Τα δικαιώματα του αεροπορικού επιβάτη: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε πριν πετάξετε

Αποζημιώσεις και υπηρεσίες υποστήριξης σε περιπτώσεις καθυστερήσεων, ματαιώσεων, απώλειας αποσκευών ή άρνησης επιβίβασης. Πλήρης οδηγός για να ταξιδεύετε με σιγουριά
09:01 - 29 Ιουνίου 2025

Οι πτήσεις με καθυστέρηση ή ακύρωση, η απώλεια αποσκευών και η άρνηση επιβίβασης είναι καταστάσεις που μπορούν να προκαλέσουν μεγάλη αναστάτωση στους ταξιδιώτες. Ωστόσο, σύμφωνα με τη νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, υπάρχουν κατοχυρωμένα δικαιώματα που διασφαλίζουν την προστασία των επιβατών. Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας προσφέρει έναν χρήσιμο οδηγό για να γνωρίζετε πώς να αντιδράσετε όταν τα πράγματα δεν πηγαίνουν όπως τα προγραμματίσατε.

Πότε ισχύουν τα δικαιώματα του επιβάτη;

Η προστασία του αεροπορικού επιβάτη ενεργοποιείται όταν:

  • Η πτήση αναχωρεί από ή καταλήγει σε κράτος-μέλος της ΕΕ, ανεξαρτήτως της χώρας της αεροπορικής εταιρείας.

  • Η πτήση αναχωρεί από τρίτη χώρα και καταλήγει στην ΕΕ, υπό την προϋπόθεση ότι η εταιρεία είναι ευρωπαϊκή.

  • Η πτήση αναχωρεί από την ΕΕ προς τρίτη χώρα, ανεξαρτήτως του κράτους προέλευσης της εταιρείας.

Ως κράτη της ΕΕ θεωρούνται και η Ισλανδία, η Νορβηγία και η Ελβετία.

Άρνηση επιβίβασης: Ποια είναι τα δικαιώματά σας;

Όταν σας αρνηθούν την επιβίβαση (π.χ. λόγω overbooking):

  • Αποζημίωση από 250 έως 600 ευρώ, ανάλογα με την απόσταση του δρομολογίου.

  • Επιλογές μεταφοράς: Επιστροφή χρημάτων, άμεση ή μεταγενέστερη μεταφορά στον προορισμό σας.

  • Παροχές αναμονής: Φαγητό, διαμονή, μετακίνηση από/προς το αεροδρόμιο, επικοινωνία μέσω τηλεφώνου ή email.

Η αποζημίωση μειώνεται στο 50% εάν φτάσετε στον προορισμό σας με μικρή καθυστέρηση.

Καθυστερημένη πτήση: Τι προβλέπεται;

Ανάλογα με την απόσταση της πτήσης, δικαιούστε:

  • Παροχές όταν η καθυστέρηση υπερβαίνει τις 2, 3 ή 4 ώρες.

  • Επιστροφή χρημάτων εάν η καθυστέρηση ξεπεράσει τις 5 ώρες και επιλέξετε να μην πετάξετε.

Ματαίωση πτήσης: Τι ισχύει;

Σε περίπτωση ακύρωσης πτήσης:

  • Επιλογή ανάμεσα σε επιστροφή χρημάτων, μεταφορά το συντομότερο ή σε άλλη ημέρα.

  • Αποζημίωση 250–600 ευρώ, ανάλογα με το δρομολόγιο, εκτός αν:

    • Έχετε ειδοποιηθεί εγκαίρως.

    • Προσφέρεται έγκαιρη και κατάλληλη εναλλακτική πτήση.

    • Υπήρξαν έκτακτες συνθήκες (π.χ. καιρικά φαινόμενα).

Χαμένες ή φθαρμένες αποσκευές: Τι δικαιούστε;

Η αεροπορική εταιρεία είναι υπεύθυνη για τις παραδοθείσες αποσκευές. Εάν χαθούν ή υποστούν ζημιά:

  • Δικαιούστε αποζημίωση έως 1.220 ευρώ.

  • Η ζημία πρέπει να δηλωθεί γραπτώς εντός 7 ημερών21 ημερών για καθυστέρηση αποσκευών).

  • Αν η βαλίτσα δεν εντοπιστεί εντός 21 ημερών, θεωρείται οριστικά χαμένη.

Κατά την άφιξη, αναφέρετε άμεσα την απώλεια στο Γραφείο Απολεσθέντων του αεροδρομίου και συμπληρώστε τη σχετική δήλωση.

Άτομα με μειωμένη κινητικότητα ή αναπηρία: Ειδική μέριμνα

Όλοι οι επιβάτες δικαιούνται αξιοπρεπή εξυπηρέτηση, ιδίως τα άτομα με αναπηρία. Οι αερομεταφορείς υποχρεούνται:

  • Να εξασφαλίζουν βοήθεια στο αεροδρόμιο και στο αεροσκάφος, εφόσον ειδοποιηθούν 48 ώρες νωρίτερα.

  • Να μην αρνούνται επιβίβαση, εκτός αν υπάρχουν λόγοι ασφαλείας ή τεχνικοί περιορισμοί. Αν αρνηθούν, πρέπει να το τεκμηριώσουν εντός 5 ημερών και να προσφέρουν εναλλακτική λύση.

Πού να απευθυνθείτε για βοήθεια ή καταγγελία

Για οποιοδήποτε ζήτημα ή ερώτηση σχετικά με τα δικαιώματά σας, μπορείτε να επικοινωνείτε με την:

Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας

Online Καταγγελίες: https://eeke.gr/epikinonia/kataggelies/

Email: info@eeke.gr

Τηλέφωνο: 210-8817730

Ιστότοπος: www.eeke.gr