Mέτρα για ενίσχυση του brand «made in Greece»

Πιστοποίηση ελληνικών προϊόντων-εξωστρέφεια, εποπτεία της αγοράς και αναπτυξιακά κίνητρα οι πυλώνες της εθνικής στρατηγικής
11:31 - 15 Μαΐου 2025
Θεοδωρικάκος για Τέμπη: «Ναι» στην Δικαιοσύνη, «οχι» στην κομματική αξιοποίηση

Την ενίσχυση στις διεθνείς αγορές της ονομασίας προέλευσης των ελληνικών προϊόντων, τον χαρακτηρισμό «made in Greece», θέτει στο επίκεντρο η κυβέρνηση. Για τον σκοπό αυτό, το αρμόδιο υπουργείο Ανάπτυξης προχωρά άμεσα στη συγκρότηση πολιτικής ποιότητας, θέτοντας στο προσκήνιο την πιστοποίηση των ελληνικών προϊόντων, σύμφωνα με τον υπουργό, Τάκη Θεοδωρικάκο.

Επιβράβευση

Για να ενισχύσει την έννοια του «made in Greece» και να αποτελέσει εθνική στρατηγική, στόχος είναι το ελληνικό προϊόν να συνδεθεί με τη διεθνή παρουσία και το επιχειρείν για την επιβράβευση της διαφοροποίησης και της καινοτομίας. Ο δεύτερος πυλώνας ρυθμίσεων από πλευράς υπουργείου Ανάπτυξης θα έχει σχέση με το πλαίσιο εποπτείας της αγοράς και του καταναλωτή, ώστε οι κανόνες να εφαρμόζονται με διαφάνεια και συνέπεια, σύμφωνα με τον κ. Θεοδωρικάκο.

Επιπλέον, τα τρία πρώτα αναπτυξιακά εργαλεία ενεργοποιούνται εντός Ιουνίου και θα αφορούν 450 εκατ. ευρώ ενισχύσεων και φοροαπαλλαγών ετησίως. Οι αξιολογήσεις των φακέλων, σύμφωνα με τον υπουργό Ανάπτυξης, θα πραγματοποιηθούν τον Οκτώβριο και έχουν να κάνουν με επενδύσεις σε μεταποίηση και στο ειδικό καθεστώς για παραμεθόριες περιοχές καθώς και γι’ αυτές που διατηρούν κάτω από το 50% του μέσου εισοδήματος της χώρας.

Ο υπουργός Ανάπτυξης σημείωσε ότι ο κλάδος τροφίμων και ποτών αποτελεί πυλώνα παραγωγικότητας για την ελληνική οικονομία και πρεσβευτή του ελληνικού προϊόντος στις διεθνείς αγορές καθώς και μέρος της καθημερινότητας των ελληνικών νοικοκυριών. Στάθηκε στις αλλεπάλληλες κρίσεις που περιλαμβάνουν εμπορικούς πολέμους, καθώς και στους πραγματικούς πολέμους, «ο ένας εξ αυτών στην καρδιά της Ευρώπης», αφού «η αγορά βρίσκεται αντιμέτωπη με διαδοχικές προκλήσεις, όπως το μεταβαλλόμενο κόστος της ενέργειας, οι αναταράξεις στις τιμές πρώτων υλών και οι υψηλές απαιτήσεις του ρυθμιστικού πλαισίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την πράσινη μετάβαση».

Πρόσθεσε, ωστόσο, ότι η Ελλάδα διατηρεί τους τελευταίους μήνες έναν από τους χαμηλότερους δείκτες πληθωρισμού στην Ευρώπη ως αποτέλεσμα της συνεργασίας, των ελέγχων, των κυρώσεων σε παραβάτες αλλά και των καθαρών κανόνων που συνδιαμορφώνει το υπουργείο Ανάπτυξης με τη βιομηχανία, ούτως ώστε να δημιουργηθεί ένα υγιές περιβάλλον στην αγορά.

Περί κατάργησης του πλαφόν

Αναφέρθηκε, εκτός των άλλων, στην επικείμενη κατάργηση του πλαφόν στο περιθώριο κέρδους από το τέλος Ιουνίου και ύστερα, μέτρο το οποίο είχε θεσπιστεί για την αντιμετώπιση του πληθωρισμού. «Επρόκειτο για μία νομοθετική διάταξη, η οποία ήταν σκληρή χωρίς αμφιβολία», ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός. Το τέλος αυτής της διάταξης, σημείωσε, δεν μπορεί να σημάνει ότι θα έρθουν αδικαιολόγητες αυξήσεις, καθώς «είναι ευθύνη όλων να συνεχίσουμε την ουσιαστική συνεργασία και να διαφυλάξουμε την ομαλότητα στην αγορά. Αναγνωρίζω ότι υπάρχουν προϊόντα που δέχονται πιέσεις στις τιμές τους διεθνώς (κακάο, καφές, βοοειδή), αλλά η Πολιτεία θα πρέπει να συνεχίσει με στοχευμένους ελέγχους για την προστασία των καταναλωτών».

«Απρόβλεπτες επιπτώσεις»

Στις απρόβλεπτες επιπτώσεις που έχει ο διεθνοποιημένος εμπορικός πόλεμος, με επίκεντρο την πολιτική των Ηνωμένων Πολιτειών και το ενδεχόμενο να επέλθουν νέες ανατιμήσεις, αναφέρθηκε από την πλευρά του ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων, Γιάννης Γιώτης, κατά τη διάρκεια της γενικής συνέλευσης των βιομηχάνων. «Απορροφήσαμε και απορροφούμε γενναίες ανατιμήσεις, για να προστατεύσουμε τους καταναλωτές. Όμως είμαστε σε μια μεταβατική περίοδο, που η επιβράδυνση της εμπορικής και οικονομικής δραστηριότητας μπορεί να επηρεάσει περαιτέρω την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών», ανέφερε -μεταξύ άλλων- ο πρόεδρος του ΣΕΒΤ.

– Σημειώνεται ότι η βιομηχανία τροφίμων και ποτών αντιπροσωπεύει το 27,7% της μεταποίησης με τζίρο 20 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 7 δισ. προέρχονται από τις εξαγωγές (περίπου 14,3% του συνόλου). Ταυτόχρονα, αποτελεί τον μεγαλύτερο εργοδότη με περισσότερες από 376.000 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας.

Γράφει ο Γιώργος Λαμπίρης στην Εφημερίδα Απογευματινή