Ούτε μία ούτε δύο, αλλά 14 προτάσεις για τη βελτίωση κρίσιμων διαδικασιών αναγκαστικής εκτέλεσης και για την αξιοποίηση των ακινήτων που «λιμνάζουν» στα χαρτοφυλάκιά τους έχουν καταθέσει στο υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών οι εταιρείες διαχείρισης. Οι servicers πρόκειται να έχουν σήμερα συνάντηση με τον υπουργό Κυριάκο Πιερρακάκη, στην οποία θα συμμετάσχουν η υποδιοικήτρια της ΤτΕ, Χριστίνα Παπακωνσταντίνου, και ο γενικός διευθυντής Προληπτικής Εποπτείας & Εξυγίανσης της ΤτΕ, Γιάννης Τσικριπής.
Καθυστερήσεις
Η δέσμη προτάσεων των servicers αφορά, αθροιστικά, 25.000 ακίνητα, βρίσκει εφαρμογή και στα ακίνητα των τραπεζών, ενώ εστιάζει στην αντιμετώπιση δικαστικών και διοικητικών καθυστερήσεων.
1.Ειδικότερα, επισημαίνουν:
• Τις καθυστερήσεις στην έκδοση διαταγών πληρωμής, ιδίως στα μεγάλα πρωτοδικεία και ειρηνοδικεία, οι οποίες οδηγούν σε σημαντικές καθυστερήσεις εισπράξεων και αδυναμία ενεργοποίησης της διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης. Οι servicers προτείνουν την κατάργηση ποσοτικών περιορισμών και την επέκταση της ηλεκτρονικής υποβολής αιτήσεων.
• Την αβεβαιότητα που προκαλούν οι πολυετείς καθυστερήσεις στην εκδίκαση ανακοπών. Η πρόταση των servicers προβλέπει δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας για την καταγραφή, τον προγραμματισμό και την εκδίκαση όλων των σχετικών ανακοπών εντός ενός έτους από τη διενέργεια του πλειστηριασμού.
• Τις καθυστερήσεις συμβολαιογράφων και Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων. Οι servicers προτείνουν τη θέσπιση ρητών προθεσμιών και τη δυνατότητα αντικατάστασης αδρανών συμβολαιογράφων, καθώς και την κατάργηση της κατάθεσης στο ΤΠ&Δ.
• Τις σημαντικές καθυστερήσεις σε υποθηκοφυλακεία και κτηματολόγια αναφορικά με την καταχώριση και την έκδοση πράξεων μεταγραφής. Η ψηφιοποίηση της διαδικασίας και η τήρηση ρητών προθεσμιών για την έκδοση πιστοποιητικών κρίνονται απαραίτητες προϋποθέσεις.
• Την πλατφόρμα Solon, η οποία χρησιμοποιείται μόνο για την παρακολούθηση πινακίων. Προτείνονται η διασύνδεσή της με το e-κατάθεση δικογράφων και η λειτουργία της ως ψηφιακού αρχείου όλων των διαδικασιών κάθε υπόθεσης, προσβάσιμου με ΑΦΜ ή μέσω TAXISnet, για διαφάνεια και ελάφρυνση του διοικητικού φόρτου των γραμματειών.
• Την ασάφεια ως προς τον αυτοματοποιημένο προγραμματισμό επαναληπτικών πλειστηριασμών και τη συνυπολογιστική ισχύ του Αυγούστου, όπως προβλέπονται στον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, οι οποίες προκαλούν καθυστερήσεις και ακυρώσεις διαδικασιών. Επ’ αυτού ζητούνται νομοθετικές διευκρινίσεις.
• Τις σχολάζουσες κληρονομιές. Προτείνεται η θεσμοθέτηση προσωρινού κηδεμόνα με δικαστική απόφαση που θα επιτρέψει την πρόοδο της εκτέλεσης χωρίς δημοσιονομική επιβάρυνση.
• Το άρθρο 35 του ν.4786/2021, προτείνοντας την κατάργησή του προκειμένου να αποκατασταθεί η προσβασιμότητα της κληρονομιαίας περιουσίας από τους δανειστές.
2.Οι προτάσεις των servicers, αναφορικά με την αξιοποίηση των ακινήτων, προβλέπουν/ εντοπίζουν:
• Πρόσβαση υπερθεματιστών σε μισθωτήρια. Όπως αναφέρουν οι servicers, η δυσλειτουργία των ΔΟΥ και η στενή διατύπωση του άρθρου 997 ΚΠολΔ δημιουργεί πρακτικά εμπόδια στον έλεγχο μισθωτικών σχέσεων.
• Προβλήματα από εικονικές ή μεταγενέστερες μισθώσεις. Όπως αναφέρουν, η απώλεια της προθεσμίας καταγγελίας λόγω καθυστερημένης μεταγραφής και η σύναψη εικονικών μισθώσεων μετά την κατάσχεση απαιτούν νομοθετική παρέμβαση και υποχρεωτική χορήγηση των απογράφων ταυτόχρονα με την αίτηση μεταγραφής.
• Τεχνική διαχείριση και νομιμοποίηση ακινήτων. Προτείνουν ρυθμίσεις για ταχύτερη πρόσβαση σε οικοδομικά στοιχεία και διευκολύνσεις στις τακτοποιήσεις, ακόμα και με μονομερείς ενέργειες του ιδιοκτήτη.
• Λοιπές προτάσεις για την αγορά ακινήτων. Προτείνουν τη δυνατότητα ένταξης εταιρειών REOCO σε επιδοτούμενα προγράμματα ανακαίνισης και μίσθωσης για ακίνητα μικρής αξίας.
3.Οι servicers στις προτάσεις τους εστιάζουν τέλος:
• Στις ρευστοποιήσεις του ν. 3869/2010 (ν. Κατσέλη). Προτείνουν τη χρήση της πλατφόρμας e-auction και των άρθρων του Πτωχευτικού Κώδικα, καθώς και τον διορισμό Διαχειριστών Αφερεγγυότητας αντί εκκαθαριστών, διασφαλίζοντας αποτελεσματικότητα και ασφάλεια.
• Στη σύσταση του Φορέα Επαναμίσθωσης Ακινήτων. Όπως σημειώνουν, η μη σύσταση του φορέα, τέσσερα χρόνια μετά την ψήφιση του νόμου, δημιουργεί κενό για τις περιπτώσεις ευάλωτων οφειλετών και επηρεάζει την εύρυθμη λειτουργία του πλαισίου ρευστοποίησης.
Αναδημοσίευση από το powergame.gr στην Εφημερίδα Απογευματινή