Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΑΛΟΥΔΗ
Το κυκλοφοριακό φαίνεται να αποτελεί κυρίαρχο πρόβληµα στην Αττική των περίπου 3 εκατοµµυρίων αυτοκινήτων. Πλέον το κόστος µετακίνησης έχει γίνει πολύ µεγάλο, ενώ το άγχος, τα νεύρα, η αδυναµία εκπλήρωσης των υποχρεώσεων -λόγω σηµαντικών καθυστερήσεων στους δρόµους- και η κούραση συνιστούν καθηµερινό φαινόµενο. Η κυκλοφοριακή συµφόρηση δεν επιδέχεται απλές λύσεις, αλλά απαιτεί πολυεπίπεδες δράσεις.
Την ανάγκη να αντιµετωπιστεί άµεσα η κυκλοφοριακή συµφόρηση τόνισε πρόσφατα ο πρόεδρος και διευθύνων σύµβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης, σηµειώνοντας ότι η εταιρεία έχει ήδη καταρτίσει προτάσεις για στοχευµένες παρεµβάσεις στην Αττική Οδό, µε σκοπό τη βελτίωση της κυκλοφορίας. Οι παρεµβάσεις που εξετάζει σήµερα το υπουργείο Υποδοµών και Μεταφορών, σε συνεργασία µε τον νέο παραχωρησιούχο του οδικού άξονα, αφορούν την κατασκευή δύο εξόδων στον κόµβο της Μεταµόρφωσης προς την εθνική οδό. Οι δύο έξοδοι θα είναι σε κοντινή απόσταση µεταξύ τους, προκειµένου να διαχωριστεί η κυκλοφορία οχηµάτων ανάλογα µε την κατεύθυνσή τους προς την εθνική οδό Αθηνών – Λαµίας.
Ουσιαστική λύση στο κυκλοφοριακό θα φέρει η επέκταση της Λεωφόρου Κύµης, η οποία αποτελεί ένα από τα πιο κρίσιµα οδικά έργα για το Λεκανοπέδιο. Το έργο σχεδιάζεται εδώ και χρόνια µε στόχο την αποσυµφόρηση του κυκλοφοριακά κορεσµένου κόµβου Μεταµόρφωσης στην Αττική Οδό, αλλά και του οδικού άξονα που ξεκινά από τη Λεωφόρο Κηφισίας.
Σύµφωνα µε τις προβλέψεις, ο νέος άξονας αναµένεται να εξυπηρετεί καθηµερινά περίπου 30.000 οχήµατα κατά µέσον όρο, που θα κάνουν τη διαδροµή σε λίγα µόλις λεπτά, όταν σήµερα απαιτούνται ακόµα και 40 λεπτά γι’ αυτήν τη διαδροµή και όλα αυτά χωρίς διόδια. Ωστόσο, στα τέλη του 2025 αναµένεται η έκδοση της απόφασης του Συµβουλίου της Επικρατείας για την προσφυγή που έχει καταθέσει ο ∆ήµος Ηρακλείου, σχετικά µε την επέκταση της Λεωφόρου Κύµης έως τον κόµβο Καλυφτάκη στην εθνική οδό. Πέρα από τις ενστάσεις του δήµου, καθοριστικό αγκάθι για την υλοποίηση της επέκτασης παραµένει η χρηµατοδότηση, καθώς το έργο προκηρύχθηκε χωρίς να έχουν προηγουµένως εξασφαλιστεί οι αναγκαίοι πόροι. Στον τελευταίο, ωστόσο, διαγωνισµό, προϋπολογισµού 435 εκατ. ευρώ, προσωρινός µειοδότης αναδείχθηκε, η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ – AKTOR (πρώην Intrakat).
Επεκτάσεις
Σε αναµονή αποφάσεων είµαστε και για τις τρεις µεγάλες επεκτάσεις της Αττικής Οδού. Η πρώτη, η σήραγγα Ηλιούπολης, θεωρείται η πιο σηµαντική οδική παρέµβαση στην πρωτεύουσα. Περιλαµβάνει και τις ανάγκες της ταχείας σύνδεσης του Ελληνικού µε το Αεροδρόµιο και τα βόρεια προάστια. Παράλληλα θα έχουµε ακόµα δύο επεκτάσεις, προς Ραφήνα και Λαύριο. Με αυτές τις δύο επεκτάσεις θα καλυφθεί στο σύνολό της η Ανατολική Αττική και θα κλείσει για την επόµενη 20ετία το κεφάλαιο ανάπτυξης της Αττικής Οδού. Για τα έργα αυτά έχει κατατεθεί πρότυπη πρόταση από το σχήµα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΑΒΑΞ – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις. Εξάλλου, πρότυπη πρόταση από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει κατατεθεί για ένα νέο άξονα, τον Ελευσίνα – Οινόφυτα, µε µήκος περίπου 45 χιλιοµέτρων. Πρόκειται για ένα έργο που υπόσχεται να πραγµατοποιήσει τη λεγόµενη Παράκαµψη Αττικής, καθώς µεγάλο µέρος της κίνησης του Κηφισού θα µεταφερθεί στον νέο αυτό άξονα.
Τέλος, στην τελική ευθεία µπαίνει ένα από τα πιο κρίσιµα οδικά έργα για την αποσυµφόρηση της πρωτεύουσας, καθώς ξεκινά η σύνταξη των τευχών δηµοπράτησης για τον Τριπλό Κόµβο Σκαραµαγκά. Ο Τριπλός Κόµβος έρχεται να ενώσει καίρια σηµεία του Λεκανοπεδίου -τη ∆υτική Περιφερειακή Αιγάλεω µε την Αττική Οδό, την εθνική οδό και τη Λεωφόρο Σχιστού- αντιµετωπίζοντας χρόνιες ασφυξίες στον Κηφισό και στη σύνδεση µε το Θριάσιο και τον Πειραιά.
Εφημερίδα «Κυριακάτικη Απογευματινή»