Οι πτήσεις με καθυστέρηση ή ακύρωση, η απώλεια αποσκευών και η άρνηση επιβίβασης είναι καταστάσεις που μπορούν να προκαλέσουν μεγάλη αναστάτωση στους ταξιδιώτες. Ωστόσο, σύμφωνα με τη νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, υπάρχουν κατοχυρωμένα δικαιώματα που διασφαλίζουν την προστασία των επιβατών. Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας προσφέρει έναν χρήσιμο οδηγό για να γνωρίζετε πώς να αντιδράσετε όταν τα πράγματα δεν πηγαίνουν όπως τα προγραμματίσατε.
Πότε ισχύουν τα δικαιώματα του επιβάτη;
Η προστασία του αεροπορικού επιβάτη ενεργοποιείται όταν:
-
Η πτήση αναχωρεί από ή καταλήγει σε κράτος-μέλος της ΕΕ, ανεξαρτήτως της χώρας της αεροπορικής εταιρείας.
-
Η πτήση αναχωρεί από τρίτη χώρα και καταλήγει στην ΕΕ, υπό την προϋπόθεση ότι η εταιρεία είναι ευρωπαϊκή.
-
Η πτήση αναχωρεί από την ΕΕ προς τρίτη χώρα, ανεξαρτήτως του κράτους προέλευσης της εταιρείας.
Ως κράτη της ΕΕ θεωρούνται και η Ισλανδία, η Νορβηγία και η Ελβετία.
Άρνηση επιβίβασης: Ποια είναι τα δικαιώματά σας;
Όταν σας αρνηθούν την επιβίβαση (π.χ. λόγω overbooking):
-
Αποζημίωση από 250 έως 600 ευρώ, ανάλογα με την απόσταση του δρομολογίου.
-
Επιλογές μεταφοράς: Επιστροφή χρημάτων, άμεση ή μεταγενέστερη μεταφορά στον προορισμό σας.
-
Παροχές αναμονής: Φαγητό, διαμονή, μετακίνηση από/προς το αεροδρόμιο, επικοινωνία μέσω τηλεφώνου ή email.
Η αποζημίωση μειώνεται στο 50% εάν φτάσετε στον προορισμό σας με μικρή καθυστέρηση.
Καθυστερημένη πτήση: Τι προβλέπεται;
Ανάλογα με την απόσταση της πτήσης, δικαιούστε:
-
Παροχές όταν η καθυστέρηση υπερβαίνει τις 2, 3 ή 4 ώρες.
-
Επιστροφή χρημάτων εάν η καθυστέρηση ξεπεράσει τις 5 ώρες και επιλέξετε να μην πετάξετε.
Ματαίωση πτήσης: Τι ισχύει;
Σε περίπτωση ακύρωσης πτήσης:
-
Επιλογή ανάμεσα σε επιστροφή χρημάτων, μεταφορά το συντομότερο ή σε άλλη ημέρα.
-
Αποζημίωση 250–600 ευρώ, ανάλογα με το δρομολόγιο, εκτός αν:
-
Έχετε ειδοποιηθεί εγκαίρως.
-
Προσφέρεται έγκαιρη και κατάλληλη εναλλακτική πτήση.
-
Υπήρξαν έκτακτες συνθήκες (π.χ. καιρικά φαινόμενα).
-
Χαμένες ή φθαρμένες αποσκευές: Τι δικαιούστε;
Η αεροπορική εταιρεία είναι υπεύθυνη για τις παραδοθείσες αποσκευές. Εάν χαθούν ή υποστούν ζημιά:
-
Δικαιούστε αποζημίωση έως 1.220 ευρώ.
-
Η ζημία πρέπει να δηλωθεί γραπτώς εντός 7 ημερών (ή 21 ημερών για καθυστέρηση αποσκευών).
-
Αν η βαλίτσα δεν εντοπιστεί εντός 21 ημερών, θεωρείται οριστικά χαμένη.
Κατά την άφιξη, αναφέρετε άμεσα την απώλεια στο Γραφείο Απολεσθέντων του αεροδρομίου και συμπληρώστε τη σχετική δήλωση.
Άτομα με μειωμένη κινητικότητα ή αναπηρία: Ειδική μέριμνα
Όλοι οι επιβάτες δικαιούνται αξιοπρεπή εξυπηρέτηση, ιδίως τα άτομα με αναπηρία. Οι αερομεταφορείς υποχρεούνται:
-
Να εξασφαλίζουν βοήθεια στο αεροδρόμιο και στο αεροσκάφος, εφόσον ειδοποιηθούν 48 ώρες νωρίτερα.
-
Να μην αρνούνται επιβίβαση, εκτός αν υπάρχουν λόγοι ασφαλείας ή τεχνικοί περιορισμοί. Αν αρνηθούν, πρέπει να το τεκμηριώσουν εντός 5 ημερών και να προσφέρουν εναλλακτική λύση.
Πού να απευθυνθείτε για βοήθεια ή καταγγελία
Για οποιοδήποτε ζήτημα ή ερώτηση σχετικά με τα δικαιώματά σας, μπορείτε να επικοινωνείτε με την:
Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας
Online Καταγγελίες: https://eeke.gr/epikinonia/kataggelies/
Email: info@eeke.gr
Τηλέφωνο: 210-8817730
Ιστότοπος: www.eeke.gr