Περαιτέρω κλιμάκωση των τιμών στα σούπερ μάρκετ βλέπουν 7 στα 10 στελέχη (72%) του λιανεμπορίου και της βιομηχανίας ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών εντός του επόμενου εξαμήνου. Το ανησυχητικό αυτό στοιχείο προκύπτει από νέα έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) που έχει στη διάθεσή του το powergame.gr και παρουσιάστηκε κατά τη συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου του φορέα.
Από την ίδια έρευνα που πραγματοποιήθηκε από 1η έως 10 Ιουνίου 2025 προκύπτει ότι το 24% των ερωτηθέντων στελεχών σούπερ μάρκετ και βιομηχανίας εκτιμά πως οι τιμές θα μείνουν αμετάβλητες και μόλις το 4% ότι θα μειωθούν. Αξιοσημείωτο είναι ότι τον Νοέμβριο 2024, όταν είχε διεξαχθεί η προηγούμενη έρευνα, 5 στους 10 (49%) εκτιμούσαν αύξηση τιμών, 3 στους 10 (30%) αμετάβλητες τιμές και 22% μείωση.
Οι κύριοι παράγοντες που επηρεάζουν τις τιμές
Οι σημαντικότεροι παράγοντες που επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό τη διαμόρφωση των τιμών στα σούπερ μάρκετ σύμφωνα με τους ερωτηθέντες είναι:
• Κόστος ενέργειας: 81%
• Μεταφορικό κόστος: 79%
• Διεθνείς τιμές πρώτων υλών: 76%
• Νομοθετικές ρυθμίσεις της κυβέρνησης: 68%
• Εργασιακό κόστος: 62%
• Έμμεσοι φόροι (ΦΠΑ): 48%
• Κερδοσκοπία: 39%
Σχετικά με τα μέτρα της πολιτείας και του υπουργείου Ανάπτυξης για τον περιορισμό της ακρίβειας, το 73% θεωρεί ότι τα μέσα μαζικής ενημέρωσης δεν παρουσιάζουν την αλήθεια για την αύξηση ή μείωση των τιμών στα βασικά καταναλωτικά αγαθά. Οι ερωτηθέντες εκτιμούν ότι δεν αποδίδεται η πραγματική διάσταση των πραγμάτων στην ενημέρωση του κοινού.
Όσον αφορά την επικοινωνία της πολιτείας με τις εταιρείες και τους κλαδικούς φορείς, το 34% πιστεύει ότι δεν είναι ικανοποιητική, ενώ το 55% αποφεύγει να τοποθετηθεί. Επιπλέον, το 51% αναφέρει ότι τα κυβερνητικά μέτρα για τη συγκράτηση των ανατιμήσεων είναι λανθασμένα, το 80% ότι πρέπει να μειωθεί ο ΦΠΑ στα βασικά καταναλωτικά αγαθά και το 71% ότι τα μέτρα όπως το πλαφόν στο μεικτό περιθώριο κέρδους θα πρέπει να αρθούν.
Η εικόνα της έρευνας Ιουνίου διαφοροποιείται από την αντίστοιχη του Νοεμβρίου 2024 σχετικά με τα οικονομικά αποτελέσματα των επιχειρήσεων. Όσον αφορά τη διαμόρφωση των οικονομικών αποτελεσμάτων στις επιχειρήσεις τους, το 37% αναφέρει ότι θα είναι αμετάβλητα (28% το Νοέμβριο 2024), το 32% ότι θα είναι καλύτερα από το 2024 (από 29% το Νοέμβριο) και το 27% ότι θα είναι χειρότερα (από 28% το Νοέμβριο).
Αναλυτικότερα, το 31% των ερωτηθέντων αναμένει κέρδη έως 2% (29% το Νοέμβριο), το 29% κέρδη άνω του 2% (32% το Νοέμβριο), ενώ το 12% δεν περιμένει ούτε κέρδη ούτε ζημίες. Ποσοστό 7% προβλέπει ζημίες έως 2% (6% το Νοέμβριο) και το 6% ζημίες άνω του 2% (2% το Νοέμβριο).
Οι κύριες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα σούπερ μάρκετ
Στις σημαντικότερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα σούπερ μάρκετ και η βιομηχανία ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών, το 71% βλέπει ως μεγάλο πρόβλημα τα αυξημένα κόστη λειτουργίας, το 65% την εύρεση και ανάπτυξη προσωπικού και στελεχών, και το 55% το κόστος προμήθειας πρώτων υλών.
Ως σημαντικό πρόβλημα χαρακτηρίζει το 49% την αβεβαιότητα του οικονομικού περιβάλλοντος, το 48% τη χαμηλή κερδοφορία, το 39% την κλιματική αλλαγή, το 30% τη μείωση των πωλήσεων, το 22% τις αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες και το 17% την αδυναμία πρόβλεψης της ζήτησης.
Σχετικά με τις κυριότερες προτεραιότητες που έχουν οι καταναλωτές όταν αγοράζουν από σούπερ μάρκετ, το 70% των στελεχών που ερωτήθηκαν αναφέρει ότι πρώτη προτεραιότητα αποτελούν οι χαμηλές τιμές. Ακολουθούν η καλύτερη εξυπηρέτηση στο σημείο πώλησης (39%), οι περισσότερες προσφορές και η διασφάλιση της ποιότητας (38%), η ευκολία και ταχύτητα των αγορών (35%), τα ποιοτικά προϊόντα (34%) και οι οικονομικές συσκευασίες (29%).