Σχέδιο επιστροφής στην κοινωνία -και δη στους συνταξιούχους- του πλεονάσµατος από τα χρέη που θα εισπραχθούν από τις εταιρείες οι οποίες θα αναλάβουν, έπειτα από διεθνή διαγωνισµό, το «κυνήγι» των οφειλετών, επεξεργάζεται η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας σε συνεργασία µε τη διοίκηση του ΕΦΚΑ.
Οι εταιρείες που θα αναλάβουν να βοηθήσουν το Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ) θα έχουν συµβουλευτικό χαρακτήρα και ειδικότερα την οργάνωση των αρχείων των οφειλών που οριακά ξεπερνούν τα 50 δισ. ευρώ και τον διαχωρισµό τους σε «καλές» και «κακές», καθώς και αυτές που είναι υψηλού ρίσκου.
Οπως διευκρινίζει στην «Κυριακάτικη Απογευµατινή» ο διοικητής του ΕΦΚΑ, Αλέξανδρος Βαρβέρης, το ΚΕΑΟ «θα είναι το εισπρακτικό κέντρο, καθώς και φορέας που θα προχωρεί στα αναγκαστικά µέτρα είσπραξης». Οι εταιρείες που θα αναλάβουν τον συµβουλευτικό ρόλο προς το ΚΕΑΟ θα είναι νοµικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου, ενώ στις συµβάσεις θα προβλέπονται ειδικοί όροι για την προστασία των προσωπικών δεδοµένων και τον τρόπο επικοινωνίας µε τους οφειλέτες.
Το πλεόνασµα, που θα εισπράττεται από τις εταιρείες, σύµφωνα µε το πλάνο, θα αποδίδεται στους συνταξιούχους µε τη µορφή σταδιακής άρσης των µνηµονιακών µέτρων. Αν για παράδειγµα το ΚΕΑΟ εισπράττει 2 δισ. από τα χρέη και άλλο 1 δισ. οι εταιρείες, το τελευταίο ποσόν θα µοιράζεται στην «κοινωνία». Στόχος του ΕΦΚΑ είναι η ενίσχυση της εισπραξιµότητας των ασφαλιστικών εισφορών, ώστε να ενισχυθεί και η βιωσιµότητα αλλά και η ανταποδοτικότητα του ασφαλιστικού συστήµατος.
Οι οφειλές προς τον e-ΕΦΚΑ αγγίζουν σήµερα τα 50 δισ. ευρώ, µε τα 32 δισ. ευρώ να είναι κύριες οφειλές, ενώ τα υπόλοιπα είναι προσαυξήσεις και πρόστιµα. Μετά τη διενέργεια του διαγωνισµού (ο οποίος πιθανότατα θα προκηρυχθεί µέσα στο καλοκαίρι) και την ανάληψη καθηκόντων από ιδιωτική εταιρεία και µε τη σύµφωνη γνώµη της ηγεσίας του υπουργείου Εργασίας και του e-ΕΦΚΑ θα αποφασιστεί ο τρόπος ενηµέρωσης των οφειλετών, µε στόχο της αύξηση των εισπράξεων των ληξιπρόθεσµων εισφορών.
Εξατοµικευµένες ρυθµίσεις
Μεταξύ άλλων, αναµένεται η νοµοθέτηση νέου µοντέλου ρύθµισης οφειλών ανάλογα µε το προφίλ του οφειλέτη, δηλαδή κατά περίπτωση. Τα νέα κριτήρια ρύθµισης θα περιλαµβάνουν την ηλικία, το προσδόκιµο ζωής, την ακίνητη περιουσία, το εισόδηµα και τις προσαυξήσεις κάθε οφειλέτη. Σε αντίθεση µε την έως τώρα οριζόντια προσέγγιση (όπως η πάγια ρύθµιση), πλέον οι ιδιώτες που θα εµπλακούν στη διαδικασία θα προτείνουν εξατοµικευµένες ρυθµίσεις, σύµφωνα µε τα οικονοµικά χαρακτηριστικά του κάθε πολίτη.
Το γεγονός ότι υπάρχει µεγάλη απώλεια ρυθµίσεων, αλλά και ότι αυξάνεται διαρκώς η παλαιότητα του χρέους, οδηγεί στη λήψη αποφάσεων. Σύµφωνα µε τα τελευταία στοιχεία για την πορεία είσπραξης των οφειλών, στην 1η τετραµηνιαία έκθεσή του το ΚΕΑΟ παραδέχεται ότι αδυνατεί να εισπράξει χρέη ύψους 10,1 δισ. ευρώ, από τα 50 δισ. συνολικά, καθώς τα θεωρεί «χαµηλής εισπραξιµότητας».
Το κοµµάτι αυτό ενδεχόµενα θα µεταβιβαστεί στην εταιρεία που θα µπει στο «κυνήγι» των οφειλετών. Σηµειώνεται ότι η διαδικασία προϋποθέτει ενδελεχή έλεγχο από τις αρµόδιες υπηρεσίες ΚΕΑΟ για εντοπισµό όλων των πηγών αποπληρωµής της οφειλής και εξάντληση κάθε εισπρακτικού µέσου σε βάρος του οφειλέτη, ώστε να µπορούν τα αρµόδια όργανα να προτείνουν και να εισηγηθούν µε ασφάλεια τον χαρακτηρισµό µιας οφειλής ως πολύ χαµηλής εισπραξιµότητας/ ανεπίδεκτη είσπραξης.
Ενδεικτικά, στην κατηγορία των οφειλών χαµηλής εισπραξιµότητας εντάσσονται οφειλές για την είσπραξη των οποίων έχουν ληφθεί επανειληµµένα αναγκαστικά µέτρα είσπραξης χωρίς αποτέλεσµα, οφειλές προσώπων που έχουν αποβιώσει και οι κληρονόµοι αποποιήθηκαν την κληρονοµιά, οφειλές επιχειρήσεων που έχουν πτωχεύσει ή βρίσκονται σε αδράνεια κ.ά.
Οι οφειλές των 10,1 δισ. ευρώ αφορούν εργοδότες πτωχευµένους, εργοδότες σε καθεστώς εκκαθάρισης, εργοδότες µε οφειλές πριν από την εφαρµογή του συστήµατος ασφάλισης µέσω Αναλυτικής Περιοδικής ∆ήλωσης (ΑΠ∆), που δεν έχουν ποτέ υποβάλει ΑΠ∆ και που δεν έχουν ποτέ καταβάλει ποσά, καθώς και οφειλές ασφαλισµένων που έχουν αποβιώσει.
Οµως, οι εκτιµήσεις αρµόδιων υπηρεσιακών παραγόντων θέλουν τα ανεπίδεκτα είσπραξης να είναι πολύ περισσότερα, ακόµα και να υπερβαίνουν τα 17 δισ. ευρώ. Σε αυτό το πεδίο εκτιµάται ότι θα µπορούσαν να προσφέρουν πολύτιµη στήριξη οι ιδιωτικές εταιρείες που πρόκειται να ενταχθούν στη διαδικασία. Παράγοντες του υπουργείου Εργασίας αποδίδουν τη φυγή από τις ρυθµίσεις στο υψηλό κόστος εξυπηρέτησής τους σε συνδυασµό µε την καταβολή των τρεχουσών εισφορών.
Στην αδυναµία πληρωµής συµβάλλει και το υψηλό επιτόκιο της ρύθµισης που επιβαρύνει τη ληξιπρόθεσµη οφειλή κατά 5,5%. Ταυτοχρόνως, οι υπέρογκες προσαυξήσεις, που φτάνουν να διπλασιάζουν ή και να τριπλασιάζουν το χρέος, συµβάλλουν στο αδιέξοδο.
Σηµειωτέον ότι η προσαύξηση µιας ληξιπρόθεσµης οφειλής έχει ετήσιο τόκο 8,5%, ποσοστό απαγορευτικό. Τα υψηλότερα ποσοστά απωλειών από τις ρυθµίσεις εντοπίζονται στην πάγια ρύθµιση των 12-24 δόσεων που είναι και η µόνη που µπορούν να αξιοποιήσουν οι οφειλέτες για να πληρώσουν τα χρέη τους. Σύµφωνα µε τα τελευταία στοιχεία, από το συνολικό χρέος προς το ΚΕΑΟ των σχεδόν 50 δισ., µόνο τα 4,62 δισ. ευρώ είναι ρυθµισµένα, δηλαδή λιγότερο από το 10% του συνόλου. Το χρέος προς το ΚΕΑΟ όχι µόνο δεν µειώνεται, αλλά συνεχίζει να αυξάνεται. Ενδεικτικό της τάσης είναι ότι το χρέος προς τον e-ΕΦΚΑ αυξήθηκε κατά 1,7 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση.
Κυριακάτικη Απογευματινή