Αντιμέτωπη με γεωπολιτικούς κραδασμούς η ελληνική ναυτιλία – Ράλι ναύλων και ασφαλίστρων

Συναγερμός στο ελληνικό Υπουργείο Ναυτιλίας
17:18 - 23 Ιουνίου 2025
Αντιμέτωπη με γεωπολιτικούς κραδασμούς η ελληνική ναυτιλία – Ράλι ναύλων και ασφαλίστρων

Σε μια από τις πλέον τεταμένες γεωπολιτικές συγκυρίες των τελευταίων ετών, περίπου 200 πλοία ελληνικών συμφερόντων πλέουν αυτή τη στιγμή στην ευρύτερη περιοχή του Περσικού Κόλπου και του Κόλπου του Ομάν, σύμφωνα με ναυτιλιακές πηγές. Η ισχυρή αυτή παρουσία επιβεβαιώνει τον καίριο ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας στις παγκόσμιες ενεργειακές ροές, ενώ ταυτόχρονα εντείνει τις ανησυχίες για τις επιπτώσεις ενδεχόμενης αποσταθεροποίησης στην περιοχή.

Η κατάσταση έχει επιδεινωθεί αισθητά έπειτα από τους πρόσφατους αμερικανικούς βομβαρδισμούς στο Ιράν, προκαλώντας συναγερμό στο ελληνικό Υπουργείο Ναυτιλίας. Όπως αναφέρουν πληροφορίες, η ηγεσία του υπουργείου βρίσκεται σε διαρκή επικοινωνία με πλοιοκτήτες, ζητώντας από τα πλοία που βρίσκονται κοντά στα Στενά του Ορμούζ να αναζητήσουν ασφαλή αγκυροβόλια το συντομότερο δυνατό.

Τα Στενά του Ορμούζ, απ’ όπου διέρχεται περίπου το 20-25% του παγκόσμιου πετρελαίου, αποτελούν στρατηγικής σημασίας πέρασμα για την παγκόσμια ενεργειακή ασφάλεια. Πάνω από 3.000 δεξαμενόπλοια διασχίζουν τα Στενά κάθε μήνα, με την πλειονότητα να ανήκει σε ελληνικά συμφέροντα. Σύμφωνα με στοιχεία της Lloyd’s List Intelligence / Seasearcher, μόνο το πρώτο τρίμηνο του 2025 καταγράφηκαν 1.201 διελεύσεις ελληνόκτητων πλοίων από την περιοχή.

Αυξημένοι κίνδυνοι – Ραγδαία άνοδος στα κόστη

Η αβεβαιότητα έχει ήδη προκαλέσει σημαντικές μεταβολές στη ναυτιλιακή αγορά. Πλοιοκτήτες εμφανίζονται διστακτικοί ως προς τη φόρτωση νέων φορτίων από τη Μέση Ανατολή, ενώ ναυλομεσίτες προειδοποιούν για περαιτέρω αύξηση των ναύλων. Όπως δήλωσε ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης, οι ναύλοι για VLCC (Very Large Crude Carriers) από τον Περσικό Κόλπο προς την Ασία σημείωσαν άνοδο κατά περίπου 25%, από $10,28/τόνο στις 13 Ιουνίου σε $12,85/τόνο μία εβδομάδα αργότερα. Παράλληλα, η ημερήσια τιμή ναύλωσης για τα VLCC εκτινάχθηκε από τα $20.000 σε άνω των $50.000.

Σχετική σταθερότητα στα εμπορευματοκιβώτια

Σε αντίθεση με την αγορά δεξαμενόπλοιων, ο τομέας των εμπορευματοκιβωτίων φαίνεται να διατηρεί σχετική σταθερότητα. Η πλειονότητα των containerships είχε ήδη αλλάξει ρότα, ακολουθώντας εναλλακτικές διαδρομές όπως εκείνη μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, έπειτα από τον ουσιαστικό αποκλεισμό της Ερυθράς Θάλασσας από τις δυνάμεις των Χούθι. Ωστόσο, οι μακρύτερες αυτές διαδρομές συνεπάγονται αυξημένους χρόνους μεταφοράς και μεγαλύτερα κόστη, προκαλώντας νέες πιέσεις στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού.

Ανησυχία και στην αγορά ναυτασφαλίσεων

Το σκηνικό αβεβαιότητας έχει μεταφερθεί και στην αγορά ναυτασφαλίσεων. Τα πλοία που δραστηριοποιούνται στις λεγόμενες «κόκκινες ζώνες» καλούνται να καταβάλουν σημαντικά αυξημένα ασφάλιστρα, με το επιπλέον κόστος για «πολεμικούς κινδύνους» να φτάνει έως και το 60%. Το επιπρόσθετο αυτό κόστος εκτιμάται πως, αργά ή γρήγορα, θα μετακυλιστεί στους τελικούς καταναλωτές — είτε στα ράφια των σούπερ μάρκετ είτε στις τιμές των καυσίμων.