό της οδηγίες της Πενέλοπε Κρουζ, που τότε εκτελούσε χρέη guest editor του τεύχους, βραβεύτηκε στα Greek Internation Women Awards, όπου δέχτηκε την αµέριστη στήριξη του κοινού και είδε το όνοµά της να γίνεται µέρος της συλλογής Greekaba του top ντιζάινερ υποδηµάτων στον πλανήτη -µαζί µε τον Μανόλο Μπλάνικ- Κριστιάν Λουµπουτέν.
Κυριακάτικη Απογευματινή