Φρένο στις διεθνείς τιµές πετρελαίου

Ο πόλεµος δεν επηρέασε τις business στον δυτικό και τον ασιατικό κόσµο και ο «µαύρος χρυσός» δεν εκτινάχθηκε στα 100 δολ. ανά βαρέλι
09:00 - 30 Ιουνίου 2025

Αν και οι αγορές «τρελάθηκαν» τις τελευταίες εβδοµάδες µε τον πόλεµο στη Μέση Ανατολή, εν τούτοις φάνηκε πως «διάβασαν» σωστά τα γεγονότα. ∆ικαιώθηκαν έτσι από την εξέλιξη των εχθροπραξιών, καθώς δεν κατέρρευσαν οι δείκτες των χρηµατιστηρίων, η τιµή του πετρελαίου δεν εκτοξεύθηκε στα 100 δολ. το βαρέλι και εν γένει ο πόλεµος δεν επηρέασε τις business στον δυτικό και τον ασιατικό κόσµο.

Ειδικά η τιµή του πετρελαίου, η οποία καθορίζει τις τιµές πολλών άλλων αγαθών (κυρίως βιοµηχανικών), όχι µόνο δεν εκτοξεύθηκε, αλλά και παρέµεινε σε λογικά επίπεδα. Πάνω από τα 70 δολ. και κάτω από 80 δολ. το βαρέλι.

Είναι τα λογικά επίπεδα της τιµής του πετρελαίου, καθώς οποιαδήποτε άλλη τιµή, πάνω από τα 80 δολ., πολύ πιθανόν να τροφοδοτούσε τον πληθωρι σµό, ενώ κάτω από τα 70 δολ. δηλώνει υποτονική παγκόσµια ανάπτυξη.

Αυτόν τον κίνδυνο διέτρεξαν οι διεθνείς αγορές τον περασµένο Απρίλιο, µόλις ο πρόεδρος Τραµπ ανακοίνωσε τη δασµολογική του πολιτική. Η τιµή του πετρελαίου κατέρρευσε, καθώς οι αγορές φοβήθηκαν µια εφαρµογή των δασµών Τραµπ, που θα έσερνε µε µαθηµατική ακρίβεια σε ύφεση ή σε πολύ χαµηλή ανάπτυξη την παγκόσµια οικονοµία ση αυτή ωστόσο επιταχύνθηκε µε την έναρξη των εχθροπραξιών Ισραήλ – Ιράν, ενώ η λήξη τους επανέφερε τις τιµές του αργού πετρελαίου στην αγορά ξανά σε χαµηλά επίπεδα.

Αξίζει ακόµη να αναφερθεί ότι ο Προϋπολογισµός του 2025 καταρτίστηκε από το οικονοµικό επιτελείο της κυβέρνησης µε την τιµή του αργού πετρελαίου στα 77 δολ. το βαρέλι. Στα µέσα της περασµένης εβδοµάδας κινούνταν στα 64 δολ. το βαρέλι, δηλαδή σε ιδιαίτερα χαµηλά επίπεδα. Ωστόσο, όπως προαναφέρθηκε, µια τέτοια τιµή αργού πετρελαίου µπορεί να υποδηλώνει ύφεση της οικονοµίας. Εκτιµάται ωστόσο ότι θα επανέλθει στο επίπεδο των 70 δολ. όπως ήταν πριν από την έναρξη των εχθροπραξιών µεταξύ Ισραήλ και Ιράν.

Στη χώρα µας οι εξελίξεις αυτές επανέφεραν τις τιµές των καυσίµων κοντά στο 1,8 ευρώ το λίτρο (µέση τιµή) αναφορικά µε τη αµόλυβδη βενζίνη των 95 οκτανίων και στο 1,55 ευρώ το πετρέλαιο κίνησης, για να υποχωρήσουν στη συνέχεια κατά τη διάρκεια της εβδοµάδας που πέρασε. Για πολλούς οι τιµές αυτές θεωρούνται φυσιολογικές, για άλλους είναι µάλλον υψηλές.

Βεβαίως οι Ελληνες είχαν γνωρίσει τιµές βενζίνης ακόµη και πέριξ των 2 ευρώ το λίτρο, αλλά αυτό δεν σηµαίνει ότι και το 1,8 ευρώ η βενζίνη είναι φθηνή. Ειδικά αν συνδυάσει κάποιος την τιµή της µε την αγοραστική δύναµη του Ελληνα.

Τέτοιες τιµές καυσίµων βρίσκει κάποιος στη Νορβηγία, στη ∆ανία και άλλες τέτοιες χώρες, όπου το κατά κεφαλήν εισόδηµα είναι δύο και τρεις φορές πάνω από το αντίστοιχο της χώρας µας. Στην Κύπρο η τιµή της βενζίνης είναι 1,36 ευρώ το λίτρο και στη Βουλγαρία κάτω από 1,3. Στην Ιταλία οι τιµές είναι αντίστοιχες µε της Ελλάδας, ενώ στην Πορτογαλία λίγο χαµηλότερες από της Ελλάδας και της Ιταλίας.

Πάνω από το Πάσχα

Εποµένως το καλοκαίρι οι Ελληνες αναµένεται να το περάσουν µε τιµές βενζίνης και πετρελαίου υψηλότερες µεν από το περασµένο Πάσχα, όπου οι διεθνείς τιµές του αργού πετρελαίου είχαν καταρρεύσει λόγω Τραµπ, και αντίστοιχες µε του περασµένου καλοκαιριού. Επίσης πρέπει να σηµειωθεί ότι η ανατίµηση του πετρελαίου κίνησης ήταν υπερδιπλάσια εκείνης της απλής αµόλυβδης βενζίνης. Συγκεκριµένα, µέσα στον Ιούνιο η τιµή της αµόλυβδης αυξήθηκε µόλις κατά 4,5 λεπτά του ευρώ (+2,5%), ενώ η τιµή του πετρελαίου κίνησης κατά 9 λεπτά του ευρώ (+6,1%).

Παράγοντες της αγοράς απέδωσαν τη διαφορά αυτή στην ανατίµηση µεταξύ των δύο καυσίµων αποκλειστικά σε κερδοσκοπικά παιχνίδια.

Σύµφωνα µε τους ίδιους, δεν δικαιολογείται αυτή η υπέρµετρη ανατίµηση στο πετρέλαιο κίνησης, έναντι της αύξησης της βενζίνης.

Του Βαγγέλη Μανδραβέλη

Κυριακάτικη Απογευματινή