«Εδώ είμαστε να το δούμε». Αυτή είναι η στάση της αγοράς στην κυβερνητική πρωτοβουλία για την ίδρυση της Εθνικής Αρχής Εποπτείας Αγοράς, η οποία, σύμφωνα με νεότερες δηλώσεις του υπουργού Ανάπτυξης, Τάκη Θεοδωρικάκου, θα είναι «ένας ισχυρός θεσμός με ξεκάθαρη αποστολή, μέσα και εξουσίες για να προστατεύει τους καταναλωτές και να διασφαλίζει υγιή ανταγωνισμό». Ο στόχος είναι «η νέα Αρχή να έχει συγκροτηθεί πλήρως και να λειτουργεί το πρώτο εξάμηνο του 2026».
«Σαν κλάδος θα υποστηρίξουμε οποιαδήποτε πρωτοβουλία απλοποιεί τις διαδικασίες στην κατεύθυνση του ελέγχου της αγοράς», λέει στην «Απογευματινή» ο διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, Απόστολος Πεταλάς. Ήταν άλλωστε κοινό μυστικό στο λιανικό εμπόριο ότι ο δαιδαλώδης τρόπος με τον οποίο ήταν διαμορφωμένοι οι ελεγκτικοί μηχανισμοί (η ΔΙΜΕΑ του ΥΠΑΝ, οι ελεγκτές των Περιφερειών, οι συνεργάτες του Συνηγόρου του Καταναλωτή) είχε οδηγήσει σε μια πολυδιάσπαση αρμοδιοτήτων με ελάχιστο πάντως προσωπικό: η ΔΙΜΕΑ έχει 117 άτομα προσωπικό, από τα οποία τα 47 διενεργούν ελέγχους, ενώ στον Συνήγορο του Καταναλωτή υπάρχουν μόλις 50 οργανικές θέσεις και οι 15 είναι κενές. Το αμέσως επόμενο διάστημα θα προσληφθούν 50 νέα στελέχη που θα στελεχώσουν σταδιακά και αυτά την Εθνική Αρχή Εποπτείας Αγοράς.
Η νέα Αρχή θα είναι ανεξάρτητη, ακολουθώντας το μοντέλο της ΑΑΔΕ, με διοικητή με συγκεκριμένη χρονική θητεία, που θα προσλαμβάνεται μέσα από διαγωνισμό, με αυξημένες αρμοδιότητες, ενώ θα υπάρχουν και τρεις υποδιοικητές.
«Το μακροχρόνιο πρόβλημα είναι η γραφειοκρατία και η πολυνομία», λέει στην «Α» ο αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Μάκης Σαββίδης, συμπληρώνοντας ότι «εξ ανάγκης φαίνεται ότι λύνεται με την τελευταία απόφαση της κυβέρνησης. Ευελπιστούμε ο νέος οργανισμός που θα δημιουργηθεί να ξεπεράσει τις παθογένειες του ελληνικού Δημοσίου και να δώσει το αναμενόμενο αποτέλεσμα και επιβολής της τάξης στην αγορά».
O υπουργός Ανάπτυξης τόνισε επίσης ότι το φθινόπωρο θα τεθεί σε λειτουργία ένα νέο app ώστε να γίνονται καταγγελίες -ακόμη και με φωτογραφίες προϊόντων που θα λαμβάνουν οι ίδιοι οι καταναλωτές- από το κινητό, ενώ θα αναβαθμιστεί η πλατφόρμα e-katanalotis ώστε να βοηθήσει ακόμα περισσότερο τους καταναλωτές.
Η επόμενη μεγάλη μάχη είναι εκείνη για να περιοριστεί το shrinkflation, το φαινόμενο δηλαδή της μείωσης ποσότητας προϊόντος με διατήρηση της συσκευασίας αλλά και της τιμής. Αρκετές βιομηχανίες τροφίμων έσπευσαν να προσαρμόσουν τις συσκευασίες μετά το 2021, με άλλοθι την ανάγκη μείωσης της ποσότητας κάθε προϊόντος για να βοηθηθεί ο καταναλωτής στην εξοικονόμηση χρημάτων, σε συνδυασμό με την έλλειψη υλικών για νέες, μικρότερες συσκευασίες. Ουσιαστικά η βιομηχανία τροφίμων και μεταποίησης λέει ότι, αφού ανατιμήθηκε το προϊόν, αντί να αυξήσουμε την τιμή του, μειώνουμε το περιεχόμενο στη συσκευασία.
Η αντίδραση του ΣΕΒΤ είναι ότι «πάντα βλέπει θετικά κάθε πρωτοβουλία που συμβάλλει στην προστασία και την ενδυνάμωση των καταναλωτών, οι οποίοι αποτελούν διαχρονικά προτεραιότητα για τον κλάδο».
Εφημερίδα Απογευματινή