Η κινεζική αυτοκινητοβιοµηχανία BYD (Build Your Dreams), η οποία αρχίζει να αποκτά ολοένα και µεγαλύτερο µερίδιο και στην Ελλάδα, έχει βάλει στόχο να αλλάξει τους κανόνες του παιχνιδιού στην παγκόσµια αγορά ηλεκτρικών οχηµάτων (EVs). Εκµεταλλευόµενη το φθηνό κόστος παραγωγής από τις εγχώριες γραµµές παραγωγής και τις αισθητά χαµηλότερες τιµές σε σχέση µε τον διεθνή ανταγωνισµό, σε συνδυασµό µε το ελκυστικό design των οχηµάτων της, η BYD δεν σταµατά να αυξάνει τις πωλήσεις της, έχοντας ήδη καταφέρει να ξεπεράσει την Tesla. Στοχεύοντας σε ακόµα µεγαλύτερα µερίδια αγοράς, η BYD έχει βάλει στις ράγες τη φιλόδοξη και (άκρως) εντυπωσιακή επένδυση στην πόλη Zhengzhou της επαρχίας Χενάν στην Κίνα.
∆ηµοσιεύµατα στον ξένο Τύπο κάνουν λόγο για µια «πόλη µέσα στην πόλη», αναφερόµενα στο mega εργοστάσιο παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων που θεµελιώνει. Η βιοµηχανική εγκατάσταση ξεπερνά σε έκταση το… Σαν Φρανσίσκο των ΗΠΑ, επιβεβαιώνοντας αυτό που έχουν επανειληµµένα τονίσει παράγοντες της αυτοκίνησης. Το εργοστάσιο της BYD ξεπερνά κατά πολύ µια κολοσσιαία γραµµή παραγωγής και µετατρέπεται σε σύµβολο της κινεζικής φιλοδοξίας να γίνει ο απόλυτος κυρίαρχος στον κλάδο της ηλεκτροκίνησης, αποτελώντας παράλληλα το σηµείο καµπής στον τεχνολογικό ανταγωνισµό µεταξύ των κυρίαρχων ανταγωνιστών.
Τα (θεόρατα) µεγέθη
Το νέο εργοστάσιο της BYD θα εκτείνεται σε περισσότερα από 130 τετραγωνικά χιλιόµετρα (σ.σ. το Σαν Φρανσίσκο καλύπτει περίπου 121 τετραγωνικά χιλιόµετρα).
Για να γίνει αντιληπτό το τεράστιο µέγεθος, πρόκειται για µια βιοµηχανική «πόλη» που θα φιλοξενεί δεκάδες χιλιάδες εργαζόµενους, ενώ θα περιλαµβάνει κατοικίες, αθλητικές εγκαταστάσεις, δρόµους, σχολεία και χώρους αναψυχής. Το εργοστάσιο θα αναπτυχθεί σε 8 φάσεις κατασκευής και αναµένεται να έχει την ικανότητα να παράγει πάνω από 1 εκατοµµύριο οχήµατα ετησίως, συµβάλλοντας έτσι στον µακροπρόθεσµο στόχο της BYD να ηγηθεί της παγκόσµιας µετάβασης στην ηλεκτροκίνηση. Εκτός από τα τυπικά παραγωγικά τµήµατα, η κολοσσιαία µονάδα της BYD περιλαµβάνει:
- Τεχνολογικά κέντρα έρευνας και ανάπτυξης (R&D).
- Χώρους ψυχαγωγίας και άθλησης για τους εργαζόµενους (γήπεδα, γυµναστήρια).
- Πράσινες ζώνες και υποδοµές που σχεδιάστηκαν µε περιβαλλοντικά πρότυπα. Η BYD έχει ήδη προσλάβει πάνω από 60.000 άτοµα προκειµένου να εργαστούν στο εργοστάσιο, ενώ σχεδιάζει την πρόσληψη ακόµα 20.000 εργαζοµένων κατά το πρώτο τρίµηνο του 2026, γεγονός που αναδεικνύει τη σηµασία της επένδυσης αυτής όχι µόνο για την ίδια την εταιρεία, αλλά και για την κινεζική οικονοµία.
Στρατηγική επέκτασης
Οπως αναφέρθηκε, το εργοστάσιο του Zhengzhou δεν αποτελεί απλώς µια προσπάθεια ενίσχυσης της παραγωγικής δυναµικότητας. Είναι µέρος µιας ευρύτερης στρατηγικής για την παγκόσµια επέκταση της BYD, η οποία ήδη δραστηριοποιείται σε πάνω από 70 αγορές, από την Ευρώπη και τη Λατινική Αµερική έως την Αυστραλία και τη Νοτιοανατολική Ασία. Ανάµεσα στις χώρες που εισάγουν οχήµατά της είναι και η Ελλάδα, µε τα πρώτα SUV να κυκλοφορούν σε κεντρικούς δρόµους και γειτονιές της Αθήνας. Σηµαντικό ρόλο παίζει και η κάθετη ολοκλήρωση της παραγωγικής αλυσίδας της BYD, καθώς η εταιρεία παράγει εσωτερικά πολλά από τα βασικά εξαρτήµατα, όπως µπαταρίες, ηλεκτροκινητήρες και ηλεκτρονικά ελέγχου. Αυτό της δίνει το πλεονέκτηµα του χαµηλού κόστους και της ανεξαρτησίας σε σχέση µε ανταγωνιστές όπως η Tesla, η οποία εξαρτάται αρκετά από εξωτερικούς προµηθευτές. ∆εν είναι τυχαίο, εξάλλου, ότι η αυτοκινητοβιοµηχανία του Ελον Μασκ επηρεάστηκε περισσότερο από τους δασµούς Τραµπ στην αυτοκίνηση.
Η µάχη κορυφής
Η BYD πλησιάζει επικίνδυνα την Tesla στον αγώνα για την κυριαρχία στις πωλήσεις ηλεκτρικών οχηµάτων (EVs). Σύµφωνα µε τα τελευταία στοιχεία για το 2024:
- Η BYD πώλησε συνολικά 4,27 εκατοµµύρια οχήµατα, εκ των οποίων τα 1,76 εκατ. ήταν πλήρως ηλεκτρικά.
- Η Tesla πώλησε 1,79 εκατ. πλήρως ηλεκτρικά οχήµατα, καταγράφοντας πτώση 1,1% σε σχέση µε το 2023. Η διαφορά µεταξύ τους είναι µόλις 30.000 οχήµατα, καταδεικνύοντας το πόσο στενός είναι πλέον ο ανταγωνισµός.
Αξιοσηµείωτο είναι επίσης ότι η BYD ξεπέρασε την Tesla σε συνολικές πωλήσεις ηλεκτρικών και υβριδικών (PHEV) οχηµάτων για δεύτερη συνεχόµενη χρονιά, γεγονός που φανερώνει την αποτελεσµατικότητα της στρατηγικής της. Επιπλέον, η BYD σηµείωσε εντυπωσιακή αύξηση των διεθνών πωλήσεών της, οι οποίες έφτασαν τα 417.204 οχήµατα, άνοδος σχεδόν 72% σε σχέση µε το προηγούµενο έτος.
Αντίθετα, η Tesla αντιµετώπισε πιέσεις σε σηµαντικές αγορές όπως η Κίνα και η Ευρώπη, λόγω του εντεινόµενου ανταγωνισµού από κινεζικές και ευρωπαϊκές εταιρείες και των συνεχιζόµενων λειτουργικών προβληµάτων στα συστήµατα των οχηµάτων της. Με βάση τις εκτιµήσεις της J.P. Morgan, η BYD αναµένεται να φτάσει τις 5,5 εκατοµµύρια πωλήσεις το 2025 και τις 6,5 εκατοµµύρια το 2026, παγιώνοντας τη θέση της ως παγκόσµιου ηγέτη στην ηλεκτροκίνηση. Η Tesla, από την άλλη πλευρά, δίνει έµφαση στη µείωση του κόστους και στην κυκλοφορία πιο προσιτών µοντέλων, ενώ επενδύει παράλληλα στην Τεχνητή Νοηµοσύνη και την αυτόνοµη οδήγηση -πεδία στα οποία η BYD προς το παρόν διατηρεί πιο συντηρητική προσέγγιση.
Κυριακάτικη Απογευματινή / Μάριος Βελέντζας