Την είσοδό της στην ελίτ των ανερχόµενων ευρωπαϊκών αγορών «επώνυµων» κατοικιών καταγράφει η Ελλάδα, καθώς ο κλάδος των branded residences αποκτά δυναµική µε διεθνή σφραγίδα.
Τα παγκόσµια brands Mandarin Oriental, Four Seasons, Aman, Marriott και άλλα ήδη δραστηριοποιούνται ή σχεδιάζουν την ανάπτυξή τους στη χώρα µας, αναγνωρίζοντας τις προοπτικές µιας αγοράς που µετασχηµατίζεται σε κόµβο πολυτελούς διαβίωσης. Μάλιστα, οι εκτιµήσεις δείχνουν ότι µέσα στην επόµενη εξαετία πάνω από 1.000 τέτοιες κατοικίες θα έχουν ενταχθεί στην εγχώρια αγορά, αναβαθµίζοντας τη θέση της Ελλάδας στον χάρτη της διεθνούς real estate σκηνής.
Φιλόδοξα projects
Το ενδιαφέρον των επενδυτών συγκεντρώνεται σε ώριµες τουριστικά περιοχές, µε υψηλή αξία γης και αναπτυγµένη υποδοµή, όπως η Μύκονος, το Πόρτο Χέλι, η Αθηναϊκή Ριβιέρα και η Κρήτη.
Εκεί ξεδιπλώνονται φιλόδοξα projects, που συνδυάζουν κατοικίες υψηλής αισθητικής µε την εµπειρία διαµονής που προσφέρει ένα κορυφαίο ξενοδοχείο.
Η πελατεία τους; Από εύπορους Ελληνες αγοραστές µέχρι διεθνείς επενδυτές, που βλέπουν στα branded residences µια µορφή ασφαλούς πολυτελούς κατοικίας, µε σταθερή υπεραξία.
Μαρίνα Ζέας
Από τα πρώτα µεγάλα παραδείγµατα αυτής της νέας εποχής είναι το «Wyndham Residences Piraeus Marina Zeas», που θα εγκαινιαστεί τον ∆εκέµβριο του 2025 από τη Wyndham Hotels & Resorts. Πεταλιοί Ευβοίας – Πόρτο Χέλι
Παράλληλα, η Grivalia Hospitality δροµολογεί το «Six Senses Megalonisos» στη Μεγαλόνησο Πεταλιών, ενώ νέα «επώνυµα» σπίτια αναµένεται να ανεγερθούν και στο Πόρτο Χέλι, στο πλαίσιο της συνεργασίας της Golden Land Goutos µε τη Six Senses, για την υλοποίηση ενός project ύψους 150 εκατ. ευρώ. Αλλωστε το Πόρτο Χέλι συγκεντρώνει διαχρονικά το ενδιαφέρον των µεγάλων επενδυτών. Εκεί προχωρά το «Four Seasons Resort and Residences Porto Heli», αποτέλεσµα συνεργασίας της Four Seasons µε τη Hinitsa Bay Holdings, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη και ακόµη ένα υπερπολυτελές project ύψους 203 εκατ. ευρώ από τη Scarlet Beach A.E., πίσω από την οποία βρίσκεται ο σεΐχης Ταχνούν µπιν Ζαγιέντ αλ Ναχιάν. Το εν λόγω resort θα φέρει την υπογραφή Waldorf Astoria της Hilton.
Αθήνα
Στην Αθήνα, το ιστορικό Hilton επαναλανσάρεται ως «The Ilisian», ένα συγκρότηµα κατοικιών και ξενοδοχείου υπό τα brands Conrad και Waldorf Astoria, που σηµατοδοτεί την επανατοποθέτηση της πρωτεύουσας στον χάρτη της πολυτελούς διαµονής.
Αντίστοιχα, οι ΤΕΜΕΣ και Lamda Development θα φέρουν το brand Mandarin Oriental σε νέα πολυτελή residences στο Ελληνικό, στην Αθηναϊκή Ριβιέρα.
Περιθώρια ανάπτυξης
Παρά τη δυναµική που αναπτύσσεται, η Αθήνα παραµένει µια σχεδόν ανεκµετάλλευτη αγορά για τις «επώνυµες» κα τοικίες, µε σηµαντικά περιθώρια αναπτυξης. Αντίθετα, στα νησιά, η ανάγκη για φρένο στην άναρχη τουριστική ανάπτυξη καθιστά απαραίτητη µια πιο στοχευµένη προσέγγιση. Οι νέες αναπτύξεις οφείλουν να κινούνται σε λογική χαµηλού περιβαλλοντικού αποτυπώµατος: λιγότερες, αλλά µεγαλύτερες και ποιοτικότερες µονάδες, µε σεβασµό στο τοπίο και στη φέρουσα ικανότητα των προορισµών.
Στρατηγικό πλεονέκτηµα για τη χώρα αποτελεί και το υπάρχον κτιριακό από θεµα. Παλαιά ξενοδοχεία και κτίρια εντός των πόλεων µπορούν να µετατραπούν σε πολυτελείς «επώνυµες» κατοικίες, προσφέροντας λύσεις βιώσιµης επανάχρησης και αναβάθµισης.
Το concept των branded residences ξεκίνησε από τις ΗΠΑ ως προέκταση της εµπειρίας φιλοξενίας των µεγάλων ξενοδοχειακών οµίλων. Πλέον, έχει εξαπλωθεί παγκοσµίως, µε περίπου 750 έργα σε λειτουργία και τουλάχιστον 800 αναµενόµενα µέχρι το 2030. Πρόκειται για ένα παγκόσµιο επενδυτικό οικοσύστηµα, στο οποίο η Ελλάδα διεκδικεί πλέον ενεργό ρόλο. Τα πιο εµβληµατικά projects αφορούν κατοικίες υπερπολυτελείας, προορισµένες για αγοραστές υψηλού προφίλ, που επιζητούν την αίσθηση κοινότητας, κύρους και υπηρεσιών υψηλής στάθµης. Ταυτόχρονα, για τους developers, η στρατηγική της επωνυµίας προσφέρει δια φοροποίηση και προστιθέµενη αξία.
Σύµφωνα µε την έκθεση Branded Residences Europe Report 2025 της Savills, η Τουρκία ηγείται των εξελίξεων µε 40 ενεργά έργα, ενώ την ακολουθούν το Ηνωµένο Βασίλειο και η Ισπανία. Η Ελλάδα κατατάσσεται στις αγορές µε τη µεγαλύτερη αναπτυξιακή δυναµική, µαζί µε την Πορτογαλία.
Το 84% των «επώνυµων» κατοικιών στην Ευρώπη βρίσκονται εντός ξενοδοχειακών συγκροτηµάτων, ενώ στα υπό κατασκευή projects το ποσοστό φτάνει το 93%. Η Marriott κατέχει τη µεγαλύτερη παρουσία, αν και οι Radisson και Accor εµφανίζουν επιθετικούς ρυθµούς ανάπτυξης. Στον χώρο των non hotel brands πρωτοστατούν εταιρείες design όπως YOO και Elie Saab, ενισχύοντας τη σύνδεση πολυτελούς κατοικίας και αισθητικής υπογραφής.
Η Ευρώπη µε τη µοναδική της ιστορία, τον πολιτισµό, την τοπική ταυτότητα, παραµένει στόχος πρώτης γραµµής για διεθνείς παίκτες. Παρά τον µικρότερο όγκο έργων σε σχέση µε άλλες ηπείρους, η εκτιµώµενη αύξηση 180% έως το 2030 φανερώνει ότι ο χάρτης των branded residences στην Ευρώπη µόλις αρχίζει να σχεδιάζεται. Και η Ελλάδα διεκδικεί σηµαντική θέση σε αυτόν.
Της Μαρίας Καλούδη
Κυριακάτικη Απογευματινή