«Πάγωσε» η παγκόσμια βιομηχανία μόδας. Ο κροίσος σύζυγος της σούπερ σταρ ηθοποιού Σάλμα Χάγεκ, Φρανσουά Πινό, με περιουσία που εκτιμάται στα 18,6 δισεκατομμύρια δολάρια, υπέκυψε σε απαιτήσεις, ύψους εκατομμυρίων, εκβιαστών… Κονβόι αμερικανικών, βρετανικών, γαλλικών ΜΜΕ, πάντως, αυτό ισχυρίζονται. Οι μαζικές κυβερνοεπιθέσεις σε Gucci, Balenciaga, Alexander McQueen, και νωρίτερα μέσα στο 2025 και στον Louis Vuitton και στη Chanel και στη Pandora και στον YSL, έχουν προκαλέσει σεισμό, τρόμο. Αν οι «μαϊμούδες» -που μεταφράζονται σε μυθικά παράνομα κέρδη, όπως η «Κυριακάτικη Απογευματινή» έχει αναλύσει σε προηγούμενη έρευνά της- συνιστούν πανδημικό φαινόμενο από τα ’80s μέχρι τώρα, οι ευφυείς, εκ του αποτελέσματος, χάκερ -με στόχαστρο τους κολοσσούς της μόδας- παραλληλίζονται με τους Μπιν Λάντεν του λαμπερού αυτού χώρου, του λαμπερότερου όλων για να είμαστε ακριβείς, που προσφέρεται για εκμετάλλευση. Παντοιοτρόπως.
Τελευταίο, και τραγικότερο όσων έχουν προηγηθεί, κρούσμα, η απειλή 7,5 εκατομμυρίων πελατών των αρχικών τριών προαναφερόμενων οίκων μόδας/ειδών πολυτελείας: τα ισχυρότερα ονόματα της clientele τους έγιναν βορά για «κυβερνοεκβιαστές», με συνέπεια ο Πινό, όπως ακούγεται out there, στην αλλοδαπή, να τους πληρώσει αδρά, προκειμένου (και) να μην προβούν σε εξατομικευμένους εκβιασμούς σε precious, πολύτιμους φίλους και πελάτες του. Οι κυρίες της high society
Πέρα απ’ όλες κυριολεκτικά τις σταρ του Χόλιγουντ, μιλάμε για «γαλαζοαίματες», όπως η Σαρλότ Κασιράγκι και βέβαια η Κέιτ Μίντλετον, για τζετ σέτερ, όπως η Τατιάνα Σάντο Ντομίνγκο, για μέλη της παγκόσμιας επιχειρηματικής και κοινωνικής ελίτ, όπως η μαμά του Νικόλα Νιάρχου, μουσικός και fashion icon ∆άφνη Γκίνες (της δυναστείας του ζύθου). Ανάμεσα στις φαν των παρα- πάνω οίκων, που έχουν την οικονομική επιφάνεια ώστε να διαθέσουν όποιο ποσόν επιθυμούν για όποιο προϊόν επιθυμούν, ανήκουν αρκετές διάσημες made in Greece κυρίες: η Αλίνα Καλτσίδου, η «Εζενί» Νιάρχου, η Μαρί-Σαντάλ και βέβαια η κόρη της Μαρία Ολυμπία (που έχει υπάρξει και μούσα του Louis Vuitton), η Μαριάννα Λάτση, η Γιάννα Αγγελοπούλου – δεν υφίσταται μεγαλύτερη φαν της Chanel. Ολες οι κυρίες της high society, για να μη μακρηγορούμε.
∆εν συνεπάγεται ότι συγκαταλέγονται στη λίστα των εκβιαστών, όμως, έτσι και αλλιώς, υπάρχει έστω η παραμικρή πιθανότητα ο όμιλος, ο οποιοσδήποτε όμιλος στην τελική, να επιβεβαιώσει ονόματα; Ή διαρροές; (ρητορικό).
Η Τζένιφερ Ανιστον, επίσης, η Ρίτα Γουίλσον, η Μελίνα Κανακαρίδη, η Νία Βαρντάλος θα μπορούσαν -λόγω και ευρωστίας και αγάπης στις παραπάνω μπράντες-να συγκαταλέγονται στις λίστες των εκβιαστών. Αυτό συνεπάγεται ότι σταματάμε να «ψηφίζουμε» ποι- ότητα; Οταν διαλέγεις μία φίρμα, δεν σημαίνει απαραιτήτως ότι το πράττεις για το φαίνεσθαι: κατ’ αρχάς, η απόφασή σου μεταφράζεται στο ότι διαλέγεις μια αναγνωρίσιμη ετικέτα επειδή είναι διαχρονική, ταυτίζεται και συμβολίζει την ποιότητα.
Επονται το status, η κομψότητα, η άνεση και οτιδήποτε άλλο, στο πλαίσιο των εκατομμυρίων αποχρώσεων της λέξης «ωραίο» σάς έρχονται στο μυαλό. Η Κering, πάντως, «αδελφή» εταιρεία των αρχικών τριών της έρευνας επιβεβαίωσε τη μαζική κυβερνοεπίθεση που σχετίζεται με αποκαλύψεις προσωπικών στοιχείων των πελατών του τοπ ομίλου του Πινό. Αυτό προαναγγέλλει και «κατηφόρα» στο online shopping, υπογραμμίζει ο «Guardian».
Ενώ Κασσάνδρες (;) προβλέπουν «κραχ» στην παγκόσμια μόδα και οι αποκαλούμενοι Shiny Hunters πήραν την ευθύνη για τη μαζική επίθεση, αντίστοιχο φαινόμενο προηγήθηκε, με επίκεντρο την κινητή τηλεφωνία: τον Αύγουστο 6,4 εκατομμύρια λογαριασμοί πελατών της τρίτης κορυφαίας γαλλικής εταιρείας έπεσαν στα χέρια χάκερ, οι οποίοι αποκάλυψαν -έτσι απλά- τα οικονομικά τους! Και κάπως έτσι, απλά επίσης, τώρα πλήττεται και αιμορραγεί η «μαμά» μόδα. Σύμφωνα με το BBC, τα δεδομένα για τους πελάτες των τριών επιχειρήσεων (Gucci, Balenciaga, McQueen) περιλαμβάνουν ονόματα, e-mails, αριθμούς τηλεφώνων, διευθύνσεις και το συνολικό ποσόν που ξόδεψε ο κάθε ένας από αυτούς για τα προϊόντα των εταιρειών τον τελευταίο χρόνο. Βέβαια, η Kering ισχυρίζεται πως οικονομικά δεδομένα, ειδικότερα αριθμοί χρεωστικών καρτών και τραπεζικοί λογαριασμοί, είναι τρόπον τινά «δεσμευμένοι», «κατοχυρωμένοι», παραμένουν «ανέγγιχτοι».
Κερασάκι στην τούρτα: η Gucci ανακοίνωσε επισήμως την Τρίτη 16.9 την κυβερνοεπίθεση που δέχθηκε – με τους Shiny Hunters, σε επικοινωνία τους με το BBC, να επισημαίνουν ότι εντόπισαν καταναλωτές που ξόδεψαν περισσότερα από 86.000 δολάρια σε ένα χρόνο για αγορές προϊόντων των τριών εταιρειών. Προσθέτοντας ότι τα στοιχεία που τους ενδιαφέρουν είχαν περιέλθει στα χέρια τους ήδη από τον Απρίλιο.
TIP Ερευνα του συμβουλευτικού επενδυτικού κολοσσού McKinsey, μόνο για το 2025, αναφέρει εκτιμώμενες απώλειες της βιομηχανίας μόδας από τις κυβερνοεπιθέσεις ύψους 10,5 τρισεκατομμυρίων δολαρίων. Το ιλιγγιώδες αυτό ποσόν, καταλήγει, σημαίνει 300% αύξηση κυβερνοεπιθέσεων στον συγκεκριμένο χώρο συγκριτικά με την προηγούμενη δεκαετία. Χρειάζεται, λοιπόν, τελικά, στην ψηφιακή εποχή να θεωρείται δεδομένη η… ανασφάλεια του καταναλωτή, ειδικά του καταναλωτή που «κρατάει» τη μόδα, δίνοντας δεκάδες χιλιάδες κάθε χρόνο για την Βirkin -και όχι μόνο- των ονείρων του; Και αν ναι, η λύση είναι να το ξαναγυρίσουμε στις μοδίστρες; Στο sur mesure που όμως είναι ανυπόφορα δαπανηρό σπορ; Ή μήπως στις «μαϊμούδες»; (Η έρευνα διαβάζεται με μουσική πλάτη το «Frozen», της Madonna βεβαίως. Ή το «Me and my monkey», του Ρόμπι Ουίλιαμς – μιας που μας έρχεται κιόλας…).
Κυριακάτικη Απογευματινή