Φέτος διακοπές θα κάνουν μόνο… οι μισοί. Η διάρκειά τους προβλέπεται να είναι μικρότερη από άλλες χρονιές, με τους περισσότερους να παραθερίζουν στο εξοχικό τους ή στο εξοχικό φίλων. Και αν δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα, θα προτιμήσουν ενοικιαζόμενα δωμάτια – όχι ξενοδοχεία με πρωινό και υπηρεσίες που κοστίζουν.
Αυτή είναι η κατάσταση για το καλοκαίρι των Ελλήνων πολιτών, όπως την κατέγραψε σε έρευνά του το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, η πλειονότητα των ερωτηθέντων (52%) δεν προγραμματίζει να κάνει διακοπές το καλοκαίρι του 2025. Αντίθετα, μόλις το 48% σκοπεύει να κάνει διακοπές, το 33% έστω και περιορισμένες, το 14% δηλώνει πως θα ταξιδέψει όπως κάθε χρόνο και μόνο το 1% περισσότερες ημέρες από άλλες φορές.
Από όσους σχεδιάζουν διακοπές, οι περισσότεροι (38%) υπολογίζουν να απουσιάσουν για 8 έως 14 ημέρες, ενώ 24% για 4 έως 7 ημέρες. Ο μέσος χρόνος διακοπών για όσους τελικά ταξιδέψουν διαμορφώνεται στις 11,3 ημέρες, στοιχείο που επιβεβαιώνει την τάση για συγκρατημένες αποδράσεις.
Η πλειονότητα του κοινού επιλέγει τις εξοχικές κατοικίες, είτε φιλοξενία (31%) είτε διαμονή (23%). Το 21% επιλέγει διαμονή σε ενοικιαζόμενα δωμάτια και μόνο το 7% διαμονή σε ξενοδοχεία (6% χωρίς διατροφή και 1% με πλήρη διατροφή), το 5% επιλέγει camping και το 5% επιλέγει ταξίδι στο εξωτερικό – είναι φθηνότερα το καλοκαίρι. Οι πιο κοστοβόρες επιλογές, όπως τα ξενοδοχεία all inclusive και οι κρουαζιέρες, συγκεντρώνουν εξαιρετικά χαμηλά ποσοστά.
68% των ερωτηθέντων αναφέρει πως ευθύνεται το μειωμένο εισόδημα
52% δεν σχεδιάζει να κάνει διακοπές Ιούνιο, Ιούλιο, Αύγουστο
31% θα πάει σε εξοχικές κατοικίες ή θα φιλοξενηθεί
50% δηλώνει ότι μαγειρεύει συχνά στις διακοπές
Οι καταναλωτές φαίνεται να υιοθετούν πιο οικονομικές λύσεις και για την καθημερινότητα της περιόδου των διακοπών, με το 50% να δηλώνει ότι μαγειρεύει συχνά στις διακοπές και το 62% να επισκέπτεται συστηματικά σουπερμάρκετ ή μίνι μάρκετ, πιθανότατα σε μία προσπάθεια εξοικονόμησης χρημάτων από την εστίαση. Παράλληλα, το 71% επισκέπτεται φούρνους και αρτοποιεία. Μόλις το 21% δηλώνει ότι δεν μαγειρεύει ποτέ.
Η μέση δαπάνη ανά κατηγορία κατά τη διάρκεια των διακοπών έχει περιοριστεί σημαντικά: Οι συμμετέχοντες δηλώνουν πως ξοδεύουν κατά μέσο όρο 24 ευρώ για τουριστικά είδη και 25 ευρώ για μη τουριστικά είδη (όπως ρούχα, είδη για το σπίτι ή τεχνολογικά προϊόντα). Αντίθετα, σημαντικά αυξημένη είναι η δαπάνη στα τρόφιμα εκτός εστίασης, που ανέρχεται σε 153 ευρώ.
Το 68% των ερωτηθέντων δηλώνει πως το μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα αποτελεί τον καθοριστικότερο περιορισμό, ενώ ακολουθούν το αυξημένο κόστος εισιτηρίων (32%) και διαμονής (30%). Η άνοδος του κόστους εστίασης (22%) και καυσίμων (16%) επηρεάζει επίσης, αν και σε μικρότερο βαθμό, υποδηλώνοντας ότι οι ταξιδιώτες αποφεύγουν κυρίως τις μακρινές μετακινήσεις και την κατανάλωση εκτός σπιτιού.
Εφημερίδα Απογευματινή
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ