Παρότι οι τιμές των προϊόντων στα σουπερμάρκετ παρουσίασαν ετήσια αύξηση 1,78% τον Ιούνιο, η τελευταία έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) καταγράφει επιβράδυνση του ρυθμού των ανατιμήσεων, με μείωση -0,35% σε σχέση με τον Μάιο 2025. Τα στοιχεία αυτά επιβεβαιώνουν την τάση συγκράτησης των τιμών που καταγράφεται σταδιακά τους τελευταίους μήνες, καθώς το κυλιόμενο 12μηνο (Ιούλιος 2024-Ιούνιος 2025) εμφανίζει συνολική μεταβολή μόλις +0,25%.
Ανά κατηγορία
Η έρευνα καταδεικνύει ότι, σε σύγκριση με τον Ιούνιο του 2024, ορισμένες βασικές κατηγορίες προϊόντων έχουν παρουσιάσει σημαντικές μειώσεις. Ενδεικτικά, οι τιμές στα απορρυπαντικά και είδη καθαρισμού έχουν μειωθεί κατά 8,28%, ενώ στα τρόφιμα παντοπωλείου η μείωση φτάνει το 5,40%. Αντίστοιχα, πτώση σημειώνεται και στα χαρτικά, τα καλλυντικά και τα είδη προσωπικής υγιεινής κατά 3,13%, στα ορεκτικά και αλίπαστα κατά 2,72%, καθώς και στις τροφές και τα είδη για κατοικίδια κατά 0,52%. Αυτές οι αποκλιμακώσεις αποδίδονται κυρίως στην ομαλοποίηση της αγοράς, τη μείωση των τιμών παραγωγού σε συγκεκριμένα προϊόντα, αλλά και στις εντατικές προωθητικές ενέργειες των μεγάλων αλυσίδων.
Ωστόσο, δεν λείπουν και οι σημαντικές αυξήσεις σε βασικά είδη διατροφής. Τα φρέσκα κρέατα έχουν ανατιμηθεί κατά 10,8%, ενώ τα μπισκότα, οι σοκολάτες και τα ζαχαρώδη προϊόντα σημείωσαν αύξηση 10,19%. Ακολουθούν τα φρέσκα φρούτα και λαχανικά με +7,55%, τα κατεψυγμένα είδη με +2,74% και τα γαλακτοκομικά και οι χυμοί ψυγείου με +2,22%. Οι ανατιμήσεις αυτές είναι πολυπαραγοντικές. Στην περίπτωση του κρέατος, σχετίζονται με τη μείωση του ζωικού κεφαλαίου το 2024 λόγω ζωονόσων στην ελληνική επαρχία, αλλά και με την άνοδο των διεθνών τιμών σε βασικά εισαγόμενα είδη, όπως το μοσχάρι και το χοιρινό.
Αντίστοιχα, οι παγκόσμιες αυξήσεις στις τιμές του κακάο και του καφέ έχουν επιδράσει σημαντικά στα γλυκά και τα ροφήματα. Στα φρούτα και τα λαχανικά, ο ρόλος των καιρικών συνθηκών είναι καθοριστικός, καθώς οι χαμηλότερες θερμοκρασίες του 2025 καθυστέρησαν την παραγωγή των θερινών ειδών σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, όταν οι υψηλές θερμοκρασίες είχαν επιταχύνει την ωρίμανση των προϊόντων, συγκρατώντας τις τιμές.
Συγκρατημένη αισιοδοξία
Ενθαρρυντική παραμένει η εικόνα στα μεγάλα σουπερμάρκετ, όπου οι τιμές έχουν παραμείνει σχετικά σταθερές το τελευταίο 18μηνο, λόγω οικονομιών κλίμακας, καλύτερης οργανωσιακής και τεχνολογικής ετοιμότητας, αλλά και της αυξημένης χρήσης προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία σημειώνουν σταθερά άνοδο πωλήσεων. Τέλος, οι προσφορές και οι εκπτώσεις είναι περισσότερες και ισχυρότερες, συμβάλλοντας καθοριστικά στην τελική διαμόρφωση των τιμών, ενώ από τον Μάρτιο τέθηκε σε εφαρμογή και νέος κώδικας δεοντολογίας για τις προωθητικές ενέργειες, ενισχύοντας το θεσμικό πλαίσιο διαφάνειας.
Εφημερίδα Απογευματινή